جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


آغاز پروژه حذف پسورد گوگل

به‌نظر می‌رسد تلاش شرکت گوگل برای حذف استفاده از گذرواژه به‌منظور دسترسی به سرویس‌های مختلف، با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. در جدیدترین اقدامات انجام شده در این راستا، گوگل در حال آزمایش راهکاری است که امکان ورود به حساب‌های کاربری ارائه شده توسط این شرکت را بدون نیاز به واردکردن رشته‌های حرفی و تنها با استفاده از گوشی‌ همراه به کاربران خواهد داد.

آغاز پروژه حذف پسورد گوگل

به این ترتیب با تایید استفاده از گوشی همراهتان می توانید وارد حساب کاربری خود بر روی رایانه و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر شوید و هشداری را هم بر روی گوشی خود مشاهده خواهید کرد. البته دستگاه شما باید به قفل صفحه‌نمایش تجهیز شده باشد تا با بازکردن این قفل در واقع مجوزهای لازم برای تایید و یا رد دسترسی به حساب کاربری صادر شود. با این وجود همچنان گزینه استفاده از گذرواژه در صورت تمایل شما وجود دارد. علاوه بر این، ایمیل ارسالی به کاربران حاضر در این طرح آزمایشی، به‌طور کامل نحوه غیرفعال کردن این سرویس برای گوشی‌هایی فقدانی یا سرقت شده را نیز شرح می‌دهد.

سخنگوی گوگل در خصوص اجرای این طرح می‌گوید:

” ما از گروهی محدود از کاربرانمان دعوت کرده‌ایم تا روش جدید ورود به حساب‌های کاربری گوگل که نیازی به گذرواژه ندارد را آزمایش کنند. با این روند، لحظه‌شماری برای پایان روزهای حکمرانی گذرواژه‌هایی مانند 123456 و یا password فرارسیده است.”

علاوه بر نگرانی‌های موجود در خصوص استفاده از گذرواژه‌های ساده و متداول، گوگل معتقد است این ابزار جدید، راهکاری هم برای دفاع در مقابل دسترسی نفوذگران و اقدامات کلاهبرداری با استفاده از گذرواژه‌ها خواهد بود. این امر در واقع به ترفند نفوذگران برای درخواست از کاربران در جهت وارد کردن اطلاعات حساس (از طریق شبیه‌سازی پنجره اصلی ورود به سرویس‌ها) و نهایتا سرقت این اطلاعات اشاره دارد.

با این تفاسیر، این راهکار نیز به مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی گوگل در استفاده از سرویس‌ها اضافه خواهد شد. تا پیش از این تایید هویت دو مرحله‌ای و یا استفاده از برنامه‌های اندرویدی مانند Authenticator در دستورکار این شرکت قرارداشت که ورود به سرویس‌ها را با استفاده از کد منحصربه‌فردی که به گوشی‌های همراه ارسال می‌شد، ممکن می‌ساخت. در ماه آوریل نیز افزونه ویژه کروم با عنوان Password Alert عرضه شد تا کاربران در خصوص واردکردن گذرواژه در وب‌سایت‌های غیرگوگلی، هشدارهایی دریافت کنند.

با این وجود، در زمینه عرضه ابزار حذف گذرواژه، به‌نظر می‌رسد گوگل این قابلیت را از یاهو قرض گرفته است که در ماه اکتبر، قابلیت امنیتی به نام Yahoo Account Key را عرضه کرده بود تا ارتباطی مستقیم میان حساب کاربری کاربران و گوشی هوشمند آن‌ها برقرار شده و با تلاش برای ورود به حساب‌های کاربری بر روی دستگاه‌های دیگر، هشداری برای آن‌ها صادر شود.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *