جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


افزایش پهنای باند اینترنت به چهار هزار گیگابیت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فراخوان کردن تمام نهادها، مراکز علمی و افراد توانمند برای تولید محتوای ایرانی اینترنت، گفت: بزودی پهنای باند داخلی از ۶۰۰ گیگابیت فعلی به چهار هزار گیگابیت خواهد رسید که فرصت بسیار مناسبی برای تولید محتوا است.

افزایش پهنای باند اینترنت به چهار هزار گیگابیت
محمود واعظی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در محل وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه باید محتوای داخلی اینترنت همزمان با افزایش سرعت اینترنت افزایش یابد، افزود: تمام خبرگزاری‌ها، صدا و سیما، اندیشمندان، دستگاه‌ها، افراد توانمند و مراکز تولید علم باید برای تولید محتوا گام بردارند تا محتوای داخلی جایگزین خارجی شود.

واعظی با اشاره به آنکه اکنون شبکه‌مان را طور طراحی کرده‌ایم که ۸۰ درصد مردم ما از محتوای داخلی استفاده کنند و ۲۰ درصد از محتوای خارجی، گفت: اکثر کشورهای جهان به این سمت می‌روند که بیشتر از محتوای تولیدی خود بهره‌گیری نمایند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه کره جنوبی ۱۰ سال پیش تولید محتوای داخلی را آغاز کرده و الان ۸۱ درصد از مشترکان از محتوای داخلی و حدود ۱۹ درصد از محتوای خارجی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: استفاده از محتوای داخلی برای مردم ما هم آسان‌تر است و هم باسرعت بالاتر ممکن خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت استفاده از محتوای داخلی در ابتدای دولت یازدهم این گونه بود که مردم ۱۰ درصد از محتوای داخلی استفاده می‌کردند و ۹۰درصد محتوای خارجی، افزود: اما اکنون شاهد آن هستیم که همه وزارتخانه‌ها، موسسات دینی و مراجع تقلید و این قبیل مراکز کتب و سخنرانی‌های خود را در اینترنت قرار داده‌اند و دانشگاه‌ها نیز در این زمینه فعال شده‌اند.

واعظی با تاکید بر اینکه الان حدود ۷۰ دستگاه اجرایی از ۱۳۸ دستگاه به اینترنت متصل شده‌اند به گونه‌ای که مردم می‌توانند از خدمات آنان استفاده کنند، تصریح کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مردم می‌توانند تا ۴۰ درصد از محتوای داخلی استفاده کنند و ۶۰ درصد از محتوای خارج انجام می‌شود که باید تلاش برای افزایش سهم داخل ادامه یابد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه همه باید برای تولید محتوای فارسی کمک کنند زیرا تولید محتوا در جهان تنها در اختیار یک نهاد یا دستگاه نیست و هر کس می‌تواند در این بخش تلاش کند، تاکید کرد: باید فرهنگ تولید محتوا را در داخل تقویت و ازنظر مالی هم کمک کنیم تا نهضت تولید محتوا و نوشتن اپلیکیشن‌هایی که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد رونق یابد لذا این کاری همگانی است.

وی نقش وزارت ارتباطات در تولید محتوای فارسی را ایجاد انواع زیرساخت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: همانگونه که وظیفه وزارت راه، جاده‌سازی است و خود ماشین تولید نمی‌کند وزارت ارتباطات نیز وظیفه فراهم کردن بسترهای لازم را برعهده دارد و تولید محتوا وظیفه همگان است.

واعظی با بیان آنکه دولت تدبیر و امید برای اولین‌بار آزاد کرد که دیتاسنترها در اختیار دولت نباشد و بخش خصوصی هم فعال شود زیرا این کاری بوده که همواره ممنوع بوده است، گفت: ما الان کمک می‌کنیم کسی که دیتاسنتر در اختیار دارد ضرر نکند و پهنای باند را ارزان کرده‌ایم تا صاحبان دیتاسنتر نیز زیان نبینند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه هدف ما افزایش تولید محتواست که منجر می‌شود شبکه ملی خود را نمایان سازد، گفت: اگر همه امکانات زیرساختی را برای شبکه ملی اطلاعات فراهم کنیم که داریم با اولویت این کار را انجام می‌دهیم ولی اگر محتوا داخل آن نباشد به درد نخواهد خورد.

وی افزایش امنیت شبکه را از اولویت‌های اصلی وزارت متبوع خود ذکر و عنوان کرد: اگر قرار است همه دستگاه‌های‌مان مجازی شوند باید بستری امن فراهم شود.

واعظی با اشاره به اینکه روی این موضوع با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کار می‌کنیم، افزود: در مذاکره با روسیه با توجه نوع نگاه آنها و نیز وزیر چین صحبت کردم و امیدواریم همانگونه که شبکه‌مان گسترش می‌یابد امنیت نیز افزایش یابد تا یک اطمینانی برای مردم و دستگاه‌ها بوجود آید.

فیلتر شدن تلگرام ادعایی بی‌اساس
وزیر ارتباطات با بیان آنکه مطلبی که مدیر تلگرام گفته بود(فیلترشدن از سوی ایران)فرار به جلو بود، افزود: همانگونه که عنوان شد در ۲۴ ساعت سه مسیر ارتباطی ایران با جهان قطع شده بود.

وی یکی از مسیرهای قطع شده را ترکیه که توسط مخالفان دولت آن کشور اقدام به قطع آن کرده بودند، ذکر کرد و گفت: باب‌المندب و دیگری خط خلیج فارس بود که قطع شده بود و این اتفاقات معمولا رخ می‌دهد اما اینکه با هم رخ دهد خیلی به ندرت پیش می‌آید.

واعظی با اشاره به اینکه براساس آن در کل کشور مشکل ایجاد شد و در کشورهای همسایه نیز آنهایی که از این مسیر ارتباط می‌گرفتند، دچار اختلال شدند، تاکید کرد: اما نمی‌دانم چرا تلگرام فکر کرد ایران فیلتر کرده و من آن را درک نمی کنم.

تولید محتوای ضداخلاقی خط قرمز ایران
وزیر ارتباطات با بیان اینکه از همه تغذیه‌کنندگان اصلی مضامین اینترنتی درخواست می‌کنیم آنچه مربوط به صفحات غیراخلاقی و مستهجن است خط قرمز ماست و باید رعایت شوند، افزود: در این زمینه با کسی تعارف نداریم اگر می‌خواهند بدون مشکل در ایران فعالیت نمایند این نوع صفحات را برای ایران مسدود کنند.

وی با بیان اینکه اگر این نکات رعایت نشود، مراکز مسئول تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌کنند، ادامه داد: وزارت ارتباطات برای بستن هیچ سایتی برنامه ندارد زیرا راتباطی با آن ندارد و تنها مجری تصمیماتی است که مراکز ویژه می‌گیرند.

واعظی گفت: وزارت ارتباطات تنها پیشگیری می‌کند برای اینکه مردم بتوانند از همه شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و تلاش دارد این شبکه‌ها براساس خواست مردم سالم باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اگر فعالان اصلی تغذیه کننده شبکه‌های اجتماعی از فضای ایران آگاهی ندارند ما به آنها اعلام می‌کنیم تا بعدا نگویند اگر به ما اطلاع می‌دادید، رعایت می‌کردیم، گفت: برای نمونه \’وی‌چت\’ که در اوایل کار من در وزارت ارتباطات مسدود شد به ما نامه نوشت که اگر اطلاع می‌دادید ما مشکل را برطرف می‌نمودیم براین اساس ما از آن زمان تصمیم گرفتیم که این حق مردم است که اگر می‌خواهند از این نوع شبکه‌ها استفاده کنند تا زمانی که ما شبکه بومی داشته باشیم استفاده نمایند ولی شبکه باید برای آنها سالم باشد و این معنای جاسوسی ندارد ضمن آنکه مسدود کردن وظیفه وزارت ارتباطات نیست.

رعایت حریم خصوصی اصل دولت تدبیر وامید
وی با بیان اینکه این دولت به دنبال آن است که حریم خصوصی مردم حفظ شود و به دنبال آن است که مردم به آنچه در اختیار وزارت ارتباطات است، اعتماد کنند، تصریح کرد: برهمین اساس تلگرم اشتباه کرده و فهمید بحث مسدود کردن مطرح نبوده است.

واعظی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی تا زمانی که فعالیت غیرسالم نداشته باشند در ایران آزاد هستند و این امر را مردم مشخص می کنند و هرجا اطلاعات و سرویس خوبی در اختیار مردم قرار دهند مجاز به فعالیت خواهند بود ولی اگر از خطوط قرمز عبور کنند، نظام تحمل نخواهد کرد.

عزم ایران و روس برای شکستن انحصار اینترنت
وزیر ارتباطات با اشاره به رایزنی با وزیر ارتباطات و رسانه‌های روسیه برای بررسی راه‌های شکستن انحصار اینترنت، گفت: ما نشسته‌ایم و صحبت کرده‌ایم که چگونه می‌توانیم اینترنت را از طریق روسیه که عضو پنج قدرت نوظهور چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند است، انحصار اینترنت در جهان را با همکاری هم بشکنیم و قرار است در جسله آتی سازمان ملل آن را دنبال کنیم تا بتوانیم این انحصار را از بین ببریم.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *