جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مصرف برق تلویزیون های 4K

این روزها بازار فروش تلویزیون‎های خوش رنگ و لعاب 4K داغ است و کسی نیست که تمایل نداشته باشد تصاویری با چنین کیفیتی را به خانه ببرد، تولیدکنندگان هم دائما شما را ترغیب می‎کنند که پول بیشتری را صرف خرید یک تلویزیون مجهز به فناوری 4K کنید و دست بر قضا این نمایشگرها بزرگتر نیز هستند. اما چنین مزایایی به این آسانی نیز به دست نمی‎آید و برای رسیدن به آن نیاز به نمایشگرهای درخشانتر و پردازنده‎های قویتر دارید که مساوی است با مصرف برق بیشتر.
تلویزیون‎های 4K و UHD به همان باریکی مدل‎های HD هستند، و در عین حال تصاویری روشن‎تر و دقیق‎تر را ارائه می‎کنند. همچنین تا چند سال آینده و تا زمانی که محتوای 4K چه به صورت استریم آن‎لاین و چه از طریق دیسک‎ها فراگیر شوند این فناوری به اصلاح خود ادامه خواهد داد. اما موضوعی که بسیاری از ما در مورد این تلویزیون‎ها به آن توجهی نداریم میزان مصرف برق در آنها است.

مصرف برق تلویزیون های 4K

شورای دفاع از منابع طبیعی (NRDC) به این موضوع پی برده است که یک تلویزیون 4K معمولی 30 درصد بیشتر از تلویزیون‎های HD انرژی مصرف می‎کند. این آمار از نتیجه آزمایش 21 تلویزیون (بیست LCD و یک OLED)  در اندازه‎های بین 49 و 55 اینچ و از محصولات تولیدکنندگانی همچون ال‎جی، پاناسونیک، سامسونگ، شارپ و سونی و طی 2 سال گذشته به دست آمده است.

نیاز به این انرژی بیشتر به این دلیل وجود دارد که نور پس زمینه این نوع از صفحه نمایش‎ها باید برای تولید چنین رنگ‎های زنده و شفافی بسیار درخشان‎تر باشد. دلیل دیگر مصرف بالای برق در این فناوری قدرت پردازش مورد نیاز برای تولید این تصاویر است.

برای درک بهتر موضوع می‎توانیم آن را با انجام بازی در کامپیوترهای شخصی مقایسه کنیم. هر چه عملکرد و توانایی تجهیزات مورد استفاده برای بازی بیشتر باشد، شما می‎توانید دقت تصویر بالاتری را برای بازی انتخاب کنید و گزینه‎های بیشتری از جلوه‎های بصری را فعال کنید. همین موضوع در مورد تلویزیون‎های 4K نیز صادق است، رزولشن بسیار بالاتر است و این تلویزیون باید توان پردازش تعداد زیادی از جلوه‎های بصری مثل محدوده دینامیکی بالا را نیز داشته باشد. بنابراین پردازنده‎هایی که در این نوع از تلویزیون‎ها به کار می‎رود نیاز به قدرت پردازشی بیشتر داشته و در نتیجه برق بیشتری نیز مصرف می‎کند.

میزان مصرف انرژی در بین تلویزیون‎های مختلف 4K با اندازه یکسان به طور قابل ملاحظه‎ای با یکدیگر تفاوت دارد. شورای دفاع از منابع طبیعی دریافته است که یک تلویزیون 55 اینچ طی یک بازه زمانی 10 ساله از عمر تلویزیون، 246 دلار بیشتر از سایرین برق مصرف می‎کند. اما باید این نکته را هم در نظر داشت که این آمار مربوط به فناوری حال حاضر این دسته از تلویزیون‎ها است. مسلما مدل‎های آینده مصرف انرژی را کاهش خواهند داد و سرانجام این میزان مصرف با بهترین تلویزیون‎های HD حال حاضر برابری خواهد کرد. اما اگر شما قصد دارید در آینده‎ای نزدیک یک تلویزیون جدید سفارش دهید، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هزینه برق سالانه شما چند هزار تومانی و هزینه کلی آن تا طول عمر مفید تلویزیون چند صد هزار تومانی بالاتر خواهد رفت.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *