جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فیسبوک و اینترنت پرسرعت لیزری

محققان آزمایشگاه Connectivity فیس بوک موفق به توسعه تکنولوژی جدیدی شدند که می تواند اینترنت وایرلس 2 گیگابیت بر ثانیه را از طریق لیزر به کاربران ارائه دهد.

فیسبوک و اینترنت پرسرعت لیزری

این دستاورد جدید می تواند جایگزین مناسبی برای ارایه اینترنت به روش های مرسومی همچون فرکانس های رادیویی و مایکروویوها باشد و زمینه را برای فراهم آوردن امکان عرضه اینترنت به نقاط دور افتاده دنیا مهیا کند.

توبیاس تیک، از مدیران ارشد آزمایشگاه فیس بوک در این خصوص عنوان می کند:”در حال حاضر، بخش قابل توجهی از ساکنین کره زمین بنا به دلایل مختلفی همچون نبود زیرساخت های ارتباطی لازم، از حق دسترسی به اینترنت محروم‌اند. این مسئله بیشتر در مناطق روستایی و حاشیه نشین  به چشم می آید و ما سعی داریم تا از این طریق، اینترنت را به خانه های این افراد بیاوریم.”

 

به گفته فیس بوک، با استفاده از این تکنولوژی یعنی ارتباط وایرلس مبتنی بر لیزر می توان گامی مهم در عرضه اینترنت به نقاطی از کره زمین که امکان استفاده از فیبرهای نوری و برج های سلولی وجود ندارد، برداشت و در هزینه های تمام شده نیز به میزان قابل توجهی صرفه جویی کرد.

 

استفاده از نور لیزر برای جابجایی اطلاعات در اتمسفر می تواند پهنای باند و ظرفیت اطلاعاتی بسیار بالایی را در اختیار ما بگذارد، اما چالش اصلی چگونگی تاباندن اشعه کوچکی از لیزر حاوی اطلاعات بر روی دریافت کننده نوریست که در فاصله ای بسیار دور تعبیه شده است.

 

محققان فیس بوک برای رفع این مشکل و به منظور جمع آوری نور و متمرکز کردن آن بر روی یک دریافت کننده نوری کوچک، از مواد فلورسنتی به جای اپتیک های مرسوم استفاده کردند. مساحت این دریافت کننده نوری به 126 سانتی متر مربع می رسد و قادر است نور را از جهات مختلف جمع آوری کند.

 

توبیاس تیک در ادامه افزود:”ما از فیبرهای نوری فلورسنت استفاده کردیم که می تواند یک رنگ از نور را جذب و رنگ دیگری را انتشار دهد.”

 

دریافت کننده نوری جدید از فیبرهای نوری پلاستیکی که حاوی مولکول های رنگی ارگانیک هستند، برای جذب نور آبی و انتشار نور سبز استفاده می کند و این فرآیند یعنی دریافت نورآبی و انتشار نور سبز در سریع ترین زمان ممکن یعنی 2 نانوثانیه اتفاق خواهد افتاد.

 

در مجموع، می توان گفت که شرکت فیس بوک با این تکنولوژی جدید یک گام دیگر به تحقق هدف خود مبنی بر فراهم آوردن دسترسی آسان به اینترنت پر سرعت در تمامی نقاط کره زمین نزدیک تر خواهد شد.

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *