جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


استاندارد بودن امواج پارازیت ها

سرطان‌زا بودن یا نبودن امواج الکترومغناطیسی از جمله پارازیت‌ها موضوعی است که بعد از طرح توسط برخی سازمان‌ها مدت‌هاست، ذهن بسیاری از مردم را در جامعه به خود مشغول کرده است.

استاندارد بودن امواج پارازیت ها


ماجرای سرطان‌زا بودن یا نبودن امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل، ماهواره و آنتن‌های ماهواره‌ای بحثی است که مدت‌ها مطرح شده است و موجب شده تا بسیاری از افراد مردم همواره با علامت سئوال بزرگی در این زمینه مواجه شوند که پیامد آن نگرانی درباره سلامت جسمی‌شان است.
موضوعی که شاید موثق ترین و قابل اعتمادترین منبع برای تایید یا رد آن اصلی‌ترین نهاد مسئول بهداشت و درمان در کشور است و افرادی که در این شاخه از علم تحصیل و تحقیق کرده‌اند.
این در حالی است که مدت‌هاست سازمان محیط زیست با طرح ماجرای بیماری‌زا بودن این امواج، آن هم عارضه‌ای که در نگاه بسیاری از اشخاص ترسناک و بدون درمان بوده اذهان مردم جامعه را مشوش کرده است.
با این وجود به گفته محمد اسماعیل اکبری، رئیس انجمن سرطان ایران تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، امواج مذکور سرطان زا نیستند، هرچند که بر اساس تحقیقات ۲۰ ساله محققان کشور این امواج ممکن است، موجب ایجاد عوارض عصبی برای فردی که بیش از حد در معرض آنها قرار دارد شود، اما به طور قطع نقشی در ایجاد سرطان ندارند.
در حال حاضر ۱۲ مرکز تحقیقات سرطان در کشور فعالیت می‌کنند و به طور قطع موضوع سرطان‌زا نبودن امواج الکترومغناطیسی نتیجه‌ای است که بعد از انجام تحقیقات در این مراکز حاصل شده است.
به گزارش میزان، از سوی دیگر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت نیز در مواجهه با این پرسش که آیا پارازیت در شیوع و بروز سرطان تاثیرگذار بوده، براین نکته تاکید داشته است که مطالعات زیادی در مورد امواج رادیویی با فرکانس های مختلف انجام شده که نشان می دهد پارازیت، سرطان زا نیست.
به عقیده وی پارازیت عوارض دیگری دارد، که به هیچ عنوان در گروه علت‌های بروز این عارضه جای نمی‌گیرد. این در حالی است که عوارض ناشی از آلودگی هوا، ذرات معلق و آلودگی هایی که از اگزوز خودروها ایجاد می‌شود از جمله دلایلی هستند که می‌تواند زمینه ساز بروز انواع سرطان در افراد شود.
بحثی که مدت‌هاست مسئولیان محیط زیست در فکر اندیشیدن راهکاری مناسب برای آن بوده اما تاکنون نتیجه‌ای از این امر حاصل نشده است.
آن هم در شرایطی که براساس تحقیقات انجام شده، آلودگی هوا در مدت ۱۵ سال سرطان زا است. نکته مهمی که رئیس انجمن سرطان ایران نیز به آن اشاره کرده است.
اکبری اشاره‌ای هم به آمار و ارقام موارد جدید بروز سرطان در کشور دارد، اینکه ۱۰۰ هزار مورد جدید در سال شناسایی می‌شود و کمتر از یک سوم مبتلایان به سرطان در ایران بر اثر این بیماری جان می‌بازند .

براین اساس می‌توان گفت تاثیر نامطلوب پارازیت بر سلامت مردم بحثی است که بر پایه یک طرح تحقیقاتی و علمی عنوان نشده است و بر عکس تحقیقات این موضوع را رد می‌کند. به عنوان نمونه در طرحی که با این هدف و با کمک دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام و در آن رابطه امواج الکترونیکی و رادیویی روی بدن اندازه گیری شده است این موضوع تایید شد.
به گفته رئیس انجمن سرطان ایران در این طرح، سلول های سرطانی در محیط آزمایشگاهی کشت یافت و با تکثیر آنها، امواج الکترو مغناطیس را روی آن تابانده شد.
همچنین سلول سالم کشت داده شده و دوباره امواج الکترومغناطیس را به آن تابانده شد تا مشخص شود این امواج چه تاثیر مثبت یا مخربی روی سلول می گذارد. در گام های بعدی این آزمایش روی موش ها در محیط آزمایشگاهی انجام شد.
در نهایت مشخص شد که اگر اشعه به طور ممتد و ثابت به یک فرد تابیده شود، می تواند در طولانی مدت مشکل آفرین باشد، ولی امواجی که اکنون برای خنثی سازی امواج ماهواره ای استفاده می‌شود، چون در حد استاندارد است، مشکل آفرین نیست.
به گفته اکبری حتی در این تحقیق طی نامه ای به سازمان بهداشت جهانی مستندات این سازمان نیز در راستای تاثیر پارازیت ها بر سلامت مردم دریافت شد که با تحقیقاتی که در کشور انجام شده است مغایرتی نداشت.
بنابراین با مروری بر نتایج این یافته‌ها و تحققات مشابه می توان بر این نکته صحه گذارد که پارازیت، سرطان زا نیست و شاید بد نباشد طرح کنندگان این موضوع به جای اصرار بر آن انرژی و وقت خود را برای رفع آلودگی هوا به کار بندند تا شاهد افزایش بیماری هایی نباشیم که این آلودگی‌ها دلیل آن است و شهروندان به خاطر آسوده‌تری هوای کلانشهرها را استنشاق کنند.

منبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

یک پاسخ به “استاندارد بودن امواج پارازیت ها”

  1. ناشناس گفت:

    مرگ بر فرستاندگان پارازیت
    Tvp1 ta 3چی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *