جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


عصر رایانه‌ای کوانتومی

شرکت آی.بی.ام قصد دارد فناوری رایانه‌ای کوآنتوم خود را از طریق خدمات کلود در دسترس همگان قرار دهد تا کاربران بتوانند از قدرت پردازشگر کوآنتومی این شرکت مطلع شوند.

عصر رایانه‌ای کوانتومی

آی.بی.ام از ۳۵ سال قبل در تلاش برای دستیابی به این فناوری بوده و شاید تا زمان عرضه مدل نهایی یک رایانه کوآنتومی به یک دهه دیگر زمان نیاز داشته باشد.

تفاوت اصلی رایانه‌های کوآنتومی با رایانه‌های عادی در این است که آنها در آن واحد قادر به پردازش بیت‌هایی هستند که به طور همزمان مقادیر صفر، یک یا صفر و یک را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه رایانه‌های دارای پردازشگر کوآنتومی می‌توانند وظایف محوله را با سرعت بسیار بیشتری در قیاس با رایانه‌های معمولی انجام دهند.

به بیان دیگر پردازشگرهای کوآنتومی می‌توانند عملیات متنوع و جدیدی را بر روی داده‌ها در قالب‌هایی خارج از مدل‌های استاندارد انجام دهند. در عرصه پردازش کوانتومی به بیت‌ها کوآبیت گفته می‌شود.

تا پیش از این تنها محققان و متخصصان به چنین پردازشگرهایی دسترسی داشتند، اما حالا مردم عادی هم از مزایای این فناوری گران‌قیمت بهره‌مند می‌شوند.

آی.بی.ام می‌گوید با این کار عصر رایانه‌ای کوانتومی را آغاز کرده و امیدوار به ایجاد جهانی بر اساس همین فناوری است که موجب حل بسیاری از معماهای کلاسیک رشته‌های مختلف که تا به حال قابل حل نبوده‌اند، خواهد شد. دسترسی به پردازشگر کوانتوم آی.بی.ام از طریق خدمات کلود با استفاده از رایانه‌های شخصی یا تلفن همراه ممکن است.

پردازنده یاد شده متشکل از ۵ کوآبیت است که نسبت به مدل‌های قبلی پردازنده‌های کوآنتومی آی.بی.ام پیشرفته‌تر محسوب می‌شود. اگر چه هنوز هیچ رایانه کوآنتومی در جهان ساخته نشده، اما در آینده پردازنده‌های کوآنتومی متوسط دارای ۵۰ تا ۱۰۰ کوآبیت خواهند بود که اجرای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های پیچیده و دارای محاسبات فراوان را ممکن می‌کنند.

دیگر رقبای آی.بی.ام هم عموما پردازنده‌های کوانتومی خود را با تعداد محدودی کوآبیت طراحی کرده‌اند، البته در مواردی تولیدات آنها پیشرفته‌تر از آی.بی.ام بوده است. از جمله این مجموعه‌ها دانشگاه بریستول است که چند سال قبل از اجرای طرحی موسوم به کوانتوم در کلود یا Quantum in the Cloud خبر داد.

شرکت D-Wave هم در سال ۲۰۱۱ یک پردازنده کوانتومی ۱۲۸ کوآبیتی ساخت و در هفته‌های اخیر نسل سوم پردازنده D-Wave 2X را با بیش از هزار کوآبیت طراحی کرده است. نکته جالب این است که گوگل با صرف ۱۰ میلیون دلار هزینه یکی از سیستم‌های کوآنتومی D-Wave را خریداری کرده است.

از جمله شرکت‌های مشهوری که در این زمینه فعال هستند می‌توان به گوگل اشاره کرد با همکاری محققان ارتش آمریکا فعالیت‌های کمتر افشاشده‌ای را انجام می‌دهد و مایکروسافت هم در این بخش فعال است. آی.بی.ام برای حفظ برتری خود در این زمینه موسسه تحقیقاتی نوپایی موسوم به IBM Research Frontiers Institute را راه‌اندازی کرده که به طور کلی برای ارتقای فناوری‌های رایانه‌ای تلاش می‌کند. این موسسه کنسرسیومی متشکل از سامسونگ، جی.اس.آر و هونداست.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *