جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تحت نظرگرفتن زخم با بخیه های هوشمند

ظاهراً روزی فرا می رسد که بخیه های بدن پس از عمل جراحی، خودشان اطلاعات وضعیت زخم را برای پزشک معالج ارسال می کنند. به تازگی تیمی از مهندسین دانشگاه تافتس آمریکا (که چند دانشمند ایرانی نیز در آن حضور دارند) نوعی نخ هوشمند ساخته اند. این نخ ها از مواد مختلف مانند کتان و ترکیبات مصنوعی تشکیل شده و مانند حسگرهای مختلف فیزیکی و شیمایی عمل می کنند.

تحت نظرگرفتن زخم با بخیه های هوشمند

ترکیبات به کار رفته در نخ های یاد شده قادرند معیارهای مختلفی از جمله فشار، استرس، تنش، دما، pH و سطح گلوکز بدن را اندازه گیری کنند. سپس بخیه هوشمند روی بدن می تواند داده ها را به صورت بی سیم به تلفن همراه یا کامپیوتر پزشک متخصص مورد نظر ارسال کند، تا بر روند بهبودی شما نظارت داشته و از عفونت احتمالی زخم باخبر شوند.

تحت نظرگرفتن زخم با بخیه های هوشمند2
برخلاف ایمپلنت های سخت و غیر قابل شکل دهی، از این نخ ها می توان برای ساخت ابزارهای هوشمندی در شکل های دلخواه و مطابق با وضعیت خاص اندام های مختلف بدن استفاده کرد؛ مثلاً می توان بانداژهای هوشمند ساخته یا لباس هایی مجهز به حسگرهای سنجش سلامت داخلی و دیگر قابلیت های پیشرفته تولید نمود.

لازم به ذکر است که این تیم تحقیقاتی برای بررسی کامل سازگاری زیستی نخ های ابداعی با بدن انسان به زمان بیشتری نیاز دارند، اما در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج آزمایشات، بیمارستان ها می توانند در مواقع لزوم از آنها استفاده نمایند.
منبع:
Engadget

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *