جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دگرگون کننده های فناوری دنیا

فناوری‌های دوران‌ساز که به‌سرعت صنایع جاافتاده را منسوخ می‌کنند، پدیده‌هایی نیرومند هستند.

دگرگون کننده های فناوری دنیا
فناوری‌های دوران‌ساز از قبیل اینترنت، کشاورزی صنعتی و فضانوردی به‌صورت عمقی شکل‌بندی جهان و زندگی روزمره را تغییر داده‌اند. مثلا اگر انقلاب تلفن‌های همراه هوشمند رخ نداده بود، وجوه مختلف حوزه‌ فرهنگ، سیاست و اقتصاد چنین نبود که امروز هست.
در این نوشتار به پنج فناوری که می‌توانند دوران‌ساز باشند نگاهی می‌اندازیم و اثر‌شان را بر زندگی‌مان طی سال‌های آینده بررسی می‌کنیم.

1. وسایل نقلیه‌ خودران
سالی 2/1 میلیون نفر بر اثر تصادفات خودرویی جان خود را از دست می‌دهند و در بیش از 90 درصد موارد خطای انسان عامل تصادف است، بنابراین اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد که همیشه گوش به‌زنگ باشد به‌راستی نعمتی است. تصور جهانی که به لطف وسایل نقلیه‌ خودران هیچ‌کس در آن بر اثر تصادف جاده‌ای جان نبازد به‌راستی مسرت‌بخش است؛ جهانی که سوار خودروهایی شویم و آنها خودشان ما را به مقصد برسانند، بعد هم بروند و در جایی متوقف شوند.
برای تحقق ماشین‌های خودران هنوز مشکلات بزرگی وجود دارد، مثل حرکت در آب‌وهوای بد، تشخیص تغییرات مسیر و مسیرهای در دست تعمیر. ولی دلیل ندارد که این مشکلات در 10 سال آینده حل نشود.
به هر حال چنین خودروهایی هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی حمل‌ونقل را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

دگرگون کننده های فناوری دنیا2

2. مهندسی ژنتیک
بیش از یک میلیارد نفر در جهان در فقر شدید به سر می‌برند؛ یعنی با درآمد کم‌تر از 25/1 دلار در روز سر می‌کنند. مهندسی ژنتیک که یکی از تجلی‌های آن قابلیت فنی برای غذاآفرینی است برای این محرومان بسیار اهمیت دارد، هرچند ثروتمندان نظر خوشی به آن نداشته باشند. هم‌اکنون دانشمندان برنج زرینی پرورش داده‌اند که آکنده از ویتامین A است؛ ویتامینی که کمبود آن عامل نابینایی است، یعنی این برنج می‌تواند میلیون‌ها نفر را از خطر نابینایی نجات دهد. همچنین دانشمندان سیب‌زمینی‌های تولید کرده‌اند که در زمین‌های شور هم عمل می‌آید، یا غلات مقاوم در برابر خشک‌سالی و آفت که مناسب قاره آفریقا است.

دگرگون کننده های فناوری دنیا3

3. پول دیجیتالی
بانک و امور مالی بر زندگی همگان اثر می‌گذارند. مردم در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، وام خودرو و مسکن می‌گیرند، با کارت اعتباری خرید می‌کنند و شهریه دانشگاه را می‌دهند. از طریق شبکه برای خانواده‌شان پول می‌فرستند.
نهادهایی که این خدمات را می‌دهند، عملکرد شفافی ندارند و به‌شدت ضد رقابت هستند. شهروند عادی نمی‌تواند بانک و نهاد مالی به راه اندازد. نوآوری در این حوزه نیز مانند رقابت خیلی کم بوده و هزینه‌ها نیز زیاد است. اما پول بیتی(بیت‌کوین) و دیجیتالی تحولی اساسی در این حوزه ایجاد خواهد کرد. با پول دیجیتالی می‌توان کارهایی کرد که با پول عادی میسر نیست. می‌توان با هزینه اندکی پول به خارج فرستاد، با بیت‌کوین خرید کرد، به سرمایه‌گذاری پرداخت، حواله یا پس‌انداز کرد. دیگر نیازی به بانک‌ها نخواهد بود؛ همان‌طور که رایانامه مفهوم سنتی نامه را دگرگون کرد، پول دیجیتالی نیز مفهوم سنتی پول را دگرگون خواهد کرد.
البته کلاهبرداری و جرایم مالی هم افزایش خواهد یافت و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

دگرگون کننده های فناوری دنیا4

4. فناوری‌های واقعیت مجازی
واقعیت مجازی در نحوه بازی، تماشای فیلم و حتی کاربری رایانه انقلابی ایجاد خواهد کرد. فناوری واقعیت مجازی روش ارتباط انسان‌ها را نیز دگرگون خواهد کرد، به‌طوری که احساس خواهیم کرد با طرف دیگر ارتباط در یک اتاق هستیم؛ گویا به‌طوری واقعی و حضوری داریم با هم حرف می‌زنیم. در حوزه آموزش نیز دگرگونی شگرفی پدید خواهد آمد.

دگرگون کننده های فناوری دنیا5

5. رایانش شناختی
رایانش شناختی یا همان هوش مصنوعی نیز انقلابی در صنعت رایانه ایجاد خواهد کرد. نرم‌افزارها هوشمندتر می‌شوند؛ مثلا نرم‌افزاری مثل نرم‌افزار واتسون شرکت آی‌بی‌ام می‌تواند مقدار زیادی نوشتار فاقد ساختار را تحویل بگیرد، بخواند و اطلاعات مفید آن را استخراج کند.
رایانه‌ها به لطف فنون پیشرفته‌ای چون یادگیری عمقی می‌توانند تصاویر و اصوات بدون ساختار را تحلیل کنند و محتوای‌شان را به تفصیل ارایه دهند. مثلا به برنامه کورتانا هر عکسی از سگ‌ها را بدهید نژاد سگ را تشخیص می‌دهد. این فناوری در کنار فناوری‌هایی چون اینترنت‌چیزها و فناوری‌های پوشیدنی غوغایی به‌پا خواهد کرد. این فناوری می‌تواند برای کاربر کار و دوستان جدید پیدا کند، مشاوره پزشکی و حقوقی بدهد، صورت‌حساب‌ها را پرداخت کند و مدیریت مالی انجام دهد.

دگرگون کننده های فناوری دنیا6

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *