جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تبدیل فایل صوتی به متن

در پی دستیابی متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به فن‌آوری پیشرفته طراحی و ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار پیوسته فارسی و امکان تایپ مستقیم گفتار توسط رایانه‌، نسخه جدید این نرم‌افزار با بانک واژگان دو برابر غنی‌تر و دقت بسیار بالا‌تر در تشخیص گفتار و تایپ طراحی شد.

 

دکتر هادی ویسی، مدیر عامل شرکت سازنده این نرم‌افزار اظهار داشت: نرم‌افزار تایپ گفتار فارسی که براساس فناوری تشخیص گفتار پیوسته مستقل از گوینده فارسی طراحی شده می‌تواند گفتار کاربران را که از طریق میکروفن به رایانه منتقل می‌شود در محیط‌های مختلف تایپ کند. برای این کار کافی است که یک میکروفن را به رایانه متصل کرده و متن مورد نظر خود را بخوانید. در این حالت کلام شما به رایانه منتقل شده و نرم‌افزار آن را پردازش کرده و به متن معادل تبدیل می‌کند. این نرم‌افزار همچنین امکان تبدیل فایل‌های صوتی ضبط شده به متن را نیز را دارد به طوری که می‌توان فایل یک سخنرانی یا مذاکرات یک نشست (با گفتار رسمی) را به نرم‌افزار دارد و متن تایپ شده آن را تحویل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از قابلیت‌هایی این نرم‌افزار تشخیص لهجه و لحن و ایجاد پروفایل شخصی برای تمامی کاربران نرم‌افزار است. ویسی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید نرم افزار نویسا که در سه ورژن مختلف عرضه شده کاهش قیمت چشمگیر آن از دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۹۸۰، ۶۸۰ و حتی ۲۸۰ هزار تومان در نسخه خانگی است. همچنین، در نسخه جدید نویسا، علاوه‌بر ارتقای فنی این نرم‌افزار از نظر دقت و رفع برخی از محدودیت‌ها، بانک واژگان نرم‌افزار به حدود دوبرابر، تا ۱۲۰ هزار کلمه افزایش داده شده است. این درحالی است که نسخه قبلی آن ۶۵ هزار کلمه داشت. در نسخ جدید نویسا، بانک کلمات نسخه‌های تخصصی (پزشکی و حقوقی) به ۱۲۰ هزار کلمه و برای نسخه عمومی حرفه‌ای به ۱۱۰ هزار کلمه ارتقا داده شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در نسخه‌های ابتدایی نویسا در صورت فعال بودن نرم‌افزار، هر کلامی که از دهان کاربر خارج می‌شد تایپ می‌شد؛ مثلاً در مواردی مثل کاربردهای پزشکی، وقتی پزشک مشغول گزارش‌دهی است و ناگهان شخصی وارد اتاق می‌شود یا ناگریز از پاسخ دادن به تلفن است در صورت فعال بودن برنامه همه گفتارهای وی تایپ می‌شد. در نسخه‌های جدید با ارتقای اینترفیس کاربر و رایانه، فرد می‌تواند به صورت صوتی فرمان روشن یا خاموش را به نرم‌افزار بدهد تا فعالیت آن در مواردی که کاربر مایل به ضبط گفتارش نیست قطع شود. ویسی یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌افزار را امکان ویرایش خودکار متون عنوان و اعلام کرد: عرضه عمومی نسخه جدید نرم‌افزار نویسا همزمان با بیستمین نمایشگاه الکامپ تهران از ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳ آغاز شده است.

 

وی با اشاره به نرم افزار شناسا (شناسایی گوینده از روی صدا) به عنوان یکی دیگر از محصولات این مجموعه دانش بنیان گفت: اساس کار نرم افزار شناسایی گوینده بر استخراج اطلاعاتی از سیگنال گفتارست که در بردارنده هویت منحصر به فرد گوینده است. شناسایی گوینده شامل دو حوزه تعیین هویت و تصدیق هویت است که در تعیین هویت گوینده، فرد از روی صحبت کردن شناسایی می‌شود و در تصدیق هویت، ادعای فرد مبنی بر اینکه چه کسی است، تایید یا رد می‌شود.

 

ویسی تصریح کرد: شناسا می‌تواند در کاربردهای مختلف امنیتی و کنترل دسترسی، به تنهایی یا در کنار دیگر روش‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناسایی گوینده از روی صدا با توجه به اینکه صدای فرد همواره همراه وی بوده و معایبی مانند گم شدن و دزدیده شدن را ندارد و می‌تواند بدون حضور فیزیکی و از راه دور (مانند پشت تلفن) مورد استفاده قرار گیرد، به سایر روش‌ها مزیت دارد. وی کنترل دسترسی از راه دور و استفاده از گفتار به عنوان یک رمز عبور  (ورود به داخل اتاق، دسترسی به رایانه یا دستگاه خاص، تایید اعتبار در تراکنش‌های تلفنی مانند تلفن بانک و…)، جستجو و شناسایی مجرمین از روی صدا و ردیابی مکالمات جهت شناسایی مظنونین را از جمله کاربردهای این نرم افزار عنوان کرد.

منبع:جام نیوز

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *