جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


راه اندازی اپراتور پرتاب ماهواره در کشور

اپراتور پرتاب ماهواره در کشور راه اندازی می شود

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از تدوین چارچوب اولیه راه اندازی نخستین اپراتور ماهواره ای در بازار ارتباطات کشور خبر داد.

راه اندازی اپراتور پرتاب ماهواره در کشور

صادق عباسی شاهکوه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایجاد یک اپراتور ماهواره برای راه اندازی یک ماهواره در مدار و یا اجاره آن از برنامه های در دست انجام است، اظهار داشت: اصول حاکم بر فعالیت این اپراتور و قانونگذاری دراین زمینه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید به تصویب برسد. دراین زمینه چارچوبهای اولیه این مجوز فعالیت تدوین شده و درحال هماهنگی با سازمان فضایی ایران هستیم.

معاون رگولاتوری ادامه داد: اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی برای برنامه های درازمدت است و با توجه به اینکه تاکنون اپراتور ماهواره در کشور نداشتیم این طرح می تواند توسعه فناوری ماهواره را در کشور تحت تاثیر قرار دهد.

عباسی شاهکوه گفت: هم اکنون درکشور ۵ اپراتور ارتباطات ماهواره ای و یک اپراتور تلفن ماهواره ای فعال هستند اما اپراتور پرتاب ماهواره قرار است خودش ماهواره داشته باشد و آن را در مدار زمین قرار دهد و یا با کشورهای دیگر در مورد پرتاب ماهواره همکاری کند .

وی گفت: واگذاری مجوز فعالیت به اپراتور ماهواره ای نباید با فعالیت ها و برنامه های سازمان فضایی ایران تناقض داشته باشد و براین اساس درحال هماهنگی برای اجرای این طرح هستیم.

به گزارش مهر گفته می شود با ایجاد این اپراتور شرایط برای ساخت ماهواره ملی فراهم می شود. پیش از این معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: برای راه اندازی و ساخت ماهواره ملی در کشور نیازمند حضور یک اپراتور ماهواره ای هستیم. ماهواره ملی با حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال خواهد شد و علاوه بر آن بخش خصوصی باید در این پروژه انتقال تکنولوژی و مدیریت را مدنظر قرار دهد. براین اساس با حضور اپراتور ماهواره‌ای می توان درجهت استفاده از توان بخش خصوصی با همکاری دولت، برای ساخت ماهواره ملی، برنامه ریزی کرد.

با ایجاد این اپراتور، بهره برداران خدمات ماهواره‌ای ملزم خواهند شد از این اپراتور خدمات دریافت کنند.

این اپراتور می تواند ماهواره داشته باشد و خدمات ماهواره ای به سازمانهایی که نیاز به این خدمات دارند ارائه کند. براین اساس خدمات دهندگان ارتباطات ماهواره ای در کشور – SAP- ، شرکت ارتباطات زیرساخت و بانک مرکزی به عنوان بهره برداران خدمات ماهواره ای در کشور و استفاده کنندگان از این خدمات، باید از این اپراتور ماهواره ای خدمات دریافت کنند و حتی می توانند به عنوان سرمایه گذار در این پروژه مشارکت کنند.

این اپراتور باید نقطه مداری در اختیار بگیرد و امور مربوط به ماهواره ها را مدیریت کند و پس از آن به بهره برداران از این خدمات، سرویس دهی خواهد کرد.

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *