جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سامسونگ: نسل دوم فرایند تولید تراشه‌‌ ۱۰ نانومتری آماده بهره‌برداری است

طبق اعلام سامسونگ، نسل دوم فرایند تولید تراشه ۱۰ نانومتری فین‌فت‌ که از آن با عنوان 10LPP یاد می‌شود، به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است.

سامسونگ-نسل-دوم-فرایند-تولید-تراشه‌‌

نسل دوم فرایند تولید تراشه ۱۰ نانومتری را در واقع باید نسخه‌ای بازبینی‌شده از راهکار فعلی (10LPE) به‌حساب آورد. راهکار فعلی در تولید تراشه‌هایی نظیر اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، سنتریک ۲۴۰۰ و البته اکسینوس ۸۸۹۵ سامسونگ استفاده شده است.

نسل جدید فرایند تولید تراشه‌ ۱۰ نانومتری، بهبود ۱۰ درصدی عملکرد و کاهش ۱۵ درصدی توان مصرفی در محصول نهایی به همراه خواهد داشت. اگرچه در نگاه اول این بهینه‌سازی‌ها آن‌چنان چشمگیر نیستند؛ اما با در نظر گرفتن روند کاهش سرعت اجرای قانون مور، باید اعتراف کرد که بهبود ۱۰ درصدی میزان عملکرد طی یک سال، نتیجه‌ی چندان بدی نخواهد بود.

رایان لی از مدیران ارشد بخش بازاریابی سامسونگ الکترونیکس در خصوص دستاورد جدید این برند در تولید تراشه، این‌چنین می‌گوید:

با تجربه‌ی موفقی که در پیاده‌سازی فرایند تولید 10LPE پشت سر گذاشتیم، حالا بهره‌برداری از فرایند 10LPP را در دستور کار قرار داده‌ایم تا پیشتازی خود را در بازار تولید تراشه حفظ کنیم. 10LPP یکی از پیشنهادهای کلیدی ما برای دست‌یابی به عملکرد سطح بالا در بخش موبایل، محاسبات و شبکه است. سامسونگ به حرکت خود در مسیر ارائه‌ی پیشرفته‌ترین فناوری‌های پردازش منطقی ادامه خواهد داد.
پس از اجرایی شدن فرایند تولید 10LPP، سامسونگ برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از نسل جدیدتر فرایند تولید ۱۰ نانومتری به نام 10LPU را در دستور کار قرار خواهد داد. سامسونگ این فرایند را هم‌زمان با رونمایی از نسل چهارم فرایند تولید تراشه‌ ۱۴ نانومتری معرفی کرده بود. با وجود تشابه نامی، 10LPU چه از نظر سطح تکنولوژی؛ چه از نظر صرفه‌جویی اقتصادی، مزایایی مشابه 14LPC به همراه خواهد داشت. این در حالی است که 14LPU تکنولوژی جدیدی بر پایه‌ی دست‌یابی به عملکرد سطح بالا خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که پس از این نسل‌ها و البته همگام با بهره‌برداری از فرایند ۷ نانومتری، آیا نسل جدیدی از فرایند تولید تراشه ۱۰ نانومتری معرفی خواهد شد یا نه؟!

بد نیست بدانید سامسونگ همچنان قصد دارد از لیتوگرافی شدید ماورای بنفش (EUV) در فرایند ۷ نانومتری استفاده کند. موضوعی که برای اولین بار در این صنعت انجام خواهد شد و از همین رو تحول ویژه‌ای به‌حساب می‌آید. این راهکار به سامسونگ و دیگر شرکت‌های فعال در بازار تولید تراشه امکان تولید آسا‌ن‌تر تراشه‌ ۷ نانومتری و کوچک‌تر خواهد داد. لیتوگرافی EUV از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی در دست بررسی بوده است؛ اما تولیدکننده‌های فعال بازار تراشه معتقدند این راهکار بالاخره تا چند سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *