جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ذخیره یک کپی از کل اینترنت

سازمان غیر انتفاعی Internet Archive در نظر دارد به منظور محافظت از داده‌های خود یک سایت پشتیبان را در کشور کانادا ایجاد کند. این سازمان به منظور محافظت از داده‌های خود در برابر اقدامات احتمالی ترامپ این‌کار را انجام خواهد داد.

ذخیره یک کپی از کل اینترنت
دونالد ترامپ تا ژانویه سال آینده میلادی سوگند ریاست جمهوری را یاد نخواهد کرد، اما یکی از سازمان‌های بزرگ اینترنتی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده است تا به معنای واقعی کلمه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کند. بایگانی اینترنت (The Internet Archive) یک سازمان غیر انتفاعی که در سانفرانسیسکو مستقر است، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های سایت‌های کش شده در جهان را در اختیار دارد.

این سازمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد در نظر دارد یک کپی از آرشیو خود را در کشور کانادا مستقر کند. به دلیل اینکه این آرشیو از دسترس دولت ایالات متحده به دور باشد. بروستر کال، بنیان‌گذار این سازمان در پستی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد در این‌باره نوشت: «در روز 9 نوامبر در ایالات متحده، ما به این حقیقت آگاه شدیم که دولت جدید وعده یکسری تغییرات رادیکالی را داده است. این وعده به ما اعلام کرد که باید خود را برای یکسری تغییرات بلندمدت آماده کنیم. در نتیجه ما نیاز داشتیم تا یکسری تغییرات را پیاده‌سازی کنیم. برداشت ما از صحبت‌های دولت جدید این است که ما باید از یکسری موضوعات فرهنگی خود به صورت ایمن و مطمئن و به شکلی که دسترسی دائمی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد نگهداری کنیم. ما خود را برای آینده‌ای در وب آماده می‌کنیم که با محدودیت‌های بیشتری روبرو خواهد بود.»

بسیاری از مردم با این سازمان به واسطه ماشین بازگشت به گذشته (Wayback Machine) و همچنین دسترسی به نسخه‌های قدیمی سایت‌ها آشنا هستند. این سازمان موفق شده است، نسخه‌های قدیمی از سایت‌ها که قدمت بعضی از آن‌ها به بیست سال پیش باز می‌گردد را در خود جای دهد.

این سازمان همچنین مجموعه‌ای عظیم از آگهی‌های تلویزیونی سیاسی و همچنین کتاب‌های الکترونیکی را در اختیار دارد. دورنمای صحبت‌های ترامپ در ارتباط با آزادی موجی از نگرانی را در میان مردم به راه انداخته است. او در بخشی از صحبت‌های انتخاباتی خود گفته است: «ما باید تغییراتی را در قوانین به وجود آوریم و روزنامه‌نگارانی که سیگنال‌های منفی مخابره می‌کنند را مورد مجازات قرار دهیم.»

اگر بایگانی اینترنت، یک بانک‌اطلاعاتی عملیاتی را در کانادا ایجاد کند، اسناد بحث‌برانگیز آنلاین می‌توانند از سانسور ایالات متحده در امان باشند و در نتیجه از محدودیت‌های احتمالی که ترامپ وضع خواهد کرد به دور باشند. کال همچنین به این موضوع اشاره کرده است که نظارت دولتی ممکن است به واسطه سیاست‌های ترامپ بیش از پیش افزایش پیدا کند.

در طول تاریخ، کتابخانه‌‌ها بارها در برابر نقص حقوق بشر و حریم خصوصی که زندگی بسیاری از مردم را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند، مبارزاتی داشته‌اند و بر همین اساس مطالب بسیاری را در این ارتباط در اختیار دارند. کال می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای ساخت یک کپی از بایگانی اینترنت در کانادا به میلیون‌ها دلار سرمایه نیاز دارد. ما هنوز هم برای تامین هزینه مربوط به سرورها، پرداخت حقوق کارکنان و پرداخت اجاره بها به پول زیادی نیاز داریم.» او از حامیان خود خواسته است تا این پول را از طریق صندوق‌های مربوطه در اختیار این سازمان قرار دهند.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *