جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فناوری اینترنت اشیا

با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند . به گفته کارشناسان ، بازار اینترنت اشیا در سال‌های آینده به 11 هزار میلیارد دلار میرسد و کمیسیون اروپا هم پیش بینی کرده ارزش بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ به یک تریلیارد یورو برسد.

فناوری اینترنت اشیا

طبق پیش‌بینی‌های بین‌المللی نیمی از این بازار اینترنت اشیا در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دارد و آنقدر بزرگ است که زمینه ورود برای همه فعالان این حوزه باز است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات ایران، بزرگترین اینترنت اشیا شامل تعامل بین ماشین‌هاست ؛ بزرگترین بازار آینده خدماتی B2B است.
عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند .
همانطور که این مفهوم در جهان در حال توسعه معنایی ست در ایران نیز کارهایی در این زمینه صورت گرفته است.
مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) پروژه هایی را برای بررسی پیاده سازی فناوری اینترنت اشیا در ایران انجام داده است.
یکی از این پروژه ها با عنوان «تدوین کسب و کار اینترنت اشیا در کشور» (از تاریخ 10 دی 1393 تا 10 خرداد 1394)، انجام شده است.
در این پروژه بر اساس تجربیات علمی و عملیاتی کشورهای مختلف در حوزه های حاکمیت ، کسب و کار، کاربردها و فناوری ها مطالعات اولیه صورت گرفت و نقشه راه ایران با هدف استفاده ایران از فناوری های نوین نظیر اینترنت اشیا برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست برای رسیدن به چشم انداز اقتصادی 1404 تبیین شد.
اینترنتِ اشیاء Internet of Things ‪(IoT)‬ مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است که به طور خلاصه “اینترنت اشیاء” فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌شود.
در حال حاضر محصولات هوشمندی به بازار راه پیدا کرده اند که از طریق تکنولوژی «اینترنت اشیا» با یکدیگر و همچنین انسان ها ارتباط برقرار می کنند.
اینترنت اشیا (IOT) به طور کلی اشاره به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون ‌ما از ماشین لباسشویی، یخچال، تلویزیون گرفته تا سیستم های تهویه، روشنایی منازل و ادارات دارد که به شبکه اینترنت متصل میشوند و می توانند توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند.
موسسه تحقیقاتی IDC پیش بینی می کند میزان درآمدزایی حاصل از بهره مندی از اینترنت اشیا تا سال 2017 حدود 3/7 تریلیون دلار باشد و این رقم در سراسر جهان تا سال 2020 به حدود 9/8 تریلیون دلار برسد.
از دیدگاه کارشناسی، به دلیل افزایش توسعه شهرهای هوشمند، خودروها و خانه های هوشمند، ارتقای زیرساخت های ارتباطی و همچنین افزایش استقبال مردم از استفاده از اینترنت اشیا، این فناوری آینده ای روشن پیش رو دارد.
اما ظهور و فراگیر شدن هر فناوری جدید تهدیدهایی را نیز به دنبال دارد و کارشناسانی به دنبال هشدار و کشف راهکارهای امنیتی برای آن هستند.
وزارت امنیت داخلی آمریکا و پلیس فدرال این کشور در مورد چالش های امنیتی نسل جدید اینترنت موسوم به اینترنت اشیا به تازگی هشدارهایی داده اند.
محققان امنیتی به تازگی ثابت کرده اند که خودروهای متصل به اینترنت قابل هک شدن هستند و می توان ترمز و موتور آنها را هم از راه دور از کار انداخت.
آنها معتقدند که هکرها با نفوذ به شبکه های بی سیم می توانند کنترل درب گاراژ منازل، ترموستات ها و سیستم روشنایی آنها را در دست بگیرند.
همچنین با هک کردن این سیستم های خودکار می توانند به طور مخفیانه عادات کاربری و ترافیک شبکه ای ساکنان منازل را بررسی کرده و درک کاملی از شخصیت و عادات و رفتارهای روزانه هر شخص به دست آورند.
آنها می توانند از حفره های امنیتی این سیستم ها برای باز کردن مخفیانه درب منازل، خاموش کردن سیستم های امنیتی، ضبط صدا و تصویر از منازل، سرقت اطلاعات حساس و …. بهره بگیرند.
البته در مقابل راه های مختلفی برای پیشگیری و مقابله با این تهدیدهای امنیتی وجود دارد که می توان به مواردی از آنها اشاره و به کاربران توصیه کرد:
اقلام و ابزار سازگار با اینترنت اشیا را در قالب یک شبکه حفاظت شده مجزا مورد استفاده قرار دهند، تنظیمات جهانی Plug And Play را که امکان اتصال خودکار هر وسیله به سایر وسایل در اینترنت را فراهم می آورد، از کار بیندازند ، اقلام اینترنت اشیا از شرکت هایی با سوابق خوب امنیتی خریداری شوند ، وصله های امنیتی و نرم افزاری بعد از عرضه دریافت و نصب شوند ، تمامی کلمات عبور پیش فرض تغییر کنند و مدیریت آنها از شبکه خانگی و با استفاده از یک روتر ایمن وای – فای صورت بگیرد.

منبع آی سی تی پرس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *