جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تویوتا و سرمایه گذاری در اوبر

سرمایه‌گذاری جدید شرکت تویوتا روی اوبر، مرزهای جدیدی را در نبرد موجود در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی حال حاضر بازار ترسیم کرده که در آن فاکتوری جدید به نام رقابت بر سر حضور در بازار نرم‌افزارهای به‌اشتراک‌گذاری سفر خودنمایی می‌کند.

تویوتا و سرمایه گذاری در اوبر

این در حالی است که در کنار خرید قسمت کوچکی از سهام اوبر، تویوتا طرح لیزینگی خود را نیز برای رانندگان اوبر به مرحله اجرا درخواهد آورد. بر مبنای این طرح، رانندگان اوبر می‌توانند هزینه خرید خودروهای جدید را از طریق نرم‌افزار ویژه این شرکت، پرداخت کنند. این رقابت با توجه به سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن و جنرال موتورز روی رقبای اوبر (به ترتیب Gett و Lyft) وارد فاز جدیدی شده است.

در کنار اوبر، Lyft و Gett نیز راهکارهای استراتژک ویژه‌ای را در کنار بزرگ‌ترین عناوین خودروسازی جهان به مرحله اجرا درآورده‌اند. ذکر این نکته ضروری است که شرکت اپل نیز سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را برای حضور در بازار برنامه‌های ویژه به‌اشتراک‌گذاری سفر و یا درخواست تاکسی، در قالب همکاری با Didi Chuxing درنظر گرفته است.

استیو من، تحلیل‌گر بلومبرگ در این خصوص می‌گوید:

” پتانسیل زیادی در بازار سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری سفر وجود دارد. این سرویس‌ها در حال تغییر نحوه استفاده افراد از خودروها هستند و شرکت‌های خودروسازی نیز دوست ندارند چنین فرصتی را از دست بدهند.”

اگرچه تویوتا و اوبر هیچ اظهارنظری در خصوص ابعاد این سرمایه‌گذاری منتشر نکرده‌اند اما بنابر اظهار یک منبع آگاه، شرکت خودروساز ژاپنی هیچ علاقه‌ای برای بدست آوردن سهام زیاد و یا حتی کنترل اوبر ندارد و تنها قصد دارد تجربه خود در خصوص استفاده از نرم‌افزارهای به‌اشتراک‌گذاری سفر را افزایش دهد.

در سمت مقابل، Gett دیگر رقیب اوبر نیز سه‌شنبه گذشته از جذب سرمایه 300 میلیون دلاری از سوی شرکت خودروسازی فولکس‌واگن خبرداد. در ماه ژانویه نیز جنرال موتورز 500 میلیون دلار روی سرویس Lyft دومین شرکت بزرگ فعال در حوزه سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری سفر در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده بود. علاوه بر این، Dan Ammann رئیس جنرال موتورز نیز به ترکیب هیئت مدیره Lyft اضافه شد و این شرکت خودروسازی نیز لیزینگ محصولات خود به رانندگان Lyft را از شیکاگو آغاز و از برنامه‌های خود برای توسعه این راهکار خبر داده است.

بی‌ام‌دبلیو نیز روز چهارشنبه از خرید بخشی از سهام Scoop Technologies که نرم‌افزار به‌اشتراک‌گذاری سفر مطابق با نیازهای کارمندان شرکت‌هایی مانند سیسکو و مایکروسافت را به بازار عرضه کرده خبر داد.

چالش‌ها و فرصت‌ها

در نگاه اول، سرمایه‌گذاری تویوتا روی سرویس اوبر می‌تواند به این شرکت در مقابله با راهکارهای بلندپروازانه جنرال موتورز در جهت استفاده از همکاری با Lyft به‌منظور افزایش میزان فروش محصولات خود در نواحی شهری کمک کند. این در حالی است که آلن باوم، تحلیل‌گر مستقل بازار خودرو نگاهی متفاوت به این روایت دارد. او در این خصوص می‌گوید:

” در رقابت جدید، خطرات، چالش‌ها و فرصت‌های زیادی پیش روی شرکت‌های خودروسازی قرار دارد. در صورتی که تمام فکر و ذکر این شرکت‌ها، فروش خودرو و در نهایت عدم ملاقات با مشتریان تا چند سال بعد باشد، شک نکنید که فرصت‌ها تبدیل به چالش خواهند شد اما در صورتی که شرکت های یادشده بتوانند خروجی پایداری ایجاد کنند که به تعامل مستمر منجر شود، راهکارهای جدید به فرصت‌های ویژه‌ای تبدیل خواهند شد.”

او معتقد است در میان جوامع شهری، شرکت‌هایی مانند اوبر جایگاه ویژه‌ای دارند و خودروسازهایی مانند تویوتا با توجه به انتظارات سرمایه‌گذاران قصد دارند سوار بر واگن این شرکت‌ها به پیش بتازند.

بدنیست بدانید اوبر از زمان تاسیس خود در سال 2009 میلادی موفق به جذب سرمایه 10 میلیارد دلاری شده و این در حالی است که مقامات این شرکت عنوان کرده‌اند همچنان به دنبال یافتن سرمایه‌گذارهای استراتژیک هستند. انتظار می‌رود تویوتا و اوبر برنامه لیزینگ خودروها را از نیمه دوم سال جاری میلادی به مرحله اجرا درآورند. سخنگوی شرکت تویوتا در این خصوص می‌گوید:

“ما اطمینان داریم که این همکاری، پتانسیل بالایی خواهد داشت اما قصد داریم از این فرصت در قالب پروژه‌ای راهبردی استفاده کنیم. از این رو در تلاشیم تا به خوبی شرایط را بررسی کنیم و تمام احتمالات را درنظر آوریم.”

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *