جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شرکت‌های جذاب برای نخبگان تکنولوژی

تقریبا تمامی شرکت‌های سراسر جهان، به علت تغییراتی که تکنولوژی در صنعت و فعالیت آن‌ها ایجاد کرده، مجبور به جذب استعدادها و نیروهای کاری متخصص در حوزه تکنولوژی شده‌اند. همین امر باعث شده اکثر شرکت‌ها کمپین‌هایی را برای بازطراحی برندهای تجاری خود و ادامه فعالیت به عنوان شرکت یا سازمانی مدرن درنظر بگیرند.

شرکت‌های جذاب برای نخبگان تکنولوژی

برخی شرکت‌ها مانند AT&T نیز برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای را برای کارکنان خود ترتیب داده‌اند که می‌تواند سطح مهارت‌های تکنولوژیک برای دسترسی به چشم‌اندازهای روشن را بهبود بخشد. با این تفاسیر، فرایند استخدام و البته حفظ نیروهای کاری با استعداد و نخبه، بیش از پیش اهمیت یافته است.

این در حالی است که نظرسنجی‌های Fortune نشان می‌دهد مدیران عامل شرکت‌های حاضر در لیست Fortune 500 معتقدند در 5 سال آینده، تغییرات تکنولوژیک بیشتری در مقایسه با آنچه در پنج سال پیش به وقوع پیوسته را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر، تمامی کارشناسان معتقدند نیروهای متخصص و نخبه فعال در یک شرکت، با ارزش‌ترین دارایی آن شرکت به حساب می‌آیند.

با توجه به شرایط فعلی بازار که در آن شرکت‌های کوچک و بزرگ از مجموعه‌ای که به تکنولوژی اهمیت می‌دهند به سمت تبدیل شدن به شرکتی که اولویت اصلی آن‌ها به‌کارگیری تکنولوژی است حرکت کرده‌اند، جذابیت و توانایی شرکت‌ها برای جذب نیروهای متخصص، شرکت‌های موفق‌ این حوزه را از سایرین متمایز کرده است.

در این راستا، لینکدین اخیرا لیستی از شرکت‌هایی که شرایط جذاب‌تری را برای فعالیت نیروهای کاری مهیا کرده‌اند منتشر کرده است. لیستی که برمبنای فعالیت بیش از 433 میلیون کاربر در شبکه اجتماعی لینکدین منتشر شده و بر اساس معیارهای زیر اولویت‌بندی شده است:

درخواست‌های شغلی: بر اساس تعداد بازدید کاربران از صفحات لینکدین شرکت‌ها و البته درخواست‌‌های ارسال شده برای موقعیت‌های شغلی که در این شبکه اجتماعی پست شده است.
میزان تعاملات: بر این اساس که چه تعداد از افراد غیرشاغل در آن شرکت، برای مشاهده و ارتباط با کارکنان آن، مشاهده صفحات مرتبط و در نهایت دسترسی و تعامل با محتویات ارائه شده، اقدام کرده‌اند.
توانایی شرکت‌ها در حفظ نیروهای استخدام شده: معیاری که پس از استخدام نیروهای کاری جدید، نشان می‌دهد شرکت‌ها برای چه مدتی توانسته‌اند نیروهای نخبه را در شرکت خود حفظ کنند.
تحقیقات لینکدین در قالب معرفی 40 شرکت برتر در زمینه بسترسازی مناسب برای جذب و حفظ استعدادها منتشر شده که در ادامه به پنج عنوان برتر این لیست اشاره خواهیم کرد.

 

اپل

همه ما با غول بازار تولید دستگاه‌های الکترونیکی آشنایی داریم. استخدام‌های این شرکت تنها به جذب بهترین و آینده‌دارترین نیروهای کاری جهان ختم می‌شود و بدون شک، تغییر و تحول در حوزه تکنولوژی و خلاقیت‌هایی که هرساله در این حوزه از اپل شاهد هستیم نیز یکی از عوامل جذاب افراد نخبه و استعدادهای ناب بازار به حساب می‌آید. این در حالی است که استراتژی این شرکت در استخدام‌های متنوع و گسترده در حوزه‌های مختلف نیز از جمله نکات قابل توجه است. بر این مبنا، در یک‌سال گذشته شاهد تنوع بیشتر در استخدام‌ها، در مقایسه با سال‌های پیش از آن بوده‌ایم. سیاستی که در راستای تلاش مسئولان این شرکت برای رسیدن به جایگاه شرکتی فعال در زمینه‌های مختلف کاری و بازارهای مختلف انجام شده است. ایده ایجاد صفحات وبی نظیر http://www.apple.com/diversity/ که فعالیت‌های فراگیر شرکت‌ها در زمینه استخدام را به تصویر می‌کشد نیز بدون شک تاثیر ویژه‌ای در رنکینگ SEO وب‌سایت آن‌ها خواهد داشت.

 

فیس‌بوک

فیس‌‌بوک به عنوان شاخص‌ترین شرکت فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی همواره تحت فشار بوده تا برای توسعه هر چه بیشتر برند خود، مطرح‌ترین و برترین مهندسان حوزه تکنولوژی را به خدمت بگیرد. این در حالی است که در این حوزه، برندهای مختلفی وجود دارند که برای به‌خدمت گرفتن این استعدادها با فیس‌بوک در رقابتی سخت و نفس‌گیر قرادارند.

در این راستا، فیس‌بوک با در اختیار داشتن مزایای رقابتی بیشتر در محیط کاری  توانسته به گزینه ایده‌آل متخصصان جویای کار تبدیل شود. ایجاد فرصت به‌منظور فعالیت متخصصان روی پروژه‌هایی مملو از نوآوری در کنار مزایای ویژه‌ای مانند امکان استفاده از 5 ماه مرخصی پس از فرزنددار شدن (برای پدر) از جمله موارد قابل توجه است. تمامی این مزایا در کنار توانایی‌های بالای کسب و کار این شرکت و البته رشد پایدار آن قرار می گیرد تا فیس‌بوک برند ویژ‌ه‌ای برای کارکنان خود ایجاد کند.

باید درنظر داشت که عرضه “برند کارفرما” که با بازاریابی و محصولات ارائه شده توسط یک شرکت در راستایی موافق و همگام قرار گیرد از جمله اهداف شرکت‌های مشتاق به جذب نیروهای نخبه و متخصص است.

 

Johnson & Johnson

با نگاه به آنچه در محیط کاری Johnson & Johnson در جریان است با تجربه‌ای فراتر از واقعیت روبرو خواهیم شد. تیم ویژه استخدام استعدادهای کاری این شرکت، چنان محیط مثبتی را ایجاد کرده است که کارکنان آن، وابستگی خود به این برند را از طریق شبکه‌های مختلف و روابط و رفت و آمدهای شخصی و خارج از محیط کاری نیز به نمایش گذاشته‌اند. این نوع غرور کاری و تعامل، نتیجه مستقیم ایجاد برندهای کارفرمایی و پس از آن، زندگی در کنار یک برند است. این شرکت نیز پس از به دنیا آمدن فرزندان، هشت هفته مرخصی با حقوق برای پدر خانواده درنظر می‌گیرد و خدمات ویژه‌ای را نیز برای درمان ناباروری و نازایی کارکنان خود فراهم کرده است. این موارد در کنار دیگر مزایایی قرار می‌گیرد که اهداف این شرکت را در برندسازی استخدام نشان می‌دهد.

 

گوگل

قرارگرفتن در لیست کارکنان شرکت گوگل به خودی خود یک مزیت ویژه برای افراد نخبه و استعدادها به حساب می‌آید. این در حالی است که مزایایی مانند تغذیه رایگان در محل کار، ماساژ در کمپ کاری و البته تیم‌های عالی و بی‌نقص کاری نیز می‌توانند مشوق‌هایی برای افزایش تمایل متخصصان حوزه تکنولوژی برای حضور در این شرکت باشد. استراتژی ویژه گوگل نیز مانع از آن خواهد شد تا مدیران در خصوص استخدام افراد مختلف اعمال نفوذ کنند. موضوعی که در نهایت اعمال نظر غیرکارشناسی و شخصی را از فرایند استخدام حذف خواهد کرد.

 

آمازون

فعالیت آمازون در شاخه‌ها و بازارهای مختلف باعث شده فرایند استخدامی گسترده و فراگیری را در این شرکت شاهد باشیم. این در حالی است که حرف و سخن‌های فراوان در خصوص اینکه محیط کاری در شرکت آمازون آنچنان که باید و شاید فضای مثبتی ندارد نیز مانعی بر سر تمایل استعدادها به فعالیت در این شرکت نبوده و بر اساس گزارش لینکدین، شاهد افزایش 25 درصدی درخواست‌های شغلی ارسال شده به این شرکت در مقایسه با سال گذشته میلادی بوده‌ایم.

آمازون با درنظرگرفتن پرداختی‌های زیاد برای کارکنان خود و البته پیاده‌سازی برنامه‌های ویژه برای بهبود شرایط کاری مانند Amazon Career Choice Program (که شهریه دوره‌های آموزشی کارکنان به منظور ارتقای توانایی‌های مرتبط شغلی را تقبل می‌کند) مزیت‌های ویژه‌ای را ایجاد کرده است. این استراتژی، به‌طور ویژه برای استخدام نیروهای کاری از میان نسل جدید، خوشایند و جذاب خواهد بود.

در نظر داشته باشید که تلاش‌ شرکت‌های مختلف برای ایجاد شرایط مناسب در جهت استخدام و البته حفظ نیروهای نخبه و استعدادها، در نهایت به بهبود بهره‌وری کاری، رشد شرکت‌ها و البته افزایش سود بدست آمده منجر خواهد شد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *