جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سیمکارت های کودک ارائه شدند

همزمان با منع فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال، اپراتورهای موبایل موظف به ارائه سیم‌کارت کودک شدند. ۲ اپراتور سیم‌کارت ویژه کودک عرضه کرده‌اند.

سیمکارت های کودک ارائه شدند

با پیشرفت فناوری، استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و ابزارهای ارتباطی، امری جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد شده و نه تنها کودکان نیز از این ماجرا مستثنی نیستند که در بسیاری موارد پیشتاز شده‌اند.

استفاده از ابزارهای ارتباطی بزرگسالان به عنوان وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان رایج شده و در دسترس بودن ابزارهای ارتباطی برای این قشر، نگرانی‌هایی را برای والدین رقم زده است.

این نگرانی‌ها در حالی ادامه دارد که به دلیل وجود کاربردهای آموزشی، فرهنگی و سرگرمی نمی‌توان استفاده سنین پائین‌تر از ابزارهای ارتباطی را به طور کامل نفی کرد.

از این رو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دی‌ماه ۹۳ با مصوبه‌ای اپراتورهای تلفن همراه را از فروش سیم‌کارت به افراد زیر هجده سال منع کرد.

همچنین براساس این مصوبه، اپراتورها موظف به ارائه سیم‌کارت کودک با اعمال محدودیت در دسترسی به دیتای نسل‌های ۳ و ۴ برای قشر آسب پذیر کودک و نوجوان شدند.

به این ترتیب به اپراتورها شش ماه پس از ابلاغ مصوبه فرصت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند.

«درسا» سیم کارت کودک همراه اول
۱۰ اردیبهشت ماه، در مراسم بهره‌برداری از خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و مدیران عامل دو اپراتور همراه اول و رایتل، همراه اول اقدام به ارائه سیم‌کارت کودک کرد.

وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران درباه ویژگی‌های این سیم‌کارت می‌گوید: در پی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی برای ارائه خدمات ویژه اپراتورها به کودکان و نوجوانان، همراه اول با تکیه بر توان داخلی سیم‌کارت کودک خود را با نام تجاری «درسا» ارائه کرده است که یک نوع زیست بوم مجازی خانواده است.

این سیم‌کارت از کودکان، نوجوانان و حریم خانواده در مقابل خطرات فضای مجازی محافظت می‌کند و به والدین اجازه می‌دهد بر فرزندان نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه با سیم‌کارت کودک، امکان مکالمه و ارسال پیامک وجود ندارد، افزود: کودکان از طریق درسا می‌توانند شبکه‌های تلویزیونی را مشاهده کنند، بازی‌های مناسب سن خود را داشته باشند و appهای مورد نیاز خود از بازار خرید کنند.

همچنین والدین می‌توانند با نرم‌افزار «درسابان» که امکان نصب روی گوشی والدین و کودک را دارد، نحوه استفاده کودک خود را از تلفن همراه کاملاً کنترل کنند.

قیمت این سیم‌کارت ۴۷۵۰ تومان است و قرار است از فردا سیم‌کارت‌های کودک از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای همراه اول عرضه شوند.

ارائه سیم‌کارت ایرانسل در آینده
هنوز اعلامی از سوی اپراتور دوم تلفن همراه درباره ارائه سیم‌کارت کودک نشده است؛ اما یک مقام مسئول دولتی با اشاره به الزام ۳ اپراتور برای ارائه سیم‌کارت ویژه کودک، یادآور شده که ایرانسل نیز به زودی این کار را انجام خواهد داد.

سیم‌کارت کودک رایتل
اپراتور سوم تلفن همراه نیز با ارائه یک سیم‌کارت اعتباری ویژه کودکان تلاش کرده تا نگرانی حضور کودک در فضاهای مجازی تائید نشده را از بین ببرد.

با این سیم‌کارت از طریق دسترسی کنترل شده کودک به دیتای موبایل، تنها امکان استفاده از وب سایت‌های ویژه کودکان شامل کافه رایتل (کارتون و انیمیشن تلویزیونی)، آپارات کودک (مجموعه‌ای از کارتون‌های ایرانی و خارجی مورد تائید وزارت ارشاد)، نبات (مجوعه‌ داستان، بازی و سرگرمی)، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) نبات و شبکه پویا صدا و سیما فراهم است.

این سیم‌کارت امکان مکالمه و ارسال پیامک ندارد. سیم‌کارت کودک رایتل در دو بسته سنی ۳ تا ۶ سال و ۷ تا ۱۲ سال تهیه شده است که تفاوت آنها در محتوای مجله نبات است.

سیم‌کارت‌ کودک رایتل در قالب بسته‌بندی ۲ گانه (شامل یک سیم کارت کودک و یک سیم‌کارت والدین با امکان کنترل سیم‌کارت کودک) عرضه شده است.

هم‌اکنون سیم‌کارت کودک رایتل به همراه مجله محتوایی نبات با امتیازهای دیگری به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و قرار است فروش مستقل سیم‌کارت نیز در آینده نزدیک آغاز شود.

همچنین مجید صدری مدیرعامل رایتل همچنین اعلام کرده که به دنبال تسری این سرویس به حوزه‌های دیگر از جمله سیم‌کارت دانش‌آموز است، زیرا سرویس قبلی ویژه دانشجو با نام رای‌درس موفقیت چشمگیری برای اپراتور داشته است.

اکنون شرایط لازم برای کاهش خطرات حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مهیا شده و گذشت زمان کاستی‌ها و نواقص احتمالی این طرح را تا رسیدن به وضعیت مطلوب مشخص خواهد کرد.

باید دید در نهایت این سرویس می‌تواند با برخورداری از اقبال عمومی، به نگرانی‌های والدین از خطرات حضور فرزندان در فضای مجازی همراه پاسخ دهد؟

منبع:فارس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *