جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مخاطرات استفاده از کدهای QR

QR مخفف عبارت «کدهای پاسخ سریع» یا (Quick Response Code) است که به صورت مربعی شکل بوده و نخستین بار توسط محققی ژاپنی ابداع شد. برخلاف بارکدهای استاندارد UPC که از خطوط عمودی و اعداد تشکیل شده‌اند، یک کد QR نه تنها حاوی اطلاعات بسیار بیشتری است، بلکه می‌توان به سرعت به اطلاعات گسترده‌ای که در آن وجود دارد، دسترسی پیدا کرد.

مخاطرات استفاده از کدهای QR

کدهای QR یک راه سریع و آسان برای رسیدن به تبلیغات وب‌سایت‌ها، به‌طور مستقیم از طریق گوشی‌های هوشمند یا تبلت ها هستند. کدهای QR با چاپ در بسته‌های تبلیغاتی یا بر روی بسته‌بندی محصول این امکان را برای تبلیغ‌کنندگان، به وجود می‌آورند که بتوانند از شیوه نسبتاً ارزان‌تر و همچنین گسترده‌تر نسبت به دیگر روش‌ها شما را تشویق به بازدید از سایت خود نمایند. از کارکردهای دیگر این کدها این است که شما می‌توانید در مورد محصول هنگامی‌که در خارج از خانه و در مرکز خرید هستید تحقیق کنید و اطلاعات لازم در مورد محصولی را که می‌خواهید خریداری نمایید بدست آورید.

اپلیکیشن های متنوع و زیادی وجود دارد که شما را قادر می‌سازد از طریق اسکن کردن کد QR به‌وسیله دوربین گوشی یا تبلت، مستقیماً به صفحه وب‌سایت وارد شوید و اگر می‌خواهید آن را ذخیره و یا به‌عنوان صفحه موردعلاقه خود انتخاب نمایید؛ بنابراین کار کردن با کدهای QR بسیار راحت می‌باشد اما استفاده از آن‌ها می‌تواند شما را با بعضی از مخاطرات مواجه کند. علت اصلی این اتفاقات می‌تواند به خاطر این مسئله باشد که آدرس سایت به‌صورت نادرست نوشته ‌شده باشد.

مخاطراتی که ممکن است با استفاده از کد QR با آن مواجه شوید:
این واقعیت که کدهای QR با چشم قابل‌خواندن نیستند، این احتمال را که شما به سایت‌های جعلی متصل شوید افزایش می‌دهد. حتی اگر کد QR بر روی پوسترهای تبلیغاتی در خیابان و یا مجلات تبلیغاتی چاپ‌شده باشد، این احتمال وجود دارد که کد فرعی توسط کلاه‌برداران جایگزین کد اصلی شود.
ممکن است شما هدایت شوید به بازدید سایت جعلی و در آنجا اطلاعات شخصی، هویتی و اطلاعات مالی خود را افشا کنید و همچنین با موارد نامناسب روبرو شوید و یا اینکه ویروس و فایل‌های مخرب به سیستم شما منتقل شود.

راه‌کارهای استفاده از کدهای QR به‌صورت امن
• اطمینان حاصل کنید از هر اپلیکیشن بارکد خوان QR که استفاده می‌کنید. از یک منبع معتبر دانلود شده باشد.
• در صورت امکان و به‌ویژه در مکان‌های عمومی، کدهای QR را چک و بررسی نماییم که تغییر و یا فردی آن‌ها را دست‌کاری نکرده باشد. برای مثال برچسب محافظ برای آن‌ها قرار داده شود.
• هرگز اطلاعات مالی و شخصی خود را در سایت‌هایی که از طریق کد QR به آن‌ها متصل می‌شویم وارد نکنیم.
• اگر برای گوشی هوشمند یا تبلت خود نرم‌افزار امنیتی دانلود می‌کنید، نرم افزاری را انتخاب کنید که دارای اسکنر کد QR نیز باشد.
• بر خی از نرم‌افزارهای بارکد خوان‌ موجود دارای این توانمندی هستند که ایمنی و صحت سایتی را که از سوی کد QR به آن متصل می‌شوند را بررسی کنند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *