جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


درمان اختلالات خواب با ApneaApp

این روزها گوشی هوشمند به جز وظایف اصلی خود در دیگر زمینه‌ها هم به کار می‌رود و توانایی‌های آن برای تشخیص انواع بیماری و کمک به درمان آنها افزایش یافته است. بر اساس پیشرفت‌های اخیر گوشی هوشمند می‌تواند عفونت گوش، برخی از انواع سرطان، HIV مثبت و … را تشخیص دهد.

درمان اختلالات خواب

اما هم‌اکنون گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن ابزار کاربردی ویژه‌ای برای دستگاه‌های موبایلی ساخته‌اند که با آن می‌توان اختلالات خواب را با دقت روش‌های نوین پزشکی بررسی کرد تا نیاز به استفاده از تجهیزات گران‌قیمت بیمارستانی برطرف شود.
دانشمندان می‌گویند که احساس ناراحتی و شرایط نامناسب زندگی باعث شده است 25 میلیون آمریکایی با اختلالات خواب مواجه شوند و بسیاری از آنها هم از این مشکل بی‌خبرند. این نوع اختلالات معمولا به دنبال مشکلات سیستم تنفسی بروز می‌کند و عدم عبور و مرور آسان هوا برخی مشکلات جدی را باعث می‌شود.
ابزار کاربردی جدید با نام ApneaApp شناخته می‌شود که فعلا فقط برای گوشی‌های اندرویدی ساخته شده است و در قالب گیرنده صوتی، به صورت مرتب حرکات شکم، پا و دیگر اعضای بدن را مانیتور می‌کند تا تمامی تغییرات در سیستم تنفسی را مورد تحلیل قرار دهد.
خفاش‌ها در فضاهای تاریک با ارسال امواج مافوق‌صوت و گوش دادن به انعکاس آنها مسیر خود را پیدا می‌کنند و کارشناسان با الهام گرفتن از این سیستم، ابزار جدید را تولید کرده‌اند. بر این اساس ApneaApp به صورت مرتب امواج مافوق‌صوت را به بدن انسان ارسال می‌کند و با تحلیل بازتاب آن درمی یابد که چه مشکلاتی به وجود آمده است.
امواجی که این ابزار تولید می‌کند در طول موجی تعریف شده‌اند که انسان قادر به شنیدن آنها نیست. این ابزار هوشمند همچنین می‌تواند دیگر امواج محیطی از جمله صدای اتومبیل‌ها یا صحبت کردن افراد را فیلتر کند تا فقط آنچه که برای تحلیل شرایط خواب لازم است را در اختیار بگیرد و نتیجه نهایی را ارایه دهد.
محققان دانشگاه واشنگتن برای به نتیجه رساندن این پروژه بزرگ علاوه بر سیستم گیرنده و فرستنده امواج صوتی، الگوریتم‌های پیچیده‌ای را تعریف کردند که می‌تواند اطلاعات دریافتی را در کوتاه‌ترین زمان تحلیل کند و نتایج آن را در قالب گزارش‌های قابل قبول ارایه دهد.
«شیام گولاکوتا» مدیر آزمایشگاه شبکه‌ها و سیستم‌های موبایلی در دانشگاه واشنگتن گفت: «گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های فراوانی دارند که از همه آنها استفاده نمی‌کنیم. با استفاده از حسگرهای معمول که در بیشتر گوشی‌های هوشمند امروزی موجود است، شما می‌توانید اطلاعات جالبی را در مورد وضعیت سلامت خود دریافت کنید».
البته ابزار کاربردی ApneaApp هنوز به صورت آزمایشی استفاده می‌شود.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *