جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سونی با عرضه تفنگ واقعیت مجازی Aim Controller دنیای بازی را متحول خواهد کرد

سونی راهکار جدیدی برای بازی های واقعیت مجازی ارائه کرده است. Aim Controller یک تفنگ واقعیت مجازی بوده و در کنار هدست پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) و برای بازی Farpoint عرضه شده است.

شرکت سونی اخیرا راهکار جالبی برای بازی‌های تفنگی واقعیت مجازی اول شخص ارائه کرده است که به نظر می‌رسد آینده‌ی این دسته از بازی‌ها را متحول خواهد کرد. تنفگ واقعیت مجازی سونی Aim Controller نام داشته و شبیه به یک لوله پلاستیکی سفید به همراه یک توپ درخشان در انتهای آن است. این وسیله در واقع جزو لوازم جانبی هدست واقعیت مجازی سونی یعنی پلی استیشن وی آر محسوب می‌شود، هدستی که برای کنسول پلی استیشن 4 این شرکت عرضه شده است. این هدف‌گیر واقعیت مجازی در کنار بازی اول شخص فضایی بسیار بسیار محبوب Farpoint عرضه شده است.

عرضه این دو در کنار یکدیگر نتایج بسیار مهمی خواهد داشت. بازی‌های جنگی اول شخص همواره یکی از برترین و محبوب‌ترین سبک‌های بازی‌های کامپیوتری بوده‌اند و اکنون ادغام آن‌ها با دنیای واقعی مجازی و ابزارهای پیشرفته معرفی شده برای آن، تجربه بازی‌های کامپیوتری را به طور کامل متحول خواهد کرد. به عقیده یکی از بنیان‌گذاران Impulse Games به عنوان توسعه‌دهنده و مجری پروژه بازی Farpoint، وسیله‌ای همچون Aim Controller ایده‌ای است که دنیای تکنولوژی مدت‌ها است به دنبال آن می‌گردد.

هفت سال قبل، ست لوسی (Seth Luisi) به عنوان مدیر توسعه محصول سونی مشغول به کار بود و بر روی یک دستگاه جانبی برای پلی استیشن 3 کار می‌کرد. این دستگاه Sharp Shooter نام داشت و به کاربران اجازه می‌داد با هدفگیری در نمایشگر، به اهداف مختلف شلیک کنند. حین تست این وسیله، لوسی به وجود اختلافاتی بزرگ میان کاربرد Sharp Shooter و انتظارات کاربران از چنین وسیله‌ای پی برد. البته این مشکل طرح وی نبود، چرا که در محیط دو بعدی امکان توسعه بیش از این وجود نداشت و وی نمی‌توانست ایده‌ای در حد تفنگ واقعیت مجازی را پیاده‌سازی کند.

کاربران از چنین وسیله‌ای انتظار تعامل یک به یک داشتند. آن‌ها دوست داشتند تفنگ را به شیوه‌های مختلفی در دست بگیرند و با آن تعامل داشته باشند و مخصوصا ببینند که آواتار آن‌ها در بازی نیز چنین کار مشابهی را انجام می‌دهد. اگرچه نشانه‌ گیری با یک وسیله شبه تفنگ واقعی در بازی کامپیوتری، حتی در حد ابتدایی نیز لذت خاص خود را دارد، اما در هر صورت کاربر احساس می‌کند یک اسباب‌ بازی را در دنیایی دیگر در اختیار گرفته است.

ست لوسی چند سال بعد Impulse Gear را تاسیس کرد، استودیویی که کاملا در زمینه تازه در حال رشد بازی‌های واقعیت مجازی تمرکز داشت. همینجا بود که وی متوجه شد می‌توان حس غوطه‌وری را که کاربران از Sharp Shooter انتظار داشتند به آن‌ها ارائه کند. ایده توسعه یک تفنگ واقعیت مجازی از همان زمانی که محبوبیت بازی‌های واقعیت مجازی رفته رفته در حال شکل گرفتن بود به وجود آمد. وی به این نکته اشاره کرد که تا پیش از آن برای توسعه یک تفنگ پیشرفته محدودیت وجود داشت، اما با توسعه دنیای واقعیت مجازی، فرصت‌های بیشتری در اختیار وی و تیمش قرار گرفتند.

تیم Impulse Gear توسعه یک بازی و آزمایش با ایجاد یک محیطی تفنگی را آغاز کرد تا یک Sharp Shooters منطبق با دنیای واقعیت مجازی خلق کند. تلاش آن‌ها در زمینه بازی‌های کامپیوتری در نهایت به خلق بازی فوق‌العاده Farpoint و تلاششان برای توسعه Sharp Shooters به خلق تفنگ واقعیت مجازی Aim Controller ختم شد. بعد از توسعه ایده اولیه، آن‌ها طرح را به شرکت سونی بردند تا در نهایت و با همکاری هر دو شرکت، محصول نهایی ایجاد شود.

Aim Controller را باید یک تفنگ واقعیت مجازی به مراتب نازک‌تر و خوش دست‌تر در مقایسه با Sharp Shooter دانست که ساختار لوله مانند آن سبب می‌شود کاربر دستگاه را راحت‌تر در دست نگه دارد. مزیت دیگر تفنگ Aim Controller در دسترس بودن تمامی دکمه‌های آن به انگشتان دست است و کاربر برای لمس آن‌ها نیازی به جابه‌جایی دست خود نخواهد داشت. دکمه‌های تعبیه شده بر روی این تفنگ واقعیت مجازی همان ورودی‌های کنترلر عادی پلی استیشن 4 هستند.

تفنگ واقعیت مجازی Aim Controller و بازی Farpoint در کنار هم و برای هم توسعه پیدا کرده‌اند

سخت افزار تفنگ Aim Controller به طور ویژه برای واقعیت مجازی توسعه پیدا کرده است. به عنوان نمونه دکمه‌ها و مخصوصا ماشه تفنگ به راحتی و بدون نیاز به نگاه کردن به وسیله پیدا می‌شوند. وقتی هدست را بر روی سر می‌گذارید، دیگر نمی‌توان با نگاه کردن به پایین جای دکمه‌ها را مشاهده کرد. از نظر ظاهری نیازی نیست تا برای واقعی جلوه دادن، اسلحه را شبیه به اسلحه‌های واقعی طراحی کرد و تنها باید ساختار ارگونومیک و فاکتورهای ذکر شده در بالا همچون دم دست بودن دکمه‌ها در آن رعایت شوند. وقتی کاربر هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود قرار می‌دهد، دیگر خود تفنگ واقعیت مجازی را نمی‌بینید.

عقیده ست لوسی نیز همین است. به گفته وی شرکت نمی‌تواند و نباید تفنگ را شبیه به آن چه که کاربران دوست دارند طراحی کند. تمرکز اصلی حین طراحی تفنگ Aim Controller بر روی شباهت آن با اکوسیستم کنسول بازی سونی و مخصوصا هدست واقعیت مجازی PSVR بوده است تا تمامی تجهیزات شبیه به هم به نظر برسند.

در بازی Farpoint، تفنگ Aim Controller تبدیل به چندین اسلحه فضایی و بسیار پیشرفته می‌شود، اسلحه‌هایی که کاربران انتظار دارند آن‌ها را در بازی‌هایی همچون Halo و یا Destiny مشاهده کنند. داستان بازی در زمان آینده دور اتفاق می‌افتد. در این بازی یک گروه از دانشمندان به اعماق فضا سفر کرده و به خاطر نقص فنی مجبور به فرود در یک دنیای ناشناخته می‌شوند. با شروع بازی خود را تنها یافته و باید برای یافتن سایر دوستان تلاش کنید.

در این راه با حشرات غول‌پیکر و حیوانات عجیبی برخورد می‌کنید و باید آن‌ها را از سر راه بردارید. با وقوع چنین حوادثی به طور مرتب فرصت استفاده از تفنگ واقعیت مجازی Aim Controller به وجود می‌آید. بازی Farpoint جذابیت خاص خود را دارد و با وارد کردن آن در دنیای واقعیت مجازی و مخصوص ادغامش با تفنگ Aim Controller جذابیتش چند برابر می‌شود.

در بازی Farpoint چندین حرکت و حالت خاص برای بیشتر حقیقی جلوه دادن تفنگ واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه در مواقعی باید برای نشانه گیری اهداف دور، تفنگ را تا جلوی چشمان خود بالا آورده و از مگسک آن هدف را مشاهده کنید. همچنین می‌توان تفنگ را در مواقعی که خبری از دشمن نیست به خود آویزان کرد.

از نظر نشانه گیری و تیراندازی و در کل تفنگ بازی، Farpoint بی‌نظیر است، اما در زمینه حرکت و جابه‌جایی همچنان باگ‌هایی در آن مشاهده می‌شود. اگرچه بسیاری از بازی‌های تفنگی اول شخص واقعیت مجازی بر روی ریل قرار داشته و کاربر از جابه‌جایی کاراکتر بی‌نیاز است، اما در Farpoint کنترل مستقیم به کاربر داده می‌شود و وی باید با استفاده از دسته‌های آنالوگ، آواتار بازی را به جهت‌های مختلف هدایت و دست و نگاه خود را از هدف‌‌گیری رها کند.

اگر بازی‌های کامپیوتری تفنگی زیادی اجرا کرده باشید، جابه‌جایی برای شما آشنا خواهد بود، اما در هر صورت جابه‌جایی به این نحو در مقایسه با بازی‌های تفنگی اول شخص، مصنوعی و شناور به نظر خواهد رسید. عادت به روش جابه‌جایی آواتار در بازی‌های واقعیت مجازی کمی زمان می‌برد.

همچنین به خاطر اضافه شدن تفنگ Aim Controller به بازی Farpoint چند فاکتور در آن در مقایسه با سایر بازی‌های کامپیوتری تفنگی تغییر کرده است. به عنوان نمونه تیم سازنده مجبور شده بازی را کمی سخت‌تر کند. در بیشتر بازی‌های تیراندازی اول شخص، کم و بیش ویژگی‌هایی برای کمک به نشانه‌ گیری وجود دارند تا به این وسیله کاربر راحت‌تر به هدف شلیک کند. از آنجایی که تفنگ واقعیت مجازی Aim Controller سطوح بالاتری از دقت در تیراندازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، تیم سازنده تصمیم گرفت همانند دیگر بازی‌های تیراندازی، تکنیک‌های آسان‌سازی نشانه‌‌گیری را در Farpoint به کار نبرد.

به گفته ست لوسی، تیم سازنده به جای پیاده‌سازی این تکنیک‌‎ها هوش مصنوعی دشمنان را قوی‌تر کرده و آن‌ها را سریع‌تر طراحی کرده است تا کاربر را واقعا به چالش بکشد. در بازی Farpoint عنکبوت‌هایی وجود دارند که از دیوار بالا رفته و مستقیما بر روی صورتتان می‌پرند. همچنین عقرب‌های بزرگی در بازی به چشم می‌خورند که بی‌مهابا به سمت شما می‌آیند. کشتن آ‌ن‌ها حتی به وسیله Aim Controller کار بسیار دشواری است.

از آنجایی که تفنگ Aim Controller و بازی Farpoint در کنار یکدیگر توسعه پیدا کرده‌اند، کارکرد آن‌ها با یکدیگر فوق‌العاده است. البته در حال حاضر بازی‌های دیگری نیز از این تفنگ واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند که به عنوان نمونه باید به ROM: Extraction و The Brookhaven Experiment اشاره کرد. البته نمی‌توان درباره جالب بودن استفاده از تفنگ در این بازی به اندازه بازی Farpoint اظهار نظر کرد. قیمت این تفنگ 49.99 دلار است و باید برای استفاده از آن هدست واقعیت مجازی PSVR را برای کنسول پلی استیشن 4 خود تهیه کرده باشید.

منبع : گجت نیوز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *