جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شارژ موبایل با فنجان چای

کامپیوتر شما، کنسول بازی شما یا حتی فنجان چای شما همگی اشیایی هستند که در خانه گرما تولید می‎کنند و تمام این حرارت نیز به هدر می‎رود. اما چه می‎شد اگر میز آشپزخانه یا سطح روی کابینت شما به یک سخت افزار تولید برق از حرارت (ترموالکتریک) مجهز بود و می‎توانست این حرارت را به الکتریسیته قابل استفاده تبدیل کند؟
برای قرن‎ها چنین ایده‎ای تنها به یک رویا شبیه بود، اما با ظهور فناوری ترموالکتریک توسط شرکت‎هایی مثل آلفابت انرژی، کم کم این رویا در حال تبدیل شدن به حقیقت است.

شارژ موبایل با فنجان چای


سرگئی کوماردنکو و ویهانگا گور، دو تن از دانشجویان دانشکده طراحی کپنهاگ هستند که اخیرا ایده تلفیق کردن این فناوری با لوازم خانگی شرکت اکیا را مطرح کردند. یک میز غذاخوری یا میز کار می‎تواند گرما را از یک بشقاب غذا یا یک لپتاپ جذب کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. آنها نام این ایده را Heat Harvest گذاشتند که پاییز امسال در یکی از آزمایشگاه‎های تحقیقاتی اکیا در شهر کپنهاگ توسعه آن با نام Space10 آغاز شد.

بر اساس گزارش منتشر شده در مورد این پروژه، یک لپتاپ معمولی در حدود 40 وات برق مصرف می‎کند و در زمان کار به همان میزان گرما از خود متصاعد می‎کند. یک میز مجهز به Heat Harvest با استفاده از یک صفحه مخصوص این حرارت پنهان را جذب کرده و آن را در یک ژنراتور ترموالکتریک کوچک استفاده می‎کند، سپس الکتریسیته تولید شده را از طریق یک داک شارژ بیسیم به سطح میز برمی‎گرداند. به این صورت شما می‎توانید با قرار دادن فنجان چای خود روی میز از طریق جذب حرارت همزمان موبایل خود را نیز شارژ کنید.

شارژ موبایل با فنجان چای2

شرکت اکیا از سال گذشته شروع به فروش کیت‎هایی به منظور تبدیل لوازم خانگی خود به یک ایستگاه شارژ بی‎سیم کرده بود، اما درگیر شدن با مبحث ترمودینامیک بسیار پیچیده تر از اینها است. دوباره تاکید می‎کنیم که این ایده یک طرح مفهومی‎ است و تا تبدیل شدن به واقعیت فاصله زیادی دارد. کوماردنکو می‎گوید: «این یک طرح مفهومی‎ است که طی 200 سال گذشته شناخته شده بوده است، اما توسعه‎های اخیر انجام گرفته در فناوری نانو امکان دستیابی به انرژی الکتریکی از انرژی حرارتی را فراهم کرده است.»

او در مورد مشکل دیرینه با ترموالکتریک صحبت می‎کند: «این فناوری نیاز به یک ماده‎ای دارد که در عین حال که یک رسانای قوی الکتریسیته است، گرما را هم به آسانی از دست ندهد. به این شکل گرما به مرور از این رسانا گرفته شده و بلافاصله ولتاژ برق تولیدی را منتقل می‎کند.»

تا همین اواخر، این نوع از مواد به شدت گراقیمت و کمیاب بود. اما شرکت‎های استارت‌آپ انرژی مثل آلفابت انرژی یا تلورکس در حال تولید نسخه‎های ارزان قیمتی هستند که با استفاده از نانوتکنولوژی هرگونه نیمه هادی قدیمی‎ ناتوان در انتقال حرارت را برای استفاده در ژنراتورهای ترموالکتریک آماده می‎کند.

شارژ موبایل با فنجان چای3

آنچه مسلم است این است که این فناوری مراحل بلوغ خود را سپری می‎کند و این شرکت‎ها بیان می‎کنند که بسیار به تحقق این رویای دیرینه به واقعیت نزدیک شده‎اند. هر چند ممکن است شما چند وقتی باشد که صفحات Heat Harvest را روی محصولات اکیا دیده باشید، اما کوماردنکو و گور می‎خواهند توضیح دهند که چطور یک فناوری واقعی نوظهور می‎تواند در زندگی روزانه ما تاثیر گذار باشد.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *