جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از باج افزارها چه میدانید؟

برخلاف نرم‌افزار‌‌‌های مخرب قبلی که دارای اهداف مختلفی هستند، باج‌افزارها کاملا رفتار ساده‌ای دارند: آنها تنها یک چیز می‌خواهند، آن هم پول است. با هدفی تحریک‌آمیز از جانب توسعه‌دهندگان ویرانگر، رشد روز افزون باج‌افزار‌‌های مشهور اصلا شگفت‌آور نیست.

از باج افزارها چه میدانید؟
اگر شما به طور کامل از باج‌افزارها نمی‌دانید و آن‌ها را نمی‌شناسید، اشکالی ندارد چون شما تنها نیستید و افراد بسیاری از وجود آنها اطلاع کافی ندارند و این مایه تاسف است. با رشد نگران‌کننده باج‌افزارها، حملات زیادی که به پروفایل‌‌‌های شخصی در سازمان‌‌‌های مهم شامل بیمارستان‌ها، مدارس و ادارات پلیس شده است، لابراتوار کسپرسکی به تازگی تصمیم گرفت که به منظور ارزیابی آگاهی و نگرانی در مورد باج‌افزارها، تحقیقاتی روی شرکت‌‌‌هایی که بیش از ۵۰۰۰ مصرف کننده در آمریکا و کانادا دارند، انجام دهد.

نتایج نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان هیچ اعتنایی به باج‌افزارها ندارند، شاید هم دلیل آن این باشد که آنها آگاهی کافی در مورد به مشکلاتی که می‌تواند برایشان به وجود آورد و تاثیرات مخربشان ندارند.

ماجرای باج‌افزارها چیست؟
به طور خلاصه، باج‌افزار نوعی از نرم‌افزار‌‌های مخرب است. این گونه پیچیده، با استفاده از رمزگذاری، فایل‌‌‌های قربانیان را گروگان می‌گیرد یا دسترسی آنها را به کامپیوتر یا موبایل ‌‌هایشان مسدود ‌‌می‌کند و در ازای بازگشت همه چیز به حالت قبل از آن‌ها درخواست پول یا همان باج ‌‌می‌کند.

باج‌افزارها جدید نیستند، اما رشد چشم‌گیر آنها به تازگی به وضعیت هشدار رسیده است. به عنوان مثال، در سه ماه اول سال ۲۰۱۶، نرم‌افزار لابراتوار کسپرسکی، مانع حملات رمزگذاری باج‌افزارها در ۳۴,۹۰۰ دستگاه شد و بیش از ۲۸۰۰ تروجان‌‌‌های باج‌افزار تلفن‌‌‌های همراه را شناسایی کرد.
قربانیان باج‌افزارها می‌توانند کامپیوتر‌‌های شخصی و کاربران مک‌بوک، کاربران تلفن‌‌‌های همراه و موسسات و اگر به طور مختصر بخواهیم بیان کنیم تمام افراد به نحوی می‌توانند قربانیان باج‌افزارها باشند.

سال گذشته، لابراتوار کسپرسکی پیش‌بینی کرده بود که درسال ۲۰۱۶، باج‌افزارها از درگاهی جدید وارد خواهند شد، مثلا از طریق دستگاه‌‌‌های متصل به اینترنت و وسایل کوچک دارای تکنولوژی وارد خواهند شد. شیوه کسب درآمد مستقیم باج‌افزارها برای مجرمان سایبری جذابیت بسیاری دارد. شیوه گرفتن پول کم از قربانیان ترفند زیرکانه‌ای است که باج‌خواهان آن را دنبال ‌‌می‌کنند.

نتایج بررسی‌‌‌های ما..
تحقیقاتی که از پرسش و پاسخ مصرف‌کنندگان بدست آمدین،(۴۳%) این افراد هیچ اطلاعاتی در مورد باج‌افزار‌ها نداشتند و (۹%) آنها بر این باور بودند که باج‌افزار‌ها همان کاری را انجام می دنهد که اکانت‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی جهت باج‌گیری انجام می‌دهند.

بیشتر نگرانی اینجاست که مصرف‌کنندگان هنگام حمله نمی‌دانند دقیقا باید چه کاری انجام دهند. یک چهارم از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که قطع کردن اتصال کامپیوتر آلوده شده از اینترنت می‌تواند حمله را متوقف کند،(۹% )از آمریکایی‌ها و (۱۷%) کانادایی‌ها به این موضوع ایمان داشتند و متاسفانه این درصد قابل توجهی است. این افراد که به قطع کردن اینترنت و یا خاموش کردن تلفن همراه خود می‌پرداختند، فکر ‌‌می‌کردند که این کار واقعا مانع آلودگی ‌‌می‌شود.

بیشتر کاربران (۵۳%، )، باتوجه به خطر از دست دادن عکس‌ها و فیلم‌‌‌های خود، حاضر به پرداخت باج برای بازگردانی اطلاعات خود نمی‌شوند. و آنانی هم که مایل به پرداخت باج هستند گفتند که تنها به پرداخت مبلغ کمی از پول‌هایشان برای دریافت اطلاعات دزدیده‌شده خود راضی ‌‌می‌شوند.
(۲۶%) از پاسخ‌دهندگان آمریکایی و (۲۴%) کانادایی گفتند که به منظور حفاظت از فایل‌‌‌های دیجیتالی خود حاضر هستد رسانه‌‌‌های اجتماعی را به طور دائم رها کنند.

اکثر نرم‌افزار‌‌های امنیتی اینترنت، مانند Kaspersky Internet Security کاربران را در مقابل انواع مختلف باج‌افزارها محافظت خواهد کرد. با این حال، (۱۱%) از پاسخ دهندگان آمریکا و (۱۲%) از کانادایی‌ها، هیچ اشاره‌ای به یک محصول امنیتی نصب‌شده بر روی دستگاه‌‌‌های دیجیتالی شخصی خود نکردند.

آگاهی در این مورد ضروری است
از این رو که تعداد حملات باج‌افزارها در حال افزایش هستند، آگاهی تنها در این مورد برای مصرف‌کنندگان کافی نیست، بلکه آنها باید بدانند که چگونه از حملات باج‌افزارها جلوگیری کنند و هنگا‌‌می‌که درگیر آنها شدند چه کاری را باید انجام دهند.

در واکنش به یک حمله ی باج‌افزار، (۴۶%) از پاسخ دهندگان نمی دانستند که هنگام آلوده شدن چه اقداماتی را باید انجام دهند. یافته‌‌‌هایی که از پاسخ دهندگان دریافت کردیم نشان می‌دهد که با افزایش سن این افراد، اطلاعات آن‌ها در این رابطه کمتر شده و آن‌‌‌هایی که سن بیشتری دارند نمی‌دانند در این حمله باید چه کار کنند، که (۳۷% ) از آنها، بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سال بودند و (۵۴%) از آنها سنی بالای ۵۵ سال را داشتند.

باج بپردازیم یا خیر؟
نزدیک به یک چهارم (۲۴%) این آمار گفتند که پرداخت باج می‌تواند عملکرد مجرمان را متوقف سازد و بیش از نیمی (۵۳%) از آنها تمایلی به پرداخت باج نداشتند.
کسانی که برای پرداخت باج مایل هستند ، به طور متوسط، مبلغ ناچیزی را که برای بهبود فایل‌‌‌های دیجیتالی شخصی خود پرداخت ‌‌می‌کنند خیلی کمتر از میانگین پرداخت‌‌‌های مصرف‌کننده‌ای است که روزانه هزینه ناهار خود پرداخت میکند.

در لابراتوار کسپرسکی، ما پرداخت باج به مجرمان سایبری را هنگام درگیری با باج‌افزارها توصیه نمی‌کنیم. به جای پرداخت باج، پیشنهاد ‌‌می‌کنیم از فایل‌‌‌های خود به طور منظم بک‌آپ‌گیری کنید و از راهکار‌‌های امنیتی قوی برای دستگاه‌‌‌های دیجیتالی خود استفاده نمایید.

به آینده نگاه کنید:
عدم درک افراد نسبت به باج‌افزارها نشان می‌دهد که کاربران چگونه می توانند قربانی جرائم اینترنتی در حال توسعه شوند. تا زمانی که افراد مایلند که بر روی فایل‌‌‌های پیوست در ایمیل‌ها کلیک کنند و برای دیدن آخرین ویدئو‌‌های ویروسی از وب‌سایت‌‌‌های مشکوک بازدید کنند، مجرمان سایبری به صید شما با استفاده از باج‌افزارها ادامه خواهند داد.

با توجه به این یافته‌ها، یک چیز جای امیدواری دارد که آن پاسخ‌دهندگان، حالا در حال استفاده از اینترنت‌سکیوریتی بر روی دستگاه‌هایشان هستند. بیش از سه‌چهارم (۷۷%) از پاسخ‌دهندگان که کامپیوتر شخصی یا مک‌بوک دارند، (۴۷%) از آنها که دارای گوشی‌‌‌های هوشمند هستند و (۳۱%) از آنها که تبلت دارند، اینترنت‌سکیوریتی را بر روی آن نصب کرده‌اند.
علاوه بر این، این مصرف‌کنندگان به طور منظمی از فایل‌‌‌های خود بک آپ‌گیری ‌‌می‌کنند، تقریبا همه افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند (۸۴%) گفتند که فایل‌‌‌های دیجیتال خود را بک‌اپ گیری کردند.

اگرچه بسیاری از مردم پرداخت باج را به مجرمان ایده جالبی نمی‌دانند و بسیاری از آن‌ها هم از فایل‌‌‌های خود بک‌آپ‌گیری ‌‌می‌کنند، اما در هر صورت آگاهی بهترین دفاع در برابر باج‌افزار‌ها است.

منبع: کسپرسکی‌آنلاین

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *