جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دوربین دست‌ساز K-Pan وارد کیک‌استارتر شد!

دوربین دست‌ساز K-Pan که قبلا با آن آشنا شده بودید سرانجام به کیک‌استارتر رفت تا در صورت جذب سرمایه لازم به تولید انبوه برسد.

 

 

دوربین دست‌ساز K-Pan وارد کیک‌استارتر شد!

اوایل خرداد امسال به اطلاع‌تان رسید که عکاس خوش‌ذوقی به نام پائول کُهلازن با استفاده از دانش خود و نیز فناوری چاپ سه‌بعدی، دوربین دست‌سازی طراحی و تولید کرده است که روی فیلم‌‌های قطع متوسط 6×14 سانتی‌متر عکس می‌گیرد. وی این دوربین را هیولای خردلی یا اگر دقیق‌تر بگوییم، PK-6142016 Cycloptic Mustard Monster نامیده و گفته بود ممکن است آن را در سایت کیک‌استارتر نیز عرضه کند تا در صورت جذب حمایت مالی به تولید انبوه برسد.

اکنون احتمال فوق، رنگ به واقعیت به خود گرفته و این دوربین خردلی سرانجام وارد کارزار کیک‌استارتر شده است. به این ترتیب، اگر دوربین خردلی که اینک K-Pan نام گرفته است، توجه حامیان داوطلب را به خود جلب کند و وارد فرآیند تولید شود، عکاسان می‌توانند با بستن لنزهای قطع 4×5 روی آن، عکس‌های پانورامای قطع متوسط بگیرند. عکاسانی که از پروژه او در کیک‌استارتر حمایت مالی به عمل آورند، علاوه بر دوربین چند حلقه فیلم و یک کیف دوشی جذاب هم هدیه خواهندگرفت.

اگر به خاطر داشته باشید، انگیزه کهلازن از ساخت K-Pan این بود که دوربینی با مشخصات دل‌خواه او در بازار وجود نداشت. او طالب دوربینی بود که بزرگ‌تر از قطع متوسط و کوچک‌تر از قطع بزرگ باشد.

کهلازن مشتاق بود عکاسی با نگاتیوهای بزرگ‌تر از قطع متوسط استاندارد را امتحان کند و در عین حال از دردسر استفاده از فیلم‌شیت‌های 4×5 یا 8×10 خلاص شود. و اصلا همین موضوع باعث شده بود تا او به سمت عکاسی پانوراما با فیلم‌های 120 میلی‌متری کشیده شود. در ضمن، ساخت این دوربین دست‌ساز فرصتی فراهم می‌کرد تا هم دانش خود در معماری و طراحی را محک بزند و هم فناوری چاپ سه‌بعدی را تجربه کند.

برخی از ویژگی‌های دوربین K-Pan را می‌توان چنین برشمرد:

هر حلقه فیلم 120 میلی‌متری حاوی پنج فریم 6 در 14 سانتی‌متر است.
دوربین از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بدنه و مخروط لنز.
محدوده فوکوس دوربین به‌طور پیش‌فرض روی بی‌نهایت تنظیم شده است؛ اما با جای دادن بست فاصل (spacer bracket) بین بدنه و مخروط لنز می‌توان فوکوس را بسته‌تر کرد.

مشخصه‌های سخت‌افزاری:

جنس اجزای دوربین، نایلون اس‌ال‌اس مات و بسیار خاکستری است.
جرم دوربین بدون احتساب لنز 350 گرم است.
عرض و ارتفاع دوربین به ترتیب 22 و 9 سانتی‌متر است.
ضخامت گیره لنز 2 میلی‌متر و قطر روزنه آن 33 میلی‌متر است. به این ترتیب گستره متنوعی از لنزهای سازگار با شاتر Copal 0 را می‌توان روی آن بست.

کهلازن دوربین خود را بسته به انتخاب خریداران به صور مختلفی به فروش خواهدرساند. مبلغ پیش‌پرداخت بسته استاندارد این دوربین 364 دلار است و انتظار می‌رود عرضه جهانی آن به حامیان مالی از مارس 2018 آغاز شود.

منبع : جی اس ام

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *