جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تالیا با همراه اول ادغام میشود

علیرغم اینکه تالیا اولین اپراتور ارائه دهنده سیم‌کارت اعتباری بود اما تا امروز فراز و نشیب‌های زیادی را پیموده است.

این روزها شنیده می‌شود که تالیا که طی سالهای گذشته با مشکلات و کاستی‌های متعددی مواجه بوده احتمالا با مجموعه همراه اول ادغام می‌شود.

سیم کارتهای اعتباری در ایران اولین بار در سال ۱۳۸۳ و به واسطه تالیا تجربه شدند و با وجود استقبالی که در آن دوره از این سیم‌کارتها صورت گرفت، در ادامه روند فعالیت تالیا با پیچ و خم و دشواریهای متعدد همراه شد و درنهایت کار تا جایی پیش رفت که در اولین سالهای دولت یازدهم وزیر ارتباطات به صراحت یادآور شد که این شرکت پروانه اپراتوری ندارد و لازم است برای آن تعیین تکلیف شود.

محمود واعظی در عین حال عنوان کرد: این شرکت دارای پروانه‌ای برای فعالیت ۱۵ ساله است. تاکنون ۱۰ سال از عمر فعالیتهای این شرکت که به نوعی از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات ایران به شمار می‌رود، گذشته و حدود پنج سال از مهلت مجوز آن باقی است.

اما این مجموعه که در اصل از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات ایران به شمار می رود به نظر می‌رسد طی سالهای اخیر با نوعی بی مهری مواجه شده است تا جایی که صابر فیضی – عضو هیات مدیره تالیا – با تاکید بر این که طی سالهای گذشته این شرکت با بی‌مهری مخابرات مواجه بوده یادآور شد که عاقبت و سرانجام تالیا به مجموعه مخابرات و سیاست‌گذاری آن بستگی دارد و اگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مخابرات و سرمایه‌گذاران این شرکت همسو باشد شاهد رشد تالیا و در غیر این صورت شاهد درجا زدن آن خواهیم بود.

نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی
فیضی پیش از این نیز از نیاز تالیا به اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه خبر داده و این گونه اعلام کرده بود که واقعیت این است که تالیا در یک مقطع زمانی تقریبا به کما رفت تا این‌که سهامدار آن تغییر کرد و پس از آن این شرکت منتظر احیای شبکه است، چرا که تجهیزات شبکه آن بسیار قدیمی است. به همین دلیل اکنون لازم است این بازسازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نوعی سرمایه‌گذاری مجدد در این شرکت صورت گرفته که اگر این مساله به نتیجه برسد، قطعا در آینده وضعیت به مراتب بهتر از قبل خواهد بود.

فیضی همچنین عنوان کرد: اکنون شبکه تالیا بیش از ۷۰ درصد پوشش جمعیتی دارد. شبکه ما هم به دلیل آنکه خلوت است خدمات خود را مانند گذشته ارائه می‌کند، اما برنامه‌هایی برای تقویت شبکه در دست داریم، اما این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد، یعنی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای این بخش لازم است که پس از تامین این هزینه اوضاع تالیا بهبود پیدا خواهد کرد و مشترکین خاص می‌توانند از این شبکه استفاده کنند. البته نه این‌که تالیا هم مانند همراه اول یا ایرانسل مشترکان بسیار داشته باشند، اما به هر صورت می‌توان برای مشترکان خاص برنامه‌ریزی کرد.

وی درعین حال عنوان کرد: تالیا در زمان اوج و آن موقع که بیشترین تعداد کاربر را داشت، حدود ۳۲۰ هزار مشترک فعال داشت که اکنون هم ۲۰۰ هزار نفر از این افراد هم چنان مشترک فعال ما به شمار می‌روند. البته برای مدتی شبکه ما از کار افتاد اما زمانی که شبکه به‌طور مجدد فعالیت خود را از سرگرفت، اکثر مشترکان دوباره از آن استفاده کردند، چرا که افراد تعصب خاصی نسبت به سیم‌کارت‌های اولیه و خط‌های خود داشتند.

فیضی در عین حال پیش بینی کرده بود در صورتی که مشکلی پیش نیاید شبکه تالیا تا خرداد‌ماه سال ۱۳۹۳ تکمیل شده و پوشش آن کامل شود که البته با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد این پیش بینی‌ها محقق نشده است.

وی همچنین درباره ورشکستگی این شرکت تاکید داشت که در شرایط قبلی تالیا ورشکسته بود و هیچ کس نمی‌توانست این بحث را مطرح نکند، اما اکنون با احیای شبکه می‌توان شرایط آن را به وضعیت مطلوب رساند.

ادغام در همراه اول
اما در آخرین اخبار و اطلاعات غیررسمی و مطالبی در رسانه‌ها که درباره وضعیت این شرکت مطرح شده، بحث بر سر آن است که قرار است شرکت تالیا به نوعی با همراه اول ادغام شود.

در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار بر آن است که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کند و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شود.

شرکت تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre-Paid) از سال ۱۳۸۳ با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکتهای زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE۲ ) آغاز به کار کرد.

این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و درسال ۱۳۹۱ شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهامدار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *