جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تولد 25 سالگی لینوکس

بیست و پنج سال پیش یعنی در 25 آگوست 1991، شخصی به نام لینوس توروالدز برای اولین بار در جهان از لینوکس، نامی برای هسته سیستم عامل و نه کل آن، سخن گفت و در پیامی از کدنویسان خواست تا وی را در توسعه این پروژه شخصی یاری کنند.

تولد 25 سالگی لینوکس

وی در این پیام از توسعه دهندگان خواست تا نظرات خود را در خصوص این سیستم عامل بیان کنند. سیستم عاملی که در ابتدا بیشتر به عنوان “یک سرگرمی” تلقی می شد و قابل رقابت و مقایسه با سیستم عامل مرسوم آن زمان یعنی گنو (gnu) نبود.

اما لینوکس مسیری رو به رشد را در پیش گرفت که هیچ محدودیتی، سد راه آن نشد و توانست به موفقیتی فراتر از آن چه که توروالدز تصور می کرد، دست یابد. این سیستم عامل، نقشی تعیین کننده را در توسعه زیرساخت های اینترنتی، بکار انداختن دیتاسنترهای بزرگ و کمک به کدنویسان برای ساخت وب سایت ها و همچنین محبوب ترین سیستم عامل موبایل یعنی اندروید ایفا کرد. جالب اینجاست که بدانید که در حال حاضر، اکثر سوپرکامپیوترهای جهان مبتنی بر سیستم عامل لینوکس هستند.

 

اگرچه این سیستم عامل قابل رقابت با ویندوز مایکروسافت نیست، اما هنوز هم میلیون ها رایانه شخصی در جهان از این پلتفرم استفاده می کنند. محبوبیت این سیستم عامل به گونه ایست که اخیراً مایکروسافت اعلام کرده است که پلتفرم توسعه نرم افزار این شرکت موسوم به .Net Core 1.0، علاوه بر مک و OS X بر روی لینوکس نیز اجرا خواهد شد.

 

هرچه این سیستم عامل به محبوبیت و جایگاه ویژه ای نزد کاربران رسید، توسعه آن نیز به دست کدنویسان حرفه ای تر سپرده شد و به تدریج از زیر دست کدنویسان داوطلب که به صورت رایگان کار می کردند، خارج شد. بر اساس گزارش بنیاد لینوکس، در طی چند سال اخیر، حجم کمک ها از طرف توسعه دهندگان داوطلب سیر نزولی را در پیش گرفته است به طوری که در سال 2012، توسعه دهندگان داوطلب 14.6 درصد از کل فرآیند ارتقای کرنل را به خود اختصاص دادند و این میزان در سال 2013 به یک درصد رسید. در سال 2015 نیز، 11.8 درصد از کدنویسان به صورت داوطلب بودند که این رقم در سال 2016 به 7.7 رسید.

 

هم اکنون سیستم عامل لینوکس از جایگاه ویژه ای نزد شرکت های بزرگ دنیای فناوری برخوردار است و به کارکنان خود این اجازه را می دهند تا در ساعات اداری بر روی کرنل یا هسته اصلی آن کار کنند. برای مثال می توان به دو کمپانی اینتل و RedHat اشاره کرد که بین ماه های دسامبر 2014 الی جولای 2016، بیشترین نقش را در کمک به ارتقای کرنل ایفا کردند.

 

در حال حاضر، توروالدز به عنوان یکی از کارمندان بنیاد خیریه لینوکس بر روی توسعه و ارتقای کرنل مشغول به فعالیت است. این سیستم عامل، در طی سال های اخیر، چالش های متعددی را در زمینه ارایه قابلیت های امنیتی ساخت افزاری برای شرکت های ARM و اینتل پشت سر گذاشته است تا امنیت سیستم ها را در برابر حملات هکرها تامین کند.

 

لینوکس همواره نسخه های ارتقا یافته سیستم عامل خود را در بازه های زمانی 9 الی 10 هفته برای کاربران ارسال می کند و دارندگان این پلتفرم می توانند با دریافت این بروزرسانی ها، امنیت سیستم خود را ارتقا دهند.

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *