جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ماده ای سخت تر از الماس

همه ما به خوبی از این موضوع اطلاع داریم که الماس سخت‌ترین ماده‌ای است که تا به امروز کشف شده است. اما به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده است تا ماده دیگری را به عنوان سخت‌ترین ماده جهان بشناسیم. خبری که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که دانشمندان موفق به ساخت ماده‌ای شدند که سخت‌تر از الماس بوده و برای برش مواد سخت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ماده ای سخت تر از الماس
پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا هدایت و رهبری یک پروژه بین‌المللی را بر عهده داشتند که هدفش ساخت ماده‌ای بود که سخت‌تر از الماس باشد. آن‌ها در ارتباط با دستاورد خود گفته‌اند: «پیش‌بینی ما این است که این ماده مصنوعی ساخته شده سخت‌تر از الماس باشد و در معادن برای برش مواد سخت مورد استفاده قرار گیرد.» در حال حاضر الماس سخت‌ترین ماده‌ای است که در جهان وجود دارد، اما با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در ارتباط با الماس وجود دارد به نظر می‌رسد این ماده مصنوعی جایگزین مناسبی برای آن باشد.

جودی بردبای، دانشیار دانشگاه ملی استرالیا در این ارتباط گفته است: «تیم من همراه با دانشجوی مقطع دکترا توماس شیل، پژوهشگران دانشگاه‌های RMIT، سیدنی و ایالات متحده توانستند یک لونسدالیت در مقیاس نانو طراحی کنند. این ماده یک الماس شش ضلعی بوده که در طبیعت تنها در مکان‌هایی که شهاب‌سنگ‌ها به زمین اصابت کرده باشند، همچون کانینون دیابلو ایالات متحده یافت می‌شود. البته لازم به توضیح است که این الماس مصنوعی در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر در صنعت معدن و برای حفاری در دل کوه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این وجود الماس‌ها هنوز هم بهترین دوستان دانشمندان هستند. هر زمان نیاز داشته باشید تا ماده بسیار سختی را برش دهید، الماس جدید این پتانسیل را دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و به راحتی آن‌را برش دهد.»

تیم تحت سرپرستی بردبای این الماس مصنوعی را در یک دستگاه سندان الماس و در دمای 400 درجه سانتیگراد ایجاد کردند. ساختار شش ضلعی اتم‌های این الماس باعث شده است تا الماس مصنوعی نسبت به الماس‌های عادی سخت‌تر باشد. این الماس از یک ساختار مکعبی شکل پیروی می‌کند. بردبای در این ارتباط گفته است: «این‌که موفق شویم الماسی را در مقیاس نانو طراحی کنیم، یک اتفاق هیجان‌برانگیز است. به دلیل این‌که هر چه این مواد را در ابعاد کوچک‌تری آماده کنید، استحکام و قدرت آن‌ها بیشتر خواهد شد.» نتایج این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است. پروفسور دوگال مک کولاک، پژوهشگر دانشگاه آرمیت ملبورن در این ارتباط گفته است: «این پروژه بدون همکاری پژوهشگران بین‌المللی به نتیجه نمی‌رسید. کشف الماس شش ضلعی نانو کریستالی تنها به واسطه همکاری فیزیک‌دانان استرالیایی و کشورهای دیگر امکان‌پذیر بود. این تیم به شکل ماهرانه‌ای از میکروسکوپ الکترونی که ابزار بسیار دقیقی به شمار می‌رود در این پژوهش استفاده کردند.»

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *