جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


خواندن کتاب بدون بازکردن آن!

یک پیشرفت تقریبا غیر منتظره علمی ممکن است به گروه‌های مختلفی از افراد جامعه که تمایل به کتاب‌خوانی دارند کمک فراوانی کند. به ویژه به معلمان و دانش‌آموزان کمک خواهد کرد تا تعاملات سازنده‌‌تری با یکدیگر داشته باشند. دانش‌آموزان با این دستاورد جدید عملی قادر خواهند بود، تکالیف خود را به شکل متفاوتی انجام دهند.

خواندن کتاب بدون بازکردن آن!

در همین ارتباط، پژوهش‌گران MIT موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر است صفحات را مورد بررسی قرار داده و تفاوت میان جوهر و کاغذ سفید را تشخیص دهد. بدون آن‌که یک صفحه را به معنای واقعی کلمه مشاهده کرده باشد. جدیدترین شماره از مجله Nature Communications در مقاله‌ای به توصیف یک نمونه اولیه از دستگاهی پرداخته است که گروهی از پژوهش‌گران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آن‌را اختراع کرده‌اند. این گروه از پژوهش‌گران برای آزمایش دستگاه خود چند ورق کاغذ را در اختیار دستگاه قرار دادند. روی هر یک از این کاغذها تنها یک حرف نوشته شده بود. در این آزمایش سیستم به درستی توانست کلمات چاپ شده روی نه کاغذی که روی یکدیگر قرار داشتند تشخیص دهد. نکته مهمی که در ارتباط با این فناوری وجود دارد این است که سیستم بدون آن‌که بتواند صفحات را مشاهده کند(اسکن کند) موفق شد کلمات را به درستی شناسایی کند.

نتایج به دست آمده از این نمونه اولیه، پژوهش‌گران را امیدوار ساخته است تا یک محصول کامل را آماده کنند. برمک حشمت، دانشمند محقق آزمایشگاه رسانه MIT و نویسنده مقاله چاپ شده در این مجله در ارتباط با دستگاه فوق گفته است: «موزه متروپولیتن واقع در نیویورک به این دستگاه علاقه زیادی از خود نشان داده است، به سبب آن‌که تعدادی کتاب قدیمی در اختیار دارد و کنجکاو است به آن‌ها نگاهی داشته باشد، اما از طرفی راغب نیست تا این کتاب‌ها لمس فیزیکی شوند.»

این سامانه چگونه کار می‌کند؟

این سامانه بر مبنای امواج (تابش) تراهرتز کار می‌کند. امواج تراهرتز، بخشی از امواج الکترومغناطیس هستند که بین دو طیف امواج مایکرویو و مادون قرمز قرار دارند. این امواج عمدتا در زمینه غربال‌گری امنیتی (شناسایی مواد خطرناک، چاقوی غیر فلزی، بمب مایع و…) مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیبات شیمیایی مختلف قادر هستند فرکانس‌های مختلفی از امواج تراهرتز را جذب کنند. این بدان معنا است که امواج تراهرتز این توانایی را دارند تا در زمان عکس‌برداری، فرق میان کاغذ و جوهر را از یکدیگر تشخیص دهند. در حالی که امواج دیگری همچون اشعه X این توانایی را ندارند.

دستگاه ساخته شده برای آن‌که بتواند ورق‌های کاغذ را از یکدیگر تشخیص دهد از شکاف هوای 20 میکرومتری که میان صفحات قرار دارد استفاده می‌کند. در ادامه ضریب شکست امواج را اندازه‌گیری می‌کند. اختلاف ضریب شکست ورق‌های کاغذ و هوا به این سامانه اجازه می‌دهد تا صفحات را از یکدیگر تشخیص دهد. این تکنیک به دستگاه اجازه می‌دهد، تصویری از حروف را ایجاد کرده و آن‌ها را مشاهده کند. پژوهش‌گران همچنین از یک الگوریتم تفسیر متن برای درک بهتر متون استفاده کرده‌اند. به‌طوری که این الگوریتم در تشخیص حروف و متون مبهم به دستگاه کمک می‌کند.

لورا والر، استاد مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در این ارتباط گفته است: «کار بسیار زیادی روی فناوری تراهرتز انجام شد. به‌طوری که قادر باشد منابع را دریافت کرده و موج‌یاب‌های مرتبط با آن کار خود را به درستی انجام دهند. به‌طوری در نهایت بتوانند عکس‌برداری‌های جدید و هیجان‌برانگیزی را انجام دهند. دستاورد جدید یکی از اولین ابزارهایی است که در زمینه عکس‌برداری پیشرفته محاسباتی ساخته شده و قادر به عکس‌برداری از موضوعات و اشیایی است که تا پیش از این هیچ‌یک از فناوری‌های نوری قادر به عکس‌برداری از آن‌ها نبودند. اکنون می‌توانیم درباره یک کتاب از روی جلد آن قضاوت کنیم!»

لازم به توضیح است که دستگاه فوق هنوز کامل نبوده و نواقصی دارد. به‌طور مثال این دستگاه تنها می‌تواند تا عمق نه صفحه از کتاب‌ها را بخواند و بعد از گذر از این عمق به دلیل وجود امواج اضافی قادر به تشخیص بیشتر از 20 صفحه نخواهد بود.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *