جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تب فیلترینگ Clash of Clans

یکی از داغ‌ترین خبرهای یکی دو هفته گذشته، فیلتر شدن بازی Clash of Clans به دستور دادستانی کل کشور است که باعث اعتراض خیل عظیمی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی شد. حال طی روزهای گذشته، وزیر ارتباطات و رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز به این تصمیم واکنش نشان‌ داده‌اند.

تب فیلترینگ Clash of Clans

شاید دستور فیلتر بازی محبوب موبایلی Clash of Clans توسط نهاد دادستانی کل کشور، مسئله‌ای عجیب و خلاف قوانینی بوده که برای چنین تصمیم‌های مشخص شده است. این مسئله را وقتی متوجه شدیم که حسن کریمی قدوسی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حساب کاربری اینستاگرام خود، پستی را درج کرده و به این مسئله اشاره داشته است.

 

کریمی قدوسی در پست اینستاگرامی خود با اشاره به این که بازی Clash of Clans مانند بسیاری از بازی‌های دیگر، از این نهاد درجه بندی سنی دریافت کرده (مثبت ۳ سال)، تاکید کرد که این بازی از نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که متولی حوزه بازی‌های رایانه‌ای در کشور است، یک اثر مجاز تلقی شده و اقدام دادستانی کشور و مصادیق محتوای مجرمانه، بدون اخد نظر کارشناسی بنیاد ملی بوده است. در نتیجه اتخاذ چنین تصمیمی بدون در نظر گرفتن حق قانونی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، خلاف قوانین و مسئولیتی است که فقط برعهده‌ی این نهاد است.

در سوی دیگر، امروز محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران در واکنش به اعتراضات کاربران شبکه‌های اجتماعی به فیلترینگ بازی Clash of Clans، وعده‌ی پیگیری موضوع را از طریق کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را داده است.

 

بازی Clash of Clans که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درجه بندی مثبت ۳ سال را دریافت کرده بود و چند ماهی می‌شد که امکان خرید درون برنامه‌ای با استفاده از حساب کاربری کافه بازار برای آن میسر شده بود، هفته‌ی گذشته از سوی دادستانی کل کشور و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به دلیل « ترویج و آموزش اعمال خشونت آمیز» فیلتر شد. این دو نهاد با پشتوانه کارشناسان خود، تایید می‌کنند که بازی Clash of Clans مصداق بارز آموزش و ترویج خشونت از طریق جنگ قبایل است و حداقل بیست آسیب بسیار مخرب آشکار و پنهان را در نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند.

 

باید دید آیا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت ارتباطات می‌توانند مسئله‌ی فیلترینگ بازی Clash of Clans را حل و فصل کنند یا خیر.

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *