جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چرا اپل اسپیکر خانگی «هوم پاد» را در کنفرانس WWDC معرفی کرد؟

در بین تمامی محصولاتی که از اپل در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان دیدیم، شاید اسپیکر هوشمند هوم پاد (HomePod) عجیب ترین مورد بود. WWDC رویدادی برای توسعه دهندگان نرم افزار به شمار می رود و طی سال های اخیر، معرفی محصول سخت افزاری جدید در این مراسم چندان مرسوم نبوده.

البته مَک های جدید برای افرادی که به کد نویسی برای مک او اس مشغولند، جذابیت خواهد داشت، یا آیپدهای جدید نظر برنامه نویسان حوزه تبلت را به خود جلب خواهند کرد، اما هوم پاد هیچ ارتباط آشکاری با توسعه دهندگان ندارد. در جزئیاتی که اپل برای این محصول عنوان کرد، نشانی از سازگاری با خدمات ثالث به چشم نمی خورد.

از سوی دیگر اسپیکر 349 دلاری مورد بحث تا ماه دسامبر یعنی پایان سال جاری میلادی وارد بازار نخواهد شد و بنا به اذعان مقامات کمپانی ساکن کوپرتینو، هنوز تمامی جزئیات و قابلیت های هوم پاد فاش نشده است. حال این سؤال پیش می آید که چرا اپل این محصول را معرفی کرد؟

واضح ترین پاسخ به سؤال فوق، این است که اپل قصد داشته طرفدارانش را همچنان وفادار نگه دارد تا به سراغ محصولات مشابه مانند آمازون اکو یا گوگل هوم نروند. همچنین سرمایه گذارانی که از رقابت اپل در این حوزه ناامید شده بودند نیز دوباره به سمت این کمپانی خواهند آمد.

البته کارشناسان این دو دلیل را قانع کننده نمی دانند. اپل تا به امروز چندان به هیجانات وال استریت وقعی ننهاده و معدود کاربرانی که طی چند ماه آینده قصد خرید محصولات مشابه را داشتند نیز چندان اهمیتی برای این کمپانی ندارند. در واقع هیچکدام از محصولات آمازون یا گوگل با اپل موزیک سازگار نیستند و به درد طرفداران پر و پا قرص اپل نمی خورند.

شاید محتمل ترین توضیح برای اقدام اپل و معرفی زودهنگام هوم پاد را رساندن پیام به کاربران دانست. هفته ها قبل از WWDC شایعات و اخبار در مورد اسپیکر هوشمند اپل به گوش می رسید و از آنجا که این کمپانی تا پاییز سال جاری رویداد خبری دیگری نداشت، به ناچار تصمیم گرفت تا از این فرصت استفاده کرده، جلوی شایعات را بگیرد و نظر عموم را به دلخواه خود تغییر دهد. بنابراین می بینیم که تمرکز اصلی سازنده به جای یکپارچگی هوم پاد با سیری، که دستیار صوتی ضعیف تری در مقایسه با رقباست، به قابلیت های صوتی برجسته این محصول معطوف شد.

فقدان مهارت های کافی در سیری

اگر اپل بیش از این برای معرفی هوم پاد صبر می کرد، افشاگری زنجیره تأمین باعث لو رفتن جزئیات سخت افزاری آن می شد و همه اطلاعات در مورد توییترها و ساب ووفر لو می رفت. در نتیجه دیگر جایی برای اغراق و تعریف مدیران ارشد اپل از کیفیت برتر آن، و نظر مثبت خبرنگاران در تجربه نخست با این دستگاه باقی نمی ماند.

مهم تر از آن، شاید تصور می کردیم که سیری نقشی محوری را به عنوان دستیار صوتی همه کاره و جامع در منزل بر عهده می گیرد. با این حال دیدیم که اپل بیشتر به قابلیت های سیری در حوزه موسیقی تمرکز کرد و از مهارت های دیگرش سخن نگفت. در واقع پس از نطق اصلی، در دموی اپل برای خبرنگاران هیچ نشانه ای از سیری به چشم نمی خورد.

این اقدام اپل کاملاً حسب ضرورت صورت گرفت. در حال حاضر سیری جایگاه مناسبی در رقابت با الکسا و دستیار گوگل ندارد. نه می تواند سرویس های موسیقی ثالث را فعال سازد، نه از چندین حساب کاربری پشتیبانی می کند، و نه قابلیت استریم ویدیو روی تلویزیون ها را دارد. گوگل و آمازون هم اکنون با چالش نمایش نوتیفیکیشن روی اسپیکرهای هوشمند دست به گریبان هستند، اما اپل از برنامه مشابه در این زمینه سخنی نگفت.

پشتیبانی سیری از سرویس های ثالث هم بسیار محدودتر از رقباست. دستیار گوگل و الکسا هر دو به توسعه دهندگان اجازه می دهند که مجموعه کاملی از مهارت های گفتگو را بسازند، اما اپل همچون همیشه رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته و مجموعه خاصی و محدودی را در اختیار دیگران قرار می دهد. البته هنوز مشخص نیست آیا چنین قابلیت هایی در هوم پاد هم وجود دارد، یا اینکه اسپیکر هوشمند آنها به طور کامل از دسترس توسعه دهندگان ثالث به دور است.

تمرکز اپل روی این نقایص می توانست به ضرر آنها تمام شود. بنابراین آنها هوم پاد را به مثابه یک سیستم پخش موسیقی معرفی کردند که در اتاق نشیمن قرار می گیرد، نه یک دستیار پیشرفته مانند اکو که در آشپزخانه جای دارد. در این سناریو، سیری فقط نقشی مکمل را ایفا می کند و اگرچه حتماً به مرور شاهد بهبود قابلیت های آن خواهیم بود، اما در حال حاضر اپل با زیرکی از گزند مقایسه با رقبا در امان می ماند.

البته باید اشاره کرد پیش از این هم رونمایی زودهنگام محصولات را از سوی اهالی کوپرتینو دیده ایم. اپل واچ تقریباً هفت ماه پیش از عرضه رسمی رونمایی شد تا دچار شایعات و افشاگری ها نشود. حتی استیو جابز هم آیفون را شش ماه قبل از عرضه معرفی کرد، تا اسناد FCC جذابیت این محصول انقلابی را تحت تأثیر قرار ندهند.

همانند موارد فوق، هوم پاد نیز دسته جدیدی در سبد محصولات اپل به حساب می آید که پتانسیل های زیادی داشته و توضیحات مفصلی را می طلبد. از سوی دیگر رقابت در این حوزه بسیار بالا گرفته و آمار نشان می دهد تا به امروز بیش از 10 میلیون دستگاه اکو در ایالات متحده به فروش رسیده. بنابراین اپل ترجیح داد قبل از آنکه اوضاع از کنترلش خارج شود، سطح انتظارات کاربران را پایین نگه دارد و در زمان باقی مانده، چاره ای برای رقابت با بازیگران اصلی این صحنه بیندیشد.

منبع : دیچیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *