جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دستگیری ارسال کننده محتوای مستهجن شبکه های اجتماعی

رئیس پلیس فتا گیلان در خصوص ارسال پیام‌ها و محتوای مستهجن برای دیگر کاربران خصوصا در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و گفت: این عمل کاربران از نظر قانون جرم می باشد و عدم آگاهی از متن قانون جرایم رایانه‌ ای از سوی کاربرانی که به فعالیت‌های مخرب و مجرمانه در فضای سایبر می‌پردازند رافع مسئولیت آنها نیست.
سرهنگ ایرج محمدخانی با اشاره به تشکیل چنین پرونده‌ای در پلیس فتا اظهار کرد: در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی خانم 37 ساله گیلانی مبنی بر ارسال محتوای بی‌شرمانه و موهن به وی از طریق شبکه اجتماعی، موضوع در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

دستگیری ارسال کننده محتوای مستهجن شبکه های اجتماعی

وی افزود: با پی‌جویی فنی و پلیسی، عامل ارسال محتوای بی‌شرمانه و موهن به شهروند گیلانی در شبکه اجتماعی، که مردی 32 ساله ساکن رشت، شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا گیلان با تاکید بر اینکه با توجه به ادله دیجیتالی کشف شده، متهم به صراحت به بزه انتسابی خود و اینکه با ارسال مطالب بی‌شرمانه و موهن از طریق شبکه اجتماعی به شاکی قصد برقرار کردن ارتباط غیر اخلاقی با وی را داشت اعتراف‌، که جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت معرفی شد.

سرهنگ محمدخانی با اشاره به اینکه کاربران در انتخاب پیام رسان‌های موبایلی شرکت‌های بیگانه و استفاده از خدمات آنها‌، محرمانگی و امنیت اطلاعات شخصی را جدی بگیرند، به شهروندان توصیه کرد: در انتخاب گزینه‌های ایرانی شک نکنند‌،‌ امروزه جایگزین‌های خوبی برای انواع رسانه‌های اجتماعی توسط جوانان خوش فکر کشورمان طراحی و اجرا شده که هم نیاز کاربران را به خوبی برطرف می‌کند و هم خیال کاربران از امنیت و سلامت اخلاقی این شبکه‌ها راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه در ارتباط ، انتشار و اشتراک تقوای رسانه‌ای را رعایت کنند‌، تاکید کرد: کاربران فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی وسواس به خرج دهند و به هر پیام دوستی پاسخ مثبت ندهند، ضمن آنکه خود نیز برای دیگر کاربرانی که شناختی از آنها ندارند پیام دوستی ارسال نکنند.

رئیس پلیس فتا گیلان با اشاره به فصل چهارم از قانون جرایم رایانه‌ای گفت: این فصل به «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی» اختصاص داده شده است و بر اساس ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از پنج تا 40میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد: لذا کاربرانی که فعالیت خود را بر مبنای جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی پایه‌گذاری کرده‌اند بدانند که از نظر قانون عمل آن‌ها مجرمانه است و برخورد قانونی در پی دارد.

سرهنگ محمد‌خانی در پایان گفت:‌ کاربران می‌توانند در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *