جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تلگرام ، محبوب خلافکاران برزیل

محبوبیت نرم‌افزار تلگرام در میان کاربران برزیلی، به‌ویژه پس از مسدودشدن دسترسی به واتس‌اپ و البته قابلیت‌های ویژه‌ای که در این پیام‌رسان اینترنتی وجود دارد جذابیت زیادی را برای مجرمان سایبری این کشور به همراه داشته است.

تلگرام

در اواخر سال 2015 میلادی دادگاه‌های برزیلی به‌طور رسمی از واتس‌اپ درخواست کردند تا اطلاعات مورد نیاز در خصوص پرونده‌های مرتبط با جرائم سایبری را در اختیار آن‌ها قرار دهد. این در حالی است که امتناع مسئولان واتس‌اپ از پاسخگویی به این خواسته مقامات قضایی، مسدود شدن دسترسی به این نرم‌افزار پیام‌رسان را در برزیل به همراه داشت.

با این اوصاف، کاربران (و البته مجرمان سایبری) مجبور به جستجو برای یافتن گزینه‌های ارتباطی جایگزین بوند. این در حالی است که تا پیش از مسدود شدن، واتس‌اپ آمار 93 میلیون کاربر را در برزیل به ثبت رسانده بود.

بهره‌مندی تلگرام از قابلیت سازگاری با پلتفرم‌های مختلف، امکان بهره‌گیری از گفتگوهای محرمانه با تعیین محدودیت زمانی برای از بین رفتن پیام‌ها و همچنین امکان انتقال فایل‌هایی با پسوندهای متفاوت و با حجمی تا 1.5 گیگابایت و در نهایت، امکان ایجاد گروه‌ها و کانال‌های گفتگو از جمله مواردی هستند که کاربران و البته مجرمانی که تا پیش از این اقدامات کلاهبردارانه خود را در بستر واتس‌اپ پیاده‌سازی می‌کردند به حضور در تلگرام تشویق کرده است.

به گفته کارشناسان TrendMicro، قابلیت رمزگذاری پیام‌ها در تلگرام فضایی را ایجاد کرده تا اثبات سریع فعالیت‌های غیرقانونی مجرمان سایبری توسط سازمان‌های دولتی امکان‌پذیر نباشد. علاوه بر این، امکان ایجاد گروه‌ها و کانال‌های ارتباطی نیز بستری برای دادوستدها و مراودات غیرقانونی ایجاد کرده است.

بر این اساس، متخصصان امنیتی ترندمیکرو از کشف دو گروه تلگرامی با حضور چیزی در حدود 10 هزار کاربر (در مجموع) خبر داده‌اند که فعالیت‌های خلاف قانون مانند فروش حساب‌های کاربری هک شده و یا افشای مشخصات کارت‌های اعتباری را در دستورکار قرار داده‌اند.

این در حالی است که امکان مخفی کردن شماره تلفن همراه و عدم نیاز به استفاده از ایمیل نیز دسترسی به سطحی از فعالیت‌های مخفی را در تلگرام ممکن ساخته که بدون شک باب میل خلافکاران سایبری است. نکته قابل توجه اینکه اطلاعات کارت‌های اعتباری و یا حتی مشخصات حساب‌های کاربری نت‌فلیکس در برخی موارد به‌طور رایگان و تنها به عنوان روشی برای به رخ کشیدن توانایی هکرها، در این گروه‌ها قرار می‌گیرد. انتشار لینک‌های مربوط به صفحات فیشینگ نیز از جمله راهکارهای دیگر کلاهبرداران سایبری است که به عنوان نمونه، قرار است کاربر را به صفحه خرید آنلاین اجناس هدایت کنند اما در نهایت هدف از این راهکار، انتقال کاربر به صفحات تقلبی مملو از بدافزارهای مختلف است.

ترندمیکرو از عرضه بدافزارهای مختلفی در این گروه‌ها خبر داده که امکان سرقت اطلاعات کاربران را نیز فراهم می‌کنند. این در حالی است که بر مبنای تحقیقات صورت گرفته، اکثر افراد فعال در این گروه‌ها و کانال‌ها سنی کم‌تر از 20 سال دارند.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *