جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بالاخره شوالیه AMD برای حمله به قلمروی اینتل در سرزمین سرورها از راه رسید

 بعد از چند سال تلاش بالاخره کمپانی AMD توانست با معرفی سی پی یوهای سری Epyc رقیبی جدیدی را برای سری محبوب و پر فروش Xeon شرکت اینتل جهت استفاده در سرورها روانه میدان کند.

پردازنده های جدید بر پایه همان معماری انقلابی به کار رفته در سری تازه وارد Ryzen تولید شده اند و AMD وعده داده که مدیران دیتا سنترها می توانند با خیال راحت این محصول را در قبل سرورهای شلوغ و پرکاربرد خود جای دهند.

سی پی یوهای سری جدید Epyc از ۳۲ هسته و ۶۴ رشته پردازشی تشکیل یافته اند. نکته جالب اینجاست که این هسته ها به صورت چهار خوشه هشتایی روی یک برد جای گرفته اند. ترفندی که هزینه تمام شده و تولید گرما در این محصول را نسبت به موارد مشابه کاهش می دهد.

هر کدام از ۳۲ هسته پردازنده جدید از هشت کانال حافظه رم و دو DIMM به ازای هر کانال برخوردار هستند. با این حساب هر هسته می تواند تا ۲ ترابایت حافظه رم را به ازای هر سوکت مورد استفاده قرار دهد.

یک پردازنده Epyc می تواند ۱۲۸ پورت «PCI Express 3.0» را پشتیبانی نماید. این یعنی می توان در کنار آن از ۶ عدد هسته پردازشگر گرافیکی x16 نیز بهره برد.

شرکت AMD محصول جدید خود را در مدل های مختلف با قیمت و کارایی های متفاوت روانه بازار خواهد کرد. قدرتمندترین پردازنده این سری «Epyc 7601» نام دارد که با ۳۲ هسته و ۶۴ رشته پردازشی در کلاک پایه ۲.۲ گیگاهرتز، کلاک معمول ۲.۷ گیگاهرتز و کلاک نهایی ۳.۳ گیگاهرتز و البته مصرف انرژی ۱۸۰ واتی روانه بازار خواهد شد.

ارزان ترین مدل سی پی یوهای مناسب سرو شرکت کانادایی نیز «Epyc 7251» نام دارد که صاحب ۸ هسته پردازشی با کلاک پایه ۲.۱ گیگاهرتز و کلاک نهایی ۲.۹ گیگاهرتز و مصرف انرژی ۱۲۰ واتی به تولید خواهد رسید.

همان طور که متوجه شدید میزان انرژی مصرفی این پردازنده در مقایسه با پردازنده هشت هسته ای نسخه رایانه های رومیزی AMD به شکل قابل توجهی بالاست. دلیل این مسئله در حافظه کش ۶۴ مگابایتی در لایه سوم ارزان ترین مدل سری Epyc نهفته است.

همین قابلیت ها باعث شده که AMD مدعی باشد کارایی پردازنده های سری Epyc در مقایسه با مدل های هم قیمت اینتل در پلتفرم های تک سوکتی و دو سوکتی بالاتر باشد. در نمودار بالا می توانید این تفاوت کارایی ها رو مشاهده کنید.چ

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *