جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


با ربات سالتو (SALTO) آشنا شوید

ربات سالتو (SALTO) که می‌تواند از روی دیوار بپرد، ثمره تلاش دانکن هالدین (Duncan Haldane) محقق دانشگاه برکلی(Berkeley) کالیفرنیا محسوب می‌شود.

با ربات سالتو (SALTO) آشنا شوید
سالتو از تکنیک‌های جست و خیز و ذخیره انرژی برخی حیوانات بهره می‌گیرد و قادر است پرش‌های بلند و سریعی را انجام دهد.


این ربات جدید و قدرتمند که می‌تواند از روی دیوار هم بپرد، ثمره تلاش محققان دانشگاه برکلی (Berkeley) است. سازندگان این ربات کوچک می‌گویند که نه تنها این ربات، رکورددار بلندترین پرش عمودی در بین ربات‌هاست بلکه این توانایی را دارد که بلافاصله پس از فرود، پرش‌های بعدی خود را نیز انجام دهد.

سالتو (SALTO) مخفف حرکت جهشی روی موانع روی زمین است و حرکت پرش مکانیکی آنها برخی حیوانات نمونه‌برداری شده است. به عنوان مثال، شب‌دوست‌ها، موجوداتی هستند که در آفریقا زندگی می‌کند و به دلیل تاندون‌های قابل کشش در پاهایشان، به ‌جای این‌که از نیروهای موجود در ماهیچه‌هایشان استفاده کنند، می‌توانند از قابلیت ذخیره انرژی و پرش بلندتر استفاده کنند.

چابکی این حیوان فقط به این دلیل نیست که جهش‌های بلندی دارد، بلکه به این خاطر است که در وسط مسیر پرش، پاهای خود را خم می‌کند و بلافاصله پس از فرود، دوباره می‌پرد. فناوری حاصل از این الگوبرداری باعث می‌شود تا به محض این‌که SALTO می‌پرد، پس از فرود دوباره بتواند این کار را انجام دهد.
با استفاده از این روش، نه تنها رکورد بلندترین پرش عمودی ربات‌های آزاد شکسته شد، بلکه برای اولین بار پرش از روی دیوار نیز در یک ربات پیاده‌سازی شد.

این ربات ۱۰۰ گرمی و ۲۶ سانتی‌متری می‌تواند در هر پرش خود، بیشتر از یک متر بپرد. در پرش دوم این مقدار به ۱.۲۱ متر افزایش می‌یابد.
بنابر گفتۀ دانکن هالدین (Duncan Haldane)، سالتو (SALTO) به دلیل داشتن حرکت‌های سریع و پی ‌در پی، می‌تواند به عنوان ابزاری مفید و سودمند، در عملیات جست‌وجو و نجات مورد استفاده قرار گیرد. چون این ربات، این قابلیت را دارد که روی زمین‌های ناهموار و موانع، نیز مشکلی پیدا نمی‌کند

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *