جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بشقاب تبدیل کننده نور خورشید به بخار

دانشگاه ملی استرالیا به‌منظور دست‌یابی به انرژی قابل اطمینان و سبزتر موفق به طراحی و توسعه یک بشقاب خورشیدی شده که نرخ تبدیل اشعه خورشید به بخار در آن به‌شدت بالاست.

بشقاب تبدیل کننده نور خورشید به بخار

سیستم جدید به‌جای این‌که از پنل‌های خورشیدی فوتوولتائیک که اشعه خورشید را به‌صورت مستقیم به الکتریسیته تبدیل می‌کند؛ از یک Big Dish استفاده می‌کند که اشعه خورشید را به یک دریافت کننده منعکس می‌کند.

سپس این رسیور که در قسمت میانی هوا قرار دارد؛ آب را به بخار تبدیل می‌کند. گازی که از این طریق به‌دست می‌آید می‌تواند یک موتور را روشن کند؛ یا می‌تواند برای مدت زمان طولانی به‌عنوان نمک مذاب ذخیره شود.

خوب فایده این کار چیست؟ یک رسیور جدید که کارایی آن 97 درصد است.

دکتر «جان پای» از کالج مهندسی و علوم کامپیوتر ANU می‌گوید: به عقیده ما این رسیور کاراترین رسیور خورشیدی در جهان است.

اندازه این بشقاب برابر با 500 متر مربع است و بازتابنده‌های آن قادرند تا قدرت 2100 خورشید را در رسیور متمرکز کنند و دمای آب را تا 500 درجه سانتیگراد بالا ببرند.

هدف از این پروژه کاهش هزینه‌های متمرکز کردن انرژی حرارتی خورشید است. با این‌ کار؛ هزینه تولید هر کیلووات الکتریسیته تا 12 سنت کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب می‌شود که این فناوری قابل رقابت باشد.

اگر این پروژه با موفقیت همراه باشد؛ از آن می‌توان برای تأمین برق ایستگاه‌ها استفاده کرد و مهم‌تر این‌که میزان تولید کربن را کاهش داد.

 

منبع ای سی تی پرس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *