جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رفع خوردگی سطوح با نانو حامل پلیمری

محققان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، نانو حامل های پلیمری را طراحی کرده اند که قادر است مواد بازدارنده خوردگی را به سطوح فلزی حمل کرده و با رهاسازی کنترل شده محتویات خود، مشکلات خوردگی این سطوح را رفع کند.نتایج این تحقیقات در طراحی پل ها، دکل ها و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و صنعت دریایی و نیز صنعت خودروسازی قابل استفاده خواهد بود.

رفع خوردگی سطوح با نانو حامل پلیمری

در سال های اخیر استفاده از پوشش های بازدارنده خوردگی که می تواند عملکرد حفاظتی خود را بازسازی و ترمیم کند، گسترش یافته و توجه محققان بسیاری را به این حوزه جلب کرده است. پوشش های پلیمری گروهی از مواد هستند که برای محافظت از پیدایش خوردگی در فلزات به کار می روند.

دکتر سحر امیری مجری این طرح، با اشاره به اینکه هدف این پروژه ساخت پوشش های نانوکامپوزیتی ضدخوردگی با خاصیت خود اصلاح شونده بود، افزود: بدین منظور طراحی و ساخت نانوحامل های حاوی مواد بازدارنده خوردگی به منظور رساندن مؤثر و کنترل شده این مواد به سطح پوشش های پلیمری مد نظر قرار گرفت.

به گفته این محقق، در صورت بروز خوردگی در سطح، مواد بازدارنده خوردگی، به صورت کنترل شده از درون نانوحامل آزاد شده و موجب ترمیم سطوح خورده شده می شود.

در نتیجه می توان مشکل خوردگی در پایه های پل ها، دکل های نفتی و همچنین قطعات فلزی ماشین ها را به سادگی کنترل و رفع کرد.

این نانوحامل با استفاده از روش های دستگاهی TEM و SEM بررسی شده و ابعاد نانومتری کپسول های حاوی بازدارنده خوردگی به تأیید رسیده است.

دکتر سحر امیری- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات- و دکتر اعظم رحیمی- عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران- در انجام این طرح همکاری داشته اند. نتایج این تحقیقات در مجله Journal of Polymer Research به چاپ رسیده است.

منبع:ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *