جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اسکنر مادون قرمز سه بعدی با کیفیت و سرعت بالا معرفی شد

محققان انستیتو فرانهوفر از اسکنر مادون قرمز سه بعدی جدیدی با سرعت بالا و کیفیت خروجی مناسب رونمایی کردند.

 

اسکنر مادون قرمز

اسکنر‌های سه بعدی رفته‌رفته عملکرد بهتری در ایجاد مدل‌های سه بعدی از سوژه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. با وجود این، هنوز هم در دسته محصولات مصرفی که با استانداردهایی متفاوت از محصولات تجاری توسعه پیدا می‌کنند، شاهد محدودیت‌هایی هستیم. این اسکنرها تنها امکان اسکن کردن سوژه‌هایی در ابعاد کوچک را دارند یا اینکه رزولوشن خروجی آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب است.

با هدف برطرف کردن محدودیت‌های یادشده، اسکنر 3D جدید قادر است از اشعه مادون قرمز برای ایجاد خروجی‌های با جزئیات بالا استفاده کند. این اسکنر امکان به ثبت رساندن ۳۶ تصویر سه بعدی را در هر ثانیه دارد.

اسکنر سه بعدی فرانهوفر به‌جای استفاده از لیزر به‌عنوان راهکاری مرسوم در اکثر اسکنر‌های سه بعدی امروزی، از روشی مشابه با آنچه در کینکت مایکروسافت شاهد هستیم بهره می‌برد. به این ترتیب، طیف نوری نامرئی با مشخصه‌های نزدیک به مادون قرمز به سمت سوژه تابانده می‌شود. پروژکتورِ این اسکنر از الگوهای متفاوتی برای پیاده‌سازی فرایند اسکن استفاده می‌کند و در گام بعدی، مجموعه اندازه‌گیری‌ها به یک جفت دوربین مادون قرمز‌ ارسال می‌شود. در نهایت، نر‌م‌افزار اسکنر می‌تواند در مدت‌زمان چند میلی‌ثانیه، از اطلاعات دریافتی تصویری سه بعدی ایجاد کند.

هر تصویر خروجی از رزولوشن ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پیکسل بهره می‌برد. این در حالی است که با ترکیب این خروجی و تصاویر به‌دست‌آمده از دوربین رنگی می‌توان رنگ‌های مورد نیاز را به مدل نهایی اضافه کرد. این دستگاه با ثبت ۳۶ فریم سه بعدی در هر ثانیه می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه، تصاویر سه بعدی، رنگی و حتی متحرک تولید کند. همین خصوصیت باعث شده است تولیدکننده این اسکنر ادعا کند این دستگاه، به بهترین نحو ممکن توازن میان سرعت بالا و کیفیت مطلوب خروجی را رعایت کرده است.

پیتر کومیستت سرپرست این پروژه در مقایسه محصول فرانهوفر با نمونه‌های موجود در بازار می‌گوید:

اگرچه اسکنرهایی با سرعت بالاتر نیز در بازار یافت می‌شوند؛ اما در محصولات یادشده، تصاویر سه بعدی با رزولوشن پایین‌تری رندر می‌شوند. از طرف دیگر، در اسکنرهایی با دقت بالاتر شاهد سرعت پایین در اسکن تصاویر و تولید خروجی هستیم. اکثر اسکنرها از طیف‌های نوری مرئی بهره می‌برند و همین امر باعث خواهد شد طیف‌های تابانده شده به سوژه، اثرات نامطلوب یا تداخل نوری ایجاد کنند. این در حالی است که راهکار ما به‌طور کامل بر استفاده از نورهای نامرئی تکیه دارد. نکته خاص پروژه ما، ارائه راهکاری است که از تمامی جهات، قابلیت‌های سطح بالایی پیش روی کاربران قرار می‌دهد.
محققان فرانهوفر معتقدند در حوزه‌های مختلفی می‌توان از اسکنرهای سه بعدی مادون قرمز استفاده کرد. از جمله کاربرد این اسکنر‌ها می‌توان به توسعه‌ی سیستم‌های بینایی بهتر برای روبات‌ها، کمک به حصول اطمینان از انجام صحیح حرکات ورزشی در حوزه توان‌بخشی بیماران یا حتی توسعه سیستم‌های بهبودیافته مانیتورینگ امنیتی اشاره کرد.

این شرکت هنوز جزئیاتی در خصوص قیمت و زمان عرضه محصول نهایی اعلام نکرده است. با وجود این، نسخه اولیه این دستگاه هفته آینده و در نمایشگاه اشتوتگارت پیش روی بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

 

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *