جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات تا تکذیب ارائه اینترنت نامحدود از مرداد

وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته‌ای برای موضوع حذف فروش حجم اینترنت در حوزه اینترنت ثابت برای حمایت از کاربران خبر داد تا این پیشنهاد تا پایان مرداد، در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح شود.

مهم‌ترین اخباری که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشت، پس از راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، شایعات و اخبار ارائه اینترنت نامحدود ثابت بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبلا از ارائه آن با تصویب مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده بود.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پس از هشت ماه کار مطالعاتی و تطبیقی و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات، ۱۷ تیر ماه، با حضور محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و سیدرضا صالحی امیری -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- رونمایی شد. نسخه آزمایشی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، اوایل خرداد در اختیار مردم قرار گرفته بود. سازمانها و نهادها از طریق این سامانه موظف هستند تا حداکثر ۱۰ روز اطلاعات درخواستی مورد نیاز مردم را در این سامانه ارایه کنند.

واعظی با بیان اینکه بسیاری افراد از این شبکه استفاده می‌کنند تا ارتباطات خود را برقرار کنند، گفت: اگر دولت الکترونیک زودتر راه‌اندازی شود، به این کار کمک می‌کند و بنا داریم که این کار تا چهار هفته آینده انجام شود. دولت الکترونیک می‌تواند در اختیار این کار قرار گیرد و بسیاری از اطلاعات در این دولت شفاف است.

این هفته همچنین کارگاه بین‌المللی اینترنت اشیا برگزار شد و یزدانیان -رئیس دانشکده پست و مخابرات- در این مراسم گفت: اتصال تعداد قابل توجهی از اشیا بهIOT است که تولید اطلاعات بی‌شماری می‌کند که با تحلیل آن اطلاعات می‌توان به علایق و سلیقه کاربران دست یافت و از این رو، برای سیاستگذاران بسیار بااهمیت است.

یزدانیان خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات برای پیاده‌سازیIOT در کشور طرح کلانی طراحی کرده و از تمام بازیگران این عرصه از جمله اپراتورها، بخش خصوصی، بخش‌های تولیدی، صنایع و محققان دعوت کرده است تا نظرات خود را مطرح و با تشریک مساعی این طرح را پیش برند.

سایت‌های با تعرفه ترجیحی اینترنت افزایش می‌یابد
محمدجواد آذری جهرمی -معاون وزیر ارتباطات- با اشاره به اعمال تعرفه ترجیحی اینترنت برای سایت‌های برتر داخلی، اظهار کرد: تعداد سایت‌هایی که برای اعمال تغییر تعرفه داخل نسبت به بین‌الملل اعلام شده، یعنی ۲۰۰ سایت برتر که در حال حاضر به بیش از ۵۰۰ سایت رسیده است، برای شروع خوب است، اما در ادامه کارایی لازم را ندارد. بنابراین باید روش اعمال تخفیف برای ترافیک داخلی و تعرفه ترجیحی تغییر پیدا کند. بنابراین برای تجدیدنظر بر این موضوع در حال بررسی هستیم.

وی با اشاره به تعرفه پیام‌رسان‌ها که ترافیک زیادی از کابران صرف آنها می‌شود، خاطرنشان کرد: پیام‌رسان‌های خارجی جزو سرویس اینترنت محسوب می‌شوند، بنابراین تعرفه ترجیحی ندارند و چارچوب‌شان براساس تعرفه سرویس اینترنت بین‌الملل است. اگر یک پیام‌رسان داخلی ایجاد شود، از تعرفه داخلی استفاده می‌کنیم. درواقع هدف تعرفه ترجیحی، حمایت از سرویس و محتوای داخلی است.

شرکت ارتباطات زیرساخت هم در گزارشی درباره میزان ارتباط بین‌الملل سه ماهه نخست سال جاری، آورد: در سه ماه نخست سال ۹۶، ایرانی‌ها موفق به برقراری ۲۹۸ میلیون دقیقه ارتباط بین‌الملل شدند که برقراری این حجم مکالمه از طریق درگاه‌های بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت با تمامی مقاصد بین‌المللی امکان‌پذیر شده است. از این میزان مکالمات سهم ترافیک صادره از ایران به مقاصد بین‌الملل ۱۹۵ میلیون دقیقه و ترافیک وارده به ایران ۱۰۳ میلیون دقیقه است.

جریان اینترنت نامحدود ثابت
جهانگیر اسدی -سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رایزنی با سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای خاتمه دادن به فروش اینترنت حجمی، بیان کرد: موضوعی که وزیر ارتباطات درباره اینترنت نامحدود مطرح کردند، در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی قرار گرفته و در جلسات آتی بررسی شده و نتایج آن اعلام می‌شود. اگر کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، نظر و رای خود را اعلام و آن را به صورت مصوبه ابلاغ کند، تمام اپراتورها باید در آن چارچوب حرکت کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با ارائه اینترنت نامحدود، کیفیت سرویس‌ها کاهش می‌یابد، اظهار کرد: بنا نیست خدمات فدای سرویس‌های جدید شود. کیفیت خدمات نباید لطمه بخورد. حوزه نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی مکلف است بر اساس برنامه‌ای که دارد، اپراتورها را براساس شاخص‌های موجود ارزیابی کرده و هم مسوولیت کنترل کیفیت خدمات اپراتورها را برعهده دارد.

از سوی دیگر داوود زارعیان -معاون شرکت مخابرات ایران- نیز با بیان اینکه هر مصوبه‌ای توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شود، منافع شرکت‌های FCP و منافع مشترک را در نظر می‌گیرد، گفت: در حال حاضر شرکت‌های FCP اینترنت را به صورت حجمی خریداری کرده و بر مبنای آن به شرکت زیرساخت پول پرداخت می‌کنند، بنابراین باید به همین ترتیب هم بفروشند. اگر سازمان تنظیم مقررات مصوبه‌ای برای ارائه‌ی سرویس نامحدود ارئه دهد، ساختار دریافت اینترنت از زیرساخت و واگذاری به مشترکان تغییر خواهد کرد و مخابرات نیز تابع تصمیمات جدید خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مشترکانی که همچنان قرارداد با اینترنت نامحدود دارند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر در استان تهران اینترنت نامحدود دریافت می‌کنند. مشترکان با شرکت مخابرات قرارداد با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بستند که با این قرارداد سرعتشان پایین است، بنابراین امیدواریم مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی تصویب شده و مشترکان قراردادهایی با سرعت بالا با ما ببندند تا کیفیت اینترنت برایشان افزایش یابد.

همچنین در پی انتشار اخباری مبنی بر ارائه اینترنت نامحدود ثابت از مرداد ماه، واعظی که پیش از این همزمان با عید سعید فطر رایزنی برای ارائه اینترنت نامحدود در گفت‌وگو با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داده بود، در صفحه اینستاگرام منتسب به خود توضیحاتی را ارائه و اظهار کرد: متاسفانه برخی علی رغم توضیحات و تاکید بر موضوع، صرفا به جهت جذب مخاطب تیتر خبر را به گونه‌ای تنظیم کرده که گویا از ابتدای مرداد این طرح اجرا می‌شود.

وی با بیان این که موضوع حذف فروش حجم اینترنت در حوزه اینترنت ثابت برای حمایت از کاربران در دستور کار این وزارت قرار دارد، گفت: به همین منظور کمیته‌ای تشکیل شده و تا پایان مردادماه نتیجه بررسی و پیشنهاد این کمیته برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح خواهد شد و اینگونه تصمیمات پس از تصویب کمیسیون قابلیت ابلاغ و اجرا پیدا می‌کند.

منبع : ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *