جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فایرفاکس 42 منتشر شد

قبل از آن‌که گوگل با مرورگر محبوبش وارد دنیای مرورگرها شود، همگان فایرفاکس را طلایه‌دار دنیای مرورگرها می‌دانستند. سافاری بیش از اندازه کند رفتار می‌کرد، اینترنت اکسپلورر شبیه به یک جوک بود و نت‌اسکیپ از میان رفته بود. در آن زمان فایرفاکس بدون رقیب بود. زمانی‌که کروم به میدان آمد، دنیای فایرفاکس متحول شد و بازار این مرورگر رو به سردی نهاد. اما به نظر می‌رسد فایرفاکس با نسخه جدیدش، تولد تازه‌ای داشته است. مرورگر جدید با ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی که مطابق درخواست کاربران است، سعی دارد شکوه گذشته خود را باز پس گیرد.

فایرفاکس 42 منتشر شد


هیچ‌یک از مرورگرهای مطرح بازار همچون اینترنت اکسپورر، کروم، سافاری و مایکروسافت اچ آن‌گونه که باید در حالت Private Browsing از کاربران خود محافظت به عمل نمی‌آورند. تا قبل از عرضه نسخه جدید فایرفاکس کاربران برای آن‌که حریم خصوصی خود را ایمن نگه دارند از افزونه‌هایی همچون Do Not Track استفاده می‌کردند. در طول این سال‌ها  افزونه‌های امنیتی متعددی برای فایرفاکس عرضه شدند اما با توجه به آن‌که موزیلا سیاست‌های خود را در خصوص پشتیبانی از افزونه‌ها تغییر داده است و تا یکسال دیگر پشتیبانی از بسیاری از افزونه‌ها را کنار می‌گذارد، این موضوع در دراز مدت دردسرهایی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.
اما موزیلا روز سه‌شنبه در وبلاگ خود خبر از افزوده شدن سرویس جدیدی داد که قصد دارد از حریم خصوصی کاربران محافظت به عمل آورد. این ویژگی جدید Tracking Protection نام دارد. ویژگی Tracking Protection که در حالت محافظت شده کار می‌کند، نه تنها مانع از آن می‌شود که مرورگر شما عناصری همچون تاریخچه، کوکی‌ها و تاریخچه مربوط به جستجوها را ضبط کند، بلکه ویژگی‌های امنیتی را به معنای واقعی کلمه برای بلوکه کردن همه اسکرپیت‌هایی که فعالیت‌های کاربران را ردیابی می‌کنند عرضه می‌کند. این موضوع نه تنها سرعت مرورگر در باز کردن صفحات را افزایش می‌دهد، بلکه به تبلیغات اجازه نمی‌دهد جستجوهای شما را ردیابی کنند. شرکت‌های تبلیغاتی سعی می‌کنند به ترفندهای مختلف به اطلاعات کاربران به ویژه زمانی که در حال جست‌وجوی محصولی هستند دست پیدا کنند. موزیلا در توصیف ویژگی جدید گفته است: «این ویژگی به‌طور خودکار چیزهایی شبیه به تبلیغات، دکمه‌های به اشتراک‌گذاری اجتماعی، ردیاب‌های تحلیل‌گر و سایت‌هایی که بدون اطلاع کاربر فعالیت‌های او را رصد می‌کنند مسدود خواهد کرد. »

فایرفاکس 42 منتشر شد1

در کنار این ویژگی امنیتی قدرتمند، یک مرکز کنترل (Control Center) جدید به فایرفاکس افزوده شده است. فایرفاکس برای آن‌که نشان دهد، ردیاب‌ها چه زمانی مسدود می‌شوند، این سپر جدید را عرضه کرده است. این سپر جدید کنترل‌های حریم خصوصی و امنیتی را در نوار آدرس قرار می‌دهد. با استفاده از Control Center می‌توانید برای سایت‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، ویژگی Tracking Protection را غیر فعال کنید. در این حالت سایت‌های مذکور در مد سنتی Private Browsing باز می‌شوند. موزیلا در وبلاگ خود نوشته است: «به احتمال بسیار زیاد، فایرفاکس تنها مرورگری است که به کاربر اجازه می‌دهد، کنترل کاملی روی داده‌های خود داشته باشد. داده‌هایی که در زمان آنلاین بودن توسط شرکت‌های ثالث ضبط می‌شود. متأسفانه کروم، سافاری، مایکروسافت ایچ، اینترنت اکسپلورر و بخش‌های ثالث همگی همچنان در مسیر گذشته خود گام برداشته و اقدام به جمع‌آوری داده‌ها از سوی کاربران می‌کنند.»

ویژگی جالب دیگری که موزیلا چند ماه پیش وعده داده بود در زمان عرضه نسخه جدید مرورگرش آن‌را در اختیار کاربران قرار دهد ویژگی قطع صدا (mute) بود. کاربران در نسخه جدید فایرفاکس این توانایی را دارند تا با یک کلیک ساده صدایی که توسط بعضی از سایت‌ها پخش می‌شود را قطع کنند.

موزیلا همچنین، برای آن‌که نشان دهد از انطباق‌پذیری بیشتری با استانداردهای مدرن برخوردار است، بهینه‌سازی‌هایی را در ارتباط با پشتیبانی بهتر از ویژگی‌های HTML5 در مرورگر خود قرار داده است.

در نهایت موزیلا فایرفاکس را به‌طور همزمان برای پلتفرم‌های ویندوز، مک، آندروید و لینوکس منتشر کرده است.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *