جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


روبات مجهز به سیستم عصبی

محققان آلمانی سیستم عصبی را در دست روبات طراحی کرده‌اند که می تواند درک کلی از درد داشته باشد.

روبات مجهز به سیستم عصبی

محققان دانشگاه  Leibniz آلمان با بکارگیری بافت روباتیک عصبی که در واقع مدلی بر اساس پوست انسان است، دست روبات را مجهز به سیستم عصبی کردند تا در مواجهه با اجسام قادر به تشخیص مقدار درد وارد شده به خود باشد.

در این شیوه سیگنال های درد بر اساس داده های به دست آماده به سه بخش دردهای سبک، متوسط و شدید تقسیم می شوند. در مواجهه با درد خفیف، دست روبات متوجه می شود که با موقعیت آزار دهنده‌ای روبه‌رو شده است و به آرامی دست خود را عقب می کشد تا خطر رفع شود.

زمانیکه ضربه ای با درد متوسط به دست روبات وارد می شود، عمل عقب کشیدن دست با سرعت بیشتری انجام می گیرد و نسبت به ضربه فاصله بیشتری لحاظ می کند.

در صورت ضربه ای سخت که دارای درد شدید است، دست روبات در وضعیتی قرار می گیرد که بتواند از آسیب رسیدن بیشتر به خود پیشگیری کند.

همچنین این تیم تحقیقاتی توانست سیستم مصنوعی عصبی دست روبات را در مقابل دما هم حساس کند به طوریکه زمانیکه دست روبات در مجاورت مایع داغ قرار می گیرد، خود را عقب می کشد.

البته مجهز شدن روبات ها به سیستم عصبی برای اولین بار نیست اما شیوه فعلی منجر می شود که روبات ها قادر به تجربه کلی از درد باشند.

به گفته محققان آلمانی با بکارگیری این روش، روبات ها می توانند در مقابل اجسام از خود محافظت کنند و عمر مفید آنها افزایش یابد.
منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *