جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شهر هوشمند گوگل

گوگل که روزی تنها در قالب یک طرح دانشجویی، به عنوان موتور جست و جو کار خود را آغاز کرد حالا در بخش‌های مختلف فناوری سرمایه‌گذاری کرده و تبدیل به یک غول دنیای فناوری شده است؛کمپانی‌ای که اکنون دارای واحدهای مختلف تحقیقاتی و سرویس‌های متعددی است و رؤیاهایی بزرگ در سر دارد.یکی از این ایده ها،ساخت«شهرهوشمند» در یکی از ایالت‌های امریکا توسط Alphabet (شرکت مادر گوگل) است.

شهر هوشمند گوگل
موضوعی که تاکنون برای بسیاری بیشترشبیه رؤیا بود ولی حالا به نظر می‌رسد واحد تحقیقات Sidewalk Labs می‌خواهد در چالشی بزرگ،آن را به واقعیت تبدیل کند.

یک آزمایشگاه بزرگ برای مقابله با هکرها
به گزارش وال استریت ژورنال، واحد تحقیقات Sidewalk Labsایده ساخت شهری هوشمند و مجهز به آخرین فناوری‌های روز را در سر دارد و می‌خواهد این پروژه را در یکی از شهرهای فعلی امریکا بسازد؛شهری هوشمند که پروژه‌های آینده آن با روبات‌ها همراه خواهد بود،خانه‌ها ازطریق اینترنت به هم متصل می‌شوند و قرار است برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان این شهر خانه‌هایی با فناوری‌های مدرن فراهم شود.

در شهر هوشمند با کمک اینترنت اشیا نحوه زندگی،کار،سفر،تفریح و… تغییر می‌کند. مثلاً آینه‌های هوشمندی را در نظر بگیرید که به شما اجازه می‌دهد به طور مجازی لباس خود را امتحان کنید،سنسورهایی که می‌توانند کمترین تغییر در عملکرد دستگاه‌ها را دریابند و در صورت نیاز دستگاه به تعمیر، بلافاصله اقدام کنند یا ابزارهای کشاورزی مجهز به GPS که می‌توانند در کاشت،برداشت و میزان تولید محصول تأثیرگذار باشند،گجت‌های ردیاب سلامت و تناسب اندام که به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات را برای پزشک خود ارسال کنند و… به هرحال این تخیل نیست چراکه انقلاب صنعتی بعدی در راه است.

Alphabet تاکنون طرح‌های مختلفی همچون خودروهای بدون راننده، Makani (تهیه انرژی پاک)، Project Wing (طرحی برای فعالیت نسل آینده هواپیماهای خودکار) که Project Insight را اجرا کرده که هریک می‌توانند در ساخت شهر هوشمند بسیار کارآمد باشند و حالا هم می‌خواهد با کمک واحد تحقیقات خود، این پروژه را به سرانجام برساند.

«دن دکتروف»رئیس این واحد تحقیقات که پیش از این معاون شهردار بود و در ساخت شهرها سررشته دارد می‌خواهد از سیستم‌های اتصال خانه‌ها به اینترنت همچون Nest استفاده کند واگر همه چیز خوب پیش برود با معرفی شهر پایلوت،از چند هفته دیگر این طرح آغاز خواهد شد.

«دکتروف» رئیس واحد تحقیقات Sidewalk Labsدراین‌باره گفت: در این شهرهوشمند و اینترنتی، همه چیز بر پایه فناوری و اینترنت اشیا کارمی‌کند و البته ما از یک موضوع نیز هراس داریم و آن هم حمله‌های هکری احتمالی به این شهر است.

به هرحال شهری که صددرصد با اینترنت کار می‌کند می‌تواند طعمه خوبی برای مجرمان سایبری باشد و زندگی مردم مختل شود ولی این سکه،روی دیگری هم دارد چراکه ساخت یک شهر دیجیتال واحد می‌تواند برای یافتن راهکارهایی به منظور افزایش امنیت سایبری و حفظ حریم‌خصوصی بیشتر در آینده و مقابله با هکرها بسیار کارآمد باشد و به بیان دیگر این شهر را می‌توان یک آزمایشگاه بزرگ برای مقابله با هکرها دانست.

وی ساخت این شهر هوشمند را ایده‌ای بزرگ دانست و ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم در قالب طراحی شهر هوشمند،هزینه زندگی شهری را پایین آورده و حمل و نقل عمومی مناسب و استفاده درست از انرژی را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

۷ نامزد شهر هوشمند
در قالب طرح شهر هوشمند،گوگل می‌خواهد یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌‌ترین مشکلات شهری امریکا یعنی ترافیک را حل کند و شهری بسازد که به جای قوانین سنتی،اطلاعات و داده‌ها تردد خودروها و حجم ترافیک را کنترل کنند و به این ترتیب این کمپانی استقلال بیشتری داشته باشد و فضا برای حضور خودروهای بدون راننده نیز فراهم شود.

در راستای تعیین شهری به عنوان پایلوت شهر هوشمند، مسابقه‌ای در امریکا برگزار و از مسئولان شهرهایی با مساحت متوسط خواسته شد طرح‌های جامع خود را در زمینه خلق شهرهوشمند ارائه دهند و در آن مشخص کنند که در این شهر چگونه از سرویس حمل و نقل هوشمند، سرویس‌های درخواستی و دیتاها استفاده می‌کنند.

با ارسال طرح‌ها،سرانجام ۷شهر آستین، کلمبوس، دونور،پیتسبرگ، پورتلند، سانفرانسیسکو و کانزاس سیتی به عنوان کاندیدای ایجاد شهرهوشمند گوگل برگزیده شدند و بخش حمل و نقل امریکا(DOT)به هر یک از این شهرها جایزه‌ای ۱۰۰هزار دلاری اعطاکرد و فرصتی ۳ماهه به آنها داد تا طرح خود را به واقعیت نزدیک کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید در ماه ژوئن(خردادماه)کدام یک از این شهرها به عنوان برنده نهایی و پایلوت نخستین شهر هوشمند مستقل امریکا انتخاب خواهد شد هرچند بسیاری،به انتخاب شهر«کلمبوس» امیدوارتر هستند.

شهر برنده جایزه‌ای ۴۰میلیون دلاری هم ازسوی دولت امریکا خواهد گرفت و قرار است«پال آلن» یکی از بنیانگذاران مایکروسافت که سازمان خیریه Vulcan را نیز در اختیار دارد به شهر برنده، جایزه ۱۰میلیون دلاری اعطا کند.همچنین قرار است با تلاش Sidewalk Labsبیش از ۱۰۰کیوسک مجهز به وای.فای رایگان در ۴شهر همسایه شهر برنده،نصب شود تا اطلاعات فعالیت عابران پیاده،سطح سر و صدا و نیز کیفیت هوا جمع‌آوری شده و از این اطلاعات در طرح شهر هوشمند گوگل استفاده شود و وای.فای رایگان در اختیار شهرهای محروم از اینترنت قرار بگیرد.

Sidewalk Labs پیش از این نیز طرح LinkNYC را اجرا کرده بود که در قالب آن، ۷هزار و ۵۰۰باجه تلفن عمومی بلااستفاده در نیویورک به کیوسک‌های تأمین وای.فای رایگان مجهز به نمایشگرهای لمسی تبدیل شدند تا کاربران بتوانند در این باجه‌ها به جست و جو در اینترنت بپردازند و تماس‌های رایگان درون شهری برقرارکنند.

راهکار فناورانه حل مشکل ترافیک
Sidewalk Labsتاکنون برای اجرای طرح شهر هوشمند خود که نیاز به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری دارد با کمپانی‌های بزرگی مذاکره کرده است تا شهر به اتوماسیون و فناوری‌های نوین مجهز شود ولی جزئیات این مذاکرات هنوز مشخص نیست با این حال همکاری گوگل با بخش حمل و نقل امریکا(DOT) در این پروژه مشترک، حتمی است چراکه بخش عمده فعالیت در این طرح بر محور کاهش ترافیک در شهر هوشمند متمرکز می‌شود.

گوگل و بخش حمل و نقل امریکا،Flow (سیستم نظارت بر ابرداده‌های ترافیک و آنالیز آن) را به چالش شهرهوشمند دولت امریکا گره زده‌اند و به تعبیر «آنتونی فاکس»، وزیر حمل و نقل امریکا قرار است شهری خلق شود که یکپارچه است و نخستین شبکه حمل و نقل جهان محسوب می‌شود که اطلاعات(دیتا)،تکنولوژی و خلاقیت نحوه جابه جایی خودروها و مردم را در آینده رقم می‌زند.

روزنامه نیویورک تایمز نیزFlow را یک سیستم مدیریت ترافیک می‌داند که با استفاده از اطلاعات تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌هایی مانندGoogle Maps و شاید Waze (پلتفرم دیتا و آنالیز) و نیز سنسورهای جاده‌ای و سایر منابع اطلاعاتی، ترافیک و فضاهای محدود(برای پارک) را بلافاصله ارزیابی می‌کند و برای روان شدن ترافیک،به راننده‌ها و نیز عابران پیاده کمک می‌کند.

این طرح می‌تواند در کاهش مصرف سوخت و درنتیجه، کمتر شدن میزان آلاینده‌های محیط زیست نیز کارساز باشد.

«دکتروف» رئیس واحد تحقیقات Sidewalk Labsدراین‌باره گفت: ما نمی‌خواهیم جاده‌های بیشتری برای مقابله با معضل ترافیک بسازیم بلکه می‌خواهیم با هرآنچه دراختیار داریم بهترین نتیجه را بگیریم و همه به شبکه حمل و نقل به صورتی عادلانه دسترسی داشته باشند هرچند این طرح حداقل ۲سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.به هرحال شهرهای هوشمند و فناوری اینترنت اشیا موضوع داغ روز هستند و لزوم آن بیش از پیش احساس می‌شود طوری که مؤسسه پژوهشیBI Intelligence تخمین می‌زند در سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان حدود ۵۸میلیارد دلار برای شهرهای هوشمند هزینه خواهد شد.

در گزارش این مؤسسه همچنین آمده است تعداد وسایل متصل به اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ سه برابر می‌شود و در ۵سال آینده حدود ۶ تریلیون دلار برای اینترنت اشیا هزینه می‌شود بنابراین تلاش برای عقب نماندن از قافله اینترنت اشیا حرف نخست را می‌زند.

منبع : ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *