جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دانستنی هایی در مورد رتبه بندی الکسا ( AlexaRank ) – ریپورتاژ آگهی

رتبه بندی الکسا (AlexaRank) چگونه انجام می شود و آیا باید به آن توجه نمود ؟

تمامی کسب و کارهایی که بازاریابی آنلاین را برای تجارت خود انتخاب نموده اند، با این هدف به بازار آنلاین قدم گذاشته اند که بتوانند به این طریق مشتریان بیشتری جذب کنند. اکنون راه های بسیاری وجود دارد که می توان به وسیله ی آنها مشتریان جذب شده از طریق سایت را افزایش داد. برخی به دنبال این هستند که مکان خوبی در نتایج موتورهای جستجو بدست آورند و برخی علاقه دارند که ترافیک عظیمی از مخاطب به سایتشان وارد شود. در هر صورت هر کسی در دنیای دیجیتال به دنبال رسیدن به موفقیت های اقتصادی از طریق اینترنت می باشد.

دانستنی هایی در مورد رتبه بندی الکسا ( AlexaRank )

اگرچه بسیاری از فعالان اینترنتی بر این عقیده هستند که رتبه ی گوگل می تواند آنها را به اهدافشان برساند اما دسته ای هم وجود دارند که گمان می کنند رسیدن به رتبه های مناسب در رتبه بندی های الکسا، به اندازه ی گوگل می تواند آنها را به اهدافشان نزدیک کند.

رتبه بندی الکسا چیست؟

رتبه بندی الکسا یک سیستم رنکینگ است که توسط سایت alexa.com انجام می شود که در آن تعداد دفعات بازدید سایت های مختلف را مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس آن رتبه بندی ها انجام می شود. الگوریتمی که بر اساس آن رتبه بندی های ترافیک الکسا انجام می شود بسیار ساده است. این الگوریتم بر اساس مقدار ترافیکی اندازه گیری می شود که توسط کاربرانی که تولبار الکسا در یک دوره ی سه ماهه نصب نموده اند ثبت شده است.

این ترافیک بر اساس پارامترهایی مانند دسترسی (reach) و نمایش صفحه (page views) اندازه گیری می شود.

فاکتور reach به تعداد کاربران الکسا که در یک روز از یک سایت خاص دیدن می نمایند اشاره می کند. همچنین همانطور که از نام فاکتور page view مشخص است، این فاکتور تعداد دفعاتی که یک صفحه توسط کاربران الکسا مورد بازدید قرار گرفته است را نشان می دهد. سایت الکسا به روشنی اعلام کرده است که اگر یک کاربر الکسا یک صفحه را در یک روز چندین بار مورد بازبینی قرار دهد، تمامی آن دفعات به عنوان یک بازدید به حساب می آید.

اولین گام در پروسه ی رتبه بندی الکسا، محاسبه ی دو فاکتور page view و reach برای تمامی سایت های موجود در وب به صورت روزانه است. رتبه بندی الکسا بوسیله میانگین هندسی این دو فاکتور در یک دوره ی مشخص (دوره ی سه ماهه) محاسبه می گردد.

آیا رتبه بندی های الکسا از دیدگاه سئو ارزشمند می باشد؟

بسیاری از متخصصان سئو عقیده دارند که نباید هنگام بهینه سازی و سئوی سایت توجه زیادی به افزایش رتبه الکسا داشته باشیم. با این وجود هنگامی که شما یک تکنیک سئو را در سایتتان اعمال می نمایید و مشاهده می کنید که رتبه ی الکسای سایتتان بهبود یافته است، می توانید مطمئن باشید که تاکتیک استفاده شده برای سایت شما سودمند بوده است. زیرا رتبه بندی های الکسا بر اساس ترافیک سایت انجام می شود و هدف از بهینه سازی سایت جذب ترافیک بیشتر به سایت می باشد. بنابراین اگر رتبه ی الکسای سایت بهبود یابد به این معنی خواهد بود که با استفاده از تاکتیک های سئو توانسته اید مخاطب بیشتری را به سایت جذب نمایید.

نحوه ی استفاده از رتبه بندی الکسا به چه صورت است؟

شروع کار با الکسا بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سایت alexa.com مراجعه نمایید و نوارابزار (toolbar) الکسا را دانلود کرده و آن را نصب نمایید. نوار ابزار الکسا علاوه بر نمایش اطلاعات سایت به شما، داده ها را به سرور مرکزی خود ارسال می نماید. بنابراین هر بار که شما بوسیله ی مرورگری که الکسا بر روی آن نصب شده از یک وبسایت دیدن می نمایید، آی پی شما و آدرس صفحه ای که شما از آن دیدن کرده اید به سرور مرکزی الکسا فرستاده می شود. این اطلاعات توسط تمامی کاربران وب که از نوار ابزار الکسا استفاده می نمایند جمع آوری می شود.

در الکسا هرچه رتبه ی عددی شما کمتر باشد جایگاه شما بهتر خواهد بود. اکثر کاربران عقیده دارند که اگر سایت شما در مجموعه ی صدهزار سایت اول قرار داشته باشد، به این معنی است که این سایت از ترافیک بالایی برخوردار می باشد.

آیا رتبه بندی های الکسا ارزش خاصی دارد؟

مزایای رتبه بندی های الکسا

  • ترافیک الکسا می تواند به عنوان یک فاکتور هوشمند برای رقابت بین سایت ها مورد استفاده قرار گیرد. البته باید همواره به این نکته توجه داشت که جامعه ی آماری مخاطبان در این رتبه بندی ها بسیار کوچک می باشد. کافی است سایت رقیب خود را در بخش “Compare Sites” وارد نمایید و به این ترتیب نتایج تلاش های بازاریابی برای سایتتان را با رقبای خود مقایسه نمایید.
  • رتبه بندی الکسا پتانسیل واقعی سایت شما را به وبمستر ها و بازاریاب های تبلیغاتی نشان خواهد داد. هرچه رتبه بندی الکسای سایت شما بهتر باشد، علاقه ی آنها برای قرار دادن تبلیغات در سایت شما بیشتر خواهد بود.
  • در رتبه بندی های الکسا، وبسایت ها و وبلاگ های شخصی نیز همانند وب سایت های عمومی مورد توجه قرار می گیرند. این صفحات با استفاده از علامت (*) از سایت های عمومی مجزا شده اند.
  • رتبه بندی های الکسا اطلاعاتی را در مورد وب سایت های مختلف به شما ارائه می نماید که می توانید با استفاده از آنها سئوی سایت خود را بهبود دهید.

معایب رتبه بندی های الکسا

  • همه ی کاربران وب، از نوار ابزار الکسا استفاده نمی کنند. بنابراین ممکن است تعداد زیادی سایت وجود داشته باشد که علارقم داشتن میلیون ها کاربر و بازدید روزانه ی بسیار بالا، رتبه ی مناسبی در رنکینگ الکسا نداشته باشند.
  • بسیاری از کاربران عقیده دارند که رتبه بندی های الکسا دقیق نیست و به راحتی می توان آن را با استفاده از ترفندهایی تحت تاثیر قرار داد.
  • زیر شاخه های یک دامنه در رتبه بندی های الکسا وارد نمی شوند و تمامی ترافیک جذب شده توسط یک سایت برای دامنه ی اصلی آن سایت محاسبه می گردد و فقط دامنه ی اصلی به نمایندگی از کل سایت رتبه بندی می شود.

راه کارهایی برای بهبود رتبه بندی الکسا

اگر در تلاش هستید که رتبه ی الکسای سایت خود را بهبود دهید، کافی است از چند قانون ساده تبعیت کنید. این قوانین به شرح زیر است :

  • ابتدا نوارابزار الکسا را دانلود کرده و آن را بر روی مرورگر خود نصب کنید. توجه داشته باشید که باید توار ابزار الکسا را بر روی سیستمی نصب نمایید که بیشترین استفاده ی شما از اینترنت از طریق آن صورت می گیرد.

برای نصب نوار ابزار الکسا باید مراحل زیر را پیگیری نمایید.

  • از طریق مرورگر مورد علاقه ی خود به صفحه ی نصب نوارابزار الکسا بروید.
  • بر روی Install Alexa extension کلیک نمایید.
  • به این طریق نوار ابزار الکسا بر روی مرورگر شما نصب می شود.
  • ویجت الکسا را بر روی سایت خود قرار دهید. این کار توجه کاربران را برای چک کردن آن جلب می نماید و هر کلیک بر روی آن برای شما محاسبه می شود. این کار به الکسا کمک خواهد کرد که کلیک هایی که توسط کاربران تلفن همراه و همچنین کاربرانی که نوار ابزار الکسا را نصب نکرده اند را نیز به حساب بیاورد. برای نصب ویجت الکسا کافی است که کد زیر را در سایتتان وارد نمایید
<ahref="http://www.alexa.com/siteinfo/www.example.org"><script type='text/javascript' src='http://xslt.alexa.com/site_stats/js/s/a?url=www. example.org'></script></a>
  • محتواهای کاربردی و با کیفیت تولید نمایید. این محتواها باید طوری طراحی شوند که وب مسترها به آن علاقه داشته باشند. این محتواها را در فروم های وب مستر ها و سایت های بازاریابی های اجتماعی باز نشر دهید. هدف از این کار جذب حداکثری لیدرهای فضای مجازی برای بازدید از سایت می باشد. زیرا احتمال اینکه این افراد از نوار ابزار الکسا استفاده کنند بسیار بالا می باشد.

تولید محتوا می تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد اما تولید محتوای منحصر به فرد می تواند رابطه ی خوبی بین شما و مخاطب ایجاد کند و جذب ترافیک برای مدت طولانی را تضمین نماید.

توجه داشته باشید که عمده ی ترافیک از طریق صفحه ی اول موتورهای جستجو بدست می آید و اگر محتوای شما در صفحه ی اول موتورهای جستجو ظاهر شود، می تواند ترافیک بسیار زیادی را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد و به این ترتیبب رتبه ی الکسای سایت شما را نیز بهبود دهد.

  • بصورت منظم به تولید محتوا بپردازید. این کار به شما کمک خواهد کرد که رتبه ی سایتتان را به سرعت بهبود دهید. توصیه می شود که در هفته به طور منظم 2 تا 3 مقاله در وب سایتتان قرار دهید تا اینکه روند بهبود رتبه ی الکسای سایتتان را به وضوح مشاهده نمایید.
  • در محتواهای خود در مورد الکسا مطلب بنویسید. با این کار احتمال اینکه لینکی به محتوای شما داده شود بالاتر می رود و به این ترتیب رتبه ی شما بالاتر خواهد رفت.
  • وب سایتتان (یا صفحاتی از آن) را با کلمات کلیدی مرتبط با الکسا بهینه سازی نمایید.
  • از کاربرانتان بخواهید که نوار ابزار الکسا را دانلود نموده و سپس به سایت شما مراجعه نمایند تا رتبه ی سایت شما در الکسا بهبود پیدا کند.
  • از ریدایرکت الکسا استفاده کنید. به این معنی که http://redirect.alexa.com/redirect? را در جلوی URL سایتتان قرار دهید. به این ترتیب سایت الکسا کلیک هایی که بر روی لینک های ریدایرکت شما انجام می شود (حتی اگر این کلیک ها توسط کاربرانی زده شده باشد که نوار ابزار الکسا ندارند) را برای سایت شما محاسبه خواهد کرد.
  • هر گاه مطلبی را در فروم های وبمسترها منتشر می نمایید حتما آدرس سایتتان را ذکر کنید. به این ترتیب احتمال بازدید سایتتان توسط وبمستر هایی که از نوار ابزار الکسا استفاده کرده اند افزایش خواهد یافت.

آیا در سال 2017 رتبه بندی های الکسا همچنان اهمیت دارد؟

پاسخ به این سوال به این شرح است که اگر شما می خواهید بازدیدکنندگانتان را تحت تاثیر قرار دهید این موضوع همچنان اهمیت دارد و الکسا می تواند به شما کمک کند تا محبوبیت سایتتان را به کاربران نمایش دهید. به این طریق می توانید پروسه ی جذب لینک و همچنین جذب تبلیغات را راحت تر انجام دهید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد مزایا و معایب رتبه بندی های الکسا بسیار زیاد است. مفید ترین مزیت استفاده از الکسا این است که این رتبه بندی برای جذب تبلیغات می تواند سودمند باشد. باید توجه داشت که رتبه بندی های الکسا تنها با استفاده از داده هایی انجام می شود که توسط کاربرانی ارسال شده که از نوار ابزار الکسا استفاده کرده اند. این داده ها در بسیاری از اوقات می تواند از دقت پایینی برخوردار باشد و اطلاعات دقیقی به ما ندهد.

با این وجود رتبه بندی های الکسا می تواند برای سایت های دارای ترافیک بالا بسیار مفید باشد. زیرا این سایت ها بر جذب مخاطب تمرکز کرده اند و تعداد لینک هایی که به آنها داده شده است اندک می باشد. در نهایت می توان گفت که برای کسب درآمد بیشتر از طریق سایت رتبه بندی های الکسا می تواند راه بسیار مناسبی باشد.

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *