جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد تلگرام

روز به روز بر قابلیت‌های عرضه شده در قالب نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام افزوده می‌شود. از جمله جدیدترین قابلیت‌های اضافه شده به این برنامه می‌توان به قابلیت مدیریت بهتر سوپرگروه‌ها، پاک کردن محتویات چندرسانه‌ای موجود بر روی حافظه گوشی (در حالی که نسخه پشتیبان آن به‌منظور بازگردانی بعدی بر روی سرورهای ابری تلگرام ایجاد خواهد شد) و یا حتی مرتب کردن لیست استیکرها اشاره کرد. با این وجود هنوز قابلیت‌هایی وجود دارند که جای خالی آن‌ها در این برنامه به شدت احساس می‌شود. قابلیت‌هایی که با اضافه‌شدن به انبوه قابلیت‌های موجود تلگرام می‌توانند از این برنامه، رقیبی به مراتب قدرتمندتر در بازار برنامه‌های پیام رسان اینترنتی بسازند. در ادامه نیم‌نگاهی به این قابلیت‌ها خواهیم داشت.

پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد تلگرام

جداسازی کانال‌ها و روبات‌ها از گفتگوهای معمولی

با توجه به افزایش استفاده کاربران از کانال‌های مختلف و بهره‌گیری از روبات‌های متعدد به‌نظر می‌رسد فضای کلی برای گفتگو‌ها دچار بی‌نظمی و آشفتگی شده است. ایده جداسازی گفتگوهای معمولی از کانال‌ها و روبات‌ها می‌تواند به روش‌های متفاوتی پیاده‌سازی شود. به‌عنوان یک نمونه، می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با کشیدن انگشت خود به سمت چپ به قسمت کانال‌ها و روبات‌ها و با کشیدن انگشت به سمت راست به قسمت گفتگوها دسترسی داشته باشید.

رابط کاربری جدید برای کانال‌ها

از آن‌جایی که قرارنیست گفتگویی در فضای کانال‌ها انجام شود، طبیعتا هیچ نیازی هم به وجود رابط کاربری مشابه با آنچه در گفتگوهای معمولی مشاهده می‌کنیم، نخواهد بود. تلگرام می‌تواند تمام فضای موجود را به نمایش محتویات اختصاص دهد و حتی نوارهای بالا و پایین را در هنگام پیمایش حذف کند.

همگام‌سازی حذف گفتگوها در بین دستگاه‌های مختلف

در حال حاضر اگر گفتگویی را در نرم‌افزار تلگرام گوشی خود حذف کنید این گفتگو در برنامه تلگرام رایانه شما به صورت یک صفحه خالی نمایش داده خواهد شد و مجددا مجبور خواهید بود به‌طور دستی آن‌را در رایانه نیز حذف کنید. این موضوع، زمانی که قصد امتحان کردن روبات‌های مختلف و یا استفاده آزمایشی از کانال‌های متفاوت را داشته باشید و پس از مدتی تصمیم به حذف آن‌ها بگیرید، آزاردهنده خواهد بود.

ادغام کانال‌ها در وب‌سایت‌های مختلف

روزنامه‌ها، وب‌سایت‌های خبری و منابعی اینچنینی در صورت فراهم شدن قابلیت ادغام کانال‌ها در وب‌سایت‌ها می‌توانند نمونه‌ای از محتویاتی که کاربران قرار است در کانال مربوطه مشاهده کنند را بر روی وب‌سایت‌ خود به آن‌ها نمایش دهند. این امر می‌تواند به معرفی بیش از پیش کانال‌ها به کاربران موثر باشد. از آنجایی که این کانال‌ها عمومی هستند مشکلی هم از بابت حریم شخصی و خصوصی وجود نخواهد داشت.

قابلیت‌های بیشتر در قالب گروه‌ها

گروه‌ها از جمله قسمت‌هایی هستند که تلگرام می‌تواند در جهت افزایش کاربران، سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی آن‌ها انجام دهد. به عنوان نمونه اضافه کردن قابلیتی برای امکان حضور چندین مدیر گروه و یا بلاک کردن دائم یک کاربر از جمله این موارد است.

در حال حاضر اگر کاربری در یک گروه، پیام‌های نامربوط ارسال کند می‌توانید او را از گروه حذف کنید اما با توجه به اینکه لینک دعوتنامه همچنان همان لینک قبلی است او می‌تواند مجددا به گروه بازگردد.

امکان اضافه کردن بیوگرافی به پروفایل

این قابلیت از جمله مواردی است که موسس تلگرام نیز در کانال خود به آن اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده تا در آینده‌ای نزدیک به مجموع قابلیت‌های عرضه شده توسط تلگرام اضافه شود.

ذخیره موسیقی در فولدر مربوط به آن

اضافه شدن گزینه‌ای برای ذخیره فایل‌های صوتی در پوشه استاندارد و پیش‌فرض موسیقی بر روی گوشی همراه، خالی از لطف نخواهد بود. به این ترتیب برنامه مورد استفاده برای پخش موسیقی می‌تواند سریعا آن‌را شناسایی و به مجموعه آهنگ‌های قبلی اضافه کند. در حال حاضر اگر آهنگی را به واسطه استفاده از تلگرام ذخیره کنید، اکثر برنامه‌های پخش موسیقی قادر به یافتن خودکار آن نیستند و تلگرام نیز پس از گذشت مدتی آن‌را از گوشی شما حذف خواهد کرد و مجبور به دانلود مجدد آن خواهید بود.

سامانه دریافت درخواست‌ها و پیشنهادهای کاربران

اکثر شرکت‌ها (به عنوان مثال مایکروسافت) از سامانه‌ای به نام “صدای کاربر” به‌منظور مدیریت بهتر بر درخواست کاربران در جهت اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به سرویس exel.uservoice.com اشاره کرد. از آنجایی که درخواست‌های کاربران و یا مطالب منتشر شده در وب‌سایت‌ها همیشه به گوش توسعه‌دهندگان نمی‌رسند، وجود سرویسی مشابه برای تلگرام می‌تواند به منبعی به‌منظور دریافت پیشنهادهای سازنده، برای توسعه‌دهندگان این برنامه مبدل شود.

پشتیبانی از گوشی‌های دو‌ سیم‌کارت

با گسترش تنوع سرویس‌های ارائه‌شده از سوی اپراتورهای مختلف تلفن همراه و افزایش عرضه گوشی‌های دو سیم‌کارته، در حال حاضر تنها راهکار موجود برای اینکه بتوانید با لیست مخاطبین موجود در هر دو سیم‌کارت ارتباط داشته باشید ( به عنوان مثال ممکن است یکی از این سیم‌کارت‌ها حاوی شماره‌های افراد خانواده و آشنایان، دیگری حاوی شماره‌های تماس همکاران و دوستان شما باشد) استفاده از دو رابط مختلف برای تلگرام، به عنوان مثال، نصب نرم‌افزار اصلی در کنار Plus Messenger است.

اضافه شدن قابلیتی که بتوانید دو  و یا حتی تعداد بیشتر شماره را (نظیر روند موجود که می‌توانید چند حساب کاربری جی‌میل را در گوشی‌های اندرویدی ثبت کنید) در قالب نرم‌افزار تلگرام ادغام کنید مطمئنا کاربردی خواهد بود.

نمایش بهینه عکس‌ها

تلگرام ابزاری مناسب برای به‌اشتراک‌گذاری عکس‌ها و تصاویر مختلف است اما در نمایش عکس‌ها، فضای زیادی به هدر می‌رود. تجهیز این برنامه به قابلیتی برای بزرگ‌نمایی بهینه تصاویر به‌منظور پرکردن کامل صفحه در تمامی حالات، از جمله مواردی است که شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشد اما کاربردی به‌نظر می‌رسد.

دسترسی آسان به محتویات آموزشی

تلگرام به قابلیت‌های مختلفی مجهز شده که استفاده از آن‌ها برای اکثر افراد، ساده خواهد بود. با این وجود در دسترس قرارگرفتن محتویات مناسب برای آموزش کامل و یا حتی پوشش آموزش استفاده از قابلیت‌های جدیدی که در قالب به‌روزرسانی‌های مختلف اضافه می‌شوند، خالی از لطف نخواهد بود.

تلگرام می‌تواند قسمت FAQ یا همان پرسش‌های متداول را با قسمتی برای آموزش قابلیت‌های برنامه به زبان ساده، جایگزین کند. این آموزش می‌تواند با اضافه شدن لینکی برای هدایت به قابلیت یادشده و یا همراه با اسلایدها و تصاویر مختلف، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. مواردی مانند تنظیم نام کاربری و یا اضافه‌کردن تصویر پروفایل مطمئنا پرسش بسیاری از کاربران تازه‌کار خواهد بود. این در حالی است که کاربران زیادی تلگرام را برنامه‌ای مشابه با واتس‌اپ اما مجهز به قابلیت‌های امنیتی بیشتر تصور می‌کنند. این کاربران در واقع معرفی لازم از قابلیت‌های منحصر به‌فرد و مختلف این برنامه را دریافت نکرده‌اند.

تعدد گفتگوی محرمانه برای هر مخاطب

در حال حاضر می‌توانید به هر تعداد گفتگوی محرمانه برای برقراری ارتباط با یک مخاطب خاص ایجاد کنید اما در صورتی که طرف مقابل، گفتگوی خود با شما را حذف کند و شما قصد داشته باشید مجددا با او گفتگو کنید، باید یک گفتگوی محرمانه جدید ایجاد کنید ( زیرا از قابلیت تبادل کلیدها در این قسمت استفاده می‌شود) با این وجود، این برنامه می‌تواند در به‌روزرسانی‌های جدید تمامی گفتگوهای محرمانه را در پوشش یک گفتگوی محرمانه برای هر مخاطب ( البته در سطح رابط کاربری) درآورد تا بدین‌ترتیب فرایند استفاده برای کاربران، ساده‌تر شود.

انتقال فایل میان دستگاه‌های یک کاربر

در حال حاضر می‌توانید فایل‌های مختلف را از یکی از دستگاه‌های الکترونیکی خود به دیگری ارسال کنید. به‌عنوان مثال در صورتی که می‌خواهید بلیط کنسرتی (در قالب فایل پی‌دی‌اف) را بر روی گوشی همراه خود داشته باشید، می‌توانید با ارسال یک پیام به خود (یا استفاده از نام کاربری) و یا با ایجاد یک گروه شامل خود و فرد دیگری که بعدا او را حذف می‌کنید، این فرایند انتقال فایل را از رایانه به گوشی همراه خود انجام دهید.

با این اوصاف اضافه‌شدن کلیدی به نام “My Files ans Notes” که به‌طور مستقیم شما را به گفتگو با خودتان! دعوت کند و در آن خبری از رابط کاربری عجیب گفتگو با کاربری به نام خودتان نباشد، فرایند انتقال فایل را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد. پیاده‌سازی رابط کاربری نظیر آنچه در سرویس دراپ‌باکس مشاهده می‌کنیم نیز می‌تواند به عنوان یک ایده، مدنظر قرارگیرد.

 

نام‌فایل‌ها در اندروید

نام‌گذاری صحیح فایل‌ها نیز از جمله قابلیت‌هایی است که اضافه شدن آن به تلگرام می‌تواند مدنظر توسعه‌دهندگان این برنامه قرارگیرد. در حال حاضر شما قادر به یافتن یک فایل مشخص در میان مجموعه مستندات تلگرام نخواهید بود زیرا چندین فایل می‌توانند یک نام واحد داشته باشند و تلگرام نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام‌یک دانلود شده‌اند.

اعلام حذف گفتگوها

وقتی گفتگوی خود با یک مخاطب خاص را حذف می‌کنید، هیچ امکانی (به عنوان مثال تغییر رنگ و یا نمایش پیغام “حذف گفتگو با …….” ) برای اعلام هشدار به شما مشاهده نخواهد شد. این در حالی است که در صورت بالابودن تعداد گفتگوها، ممکن است یک گفتگو را به اشتباه انتخاب کرده باشید و نهایتا آن را حذف کنید.

اضافه‌کردن کاربران بر اساس نام کاربری

یکی از پرطرفدارترین قابلیت‌های موجود در تلگرام، امکان استفاده از نام کاربری است اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد که در صورت موجود نبودن شماره طرف مقابل در لیست مخاطبین شما، بتوانید او را با استفاده از نام کاربریش به لیست خود اضافه کنید. در واقع اگر چه می‌توانید پیامی را برای او نوشته و ارسال کنید اما نمی‌توانید او را به لیست مخاطبین خود بیفزایید.

در صورتی که شما نیز جای خالی قابلیتی کلیدی را در این برنامه احساس می‌کنید، خوشحال خواهیم شد تا در قسمت نظرات، آن را با ما مطرح کنید.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *