جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


حافظه‎هایی هزار برابر سریع‎تر از فلش

اچ‎پی و سن‎دیسک با مشارکت یکدیگر مشغول کار روی نوعی فناوری جدید برای فضای ذخیره‌سازی داده هستند که می‎تواند هزار برابر سریع‎تر از حافظه‎های فلش امروزی باشد. این دو شرکت در صورت موفقیت در این پروژه سایر رقبای خود را کنار خواهند زد.

حافظه‎هایی هزار برابر سریع‎تر از فلش
هنوز اطلاعات زیادی در مورد جزئیات این فناوری جدید در دسترس نیست، اما طبق گزارش وال استریت ژورنال، هدف این پروژه ساخت یک حافظه همه منظوره است که می‎تواند هم به عنوان یک ابزار ذخیره‌سازی دائمی‎ و هم به عنوان حافظه رم مورد استفاده قرار گیرد. برنامه‌ریزی‎های انجام شده برای رسیدن این فناوری به مرحله تجاری سازی بین سال‌های 2018 تا 2020 تخمین زده شده است.

اما اهمیت موضوع در چیست؟
کامپیوترهای امروزی حافظه رم و ابزار ذخیره سازی اطلاعات را به صورت جداگانه ارائه می‎کنند، زیرا هزینه تولید حافظه‎های رم بسیار بیشتر است و از طرفی زمانی که کامپیوتر خاموش می‎شود داده‎های موجود در آن نیز پاک می‎شود. برای رفع این مشکل نرم افزارها و فایل‎ها درون حافظه‎های دائمی‎ فلش ذخیره می‎شوند، اما از آنجا که سرعت تبادل اطلاعات در آنها بسیار کمتر از حافظه رم است، برای دسترسی سریع به داده‎ها به منظور پردازش بعدی آنها، بخشی از این داده به حافظه رم منتقل می‎شود. رسیدن به نوعی از حافظه که بتواند همزمان کار نگهداری از داده‎های بلندمدت و کوتاه‌مدت را به طور همزمان انجام داده و از سرعت بالایی هم برخوردار باشد عملکرد کامپیوترهای شخصی را به میزان چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

اینتل، میکرون و یک تغییر موضع در تولید
اچ‎پی و سن‎دیسک تنها شرکت‎هایی نیستند که به نسل بعدی حافظه‎ها فکر می‎کنند. اوایل امسال اینتل و میکرون مشارکت خود را برای تولید نوع جدیدی از فضای ذخیره سازی اطلاعات اعلام کردند و این خبر نیز مدعی بود که قادر است عملکرد حافظه را هزار برابر بهبود بخشد. این فناوری که در اصل 3D Xpoint نام داشت حالا با نام تجاری Intel Optane شناخته می‎شود و قرار بود در سال 2016 (بسیار زودتر از اچ‎پی و سن‎دیسک) روانه بازار شود.

بازار هدف این دو شرکت تنها سرورها که معمولا اولین مقصد فناوری‎های نوظهور هستند نیست. اینتل قصد دارد سال آینده Optane را برای لپ‎تاپ‎ها نیز آماده کند و برای تحقق این هدف مشغول معرفی کنترلرها، رابط‎ها و اتصالات ذخیره سازی است. اچ‎پی و سن‎دیسک نیز در حال تلاش هستند تا فناوری ذخیره سازی خود را برای کامپیوترهای شخصی آماده کنند.

گزارش وال استریت ژورنال بیان می‎کند که چرا این شرکت‎ها در همان مرحله اول وارد یک چنین رقابت شدیدی شده‎اند. طبق این گزارش نه اینتل و میکرون و نه اچ‎پی و سن‎دیسک هیچکدام برنامه‎ای برای صدور مجوز برای فناوری خود را ندارند، و این به این معنا است که شما این فناوری‎ها را در محصولات تولید شده توسط سیگیت، سامسونگ یا سایر سازندگان ابزار ذخیره سازی مشاهده نخواهید کرد.

معمولا صدور مجوز برای یک فناوری در انتها باعث به وجود آمدن رقابت بین فروشندگان شده و در نهایت منجر به افت قیمت می‎شود، اما ظاهرا قرار نیست چنین اتفاقی برای این فناوری رخ دهد. به عبارت دیگر، نباید انتظار قیمت پایینی برای خرید این نوع از ابزار ذخیره سازی پر سرعت داشت، مگر این که (یا تا زمانی که) نهاد دیگری با یک فناوری مشابه پیدا شود که اجازه استفاده از آن را برای همه سازندگان فراهم کند.

منبع پی سی ورلد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *